De notaris verlijdt dan de akte. Dat wil zeggen dat hij de volledige authentieke akte hardop voorleest. Achteraf paraferen alle betrokken partijen elke pagina, en op de laatste pagina plaatst iedereen zijn handtekening. Binnen de 15 dagen na de ondertekening zorgt de notaris voor de registratie.
Het verlijden van de akte is het moment waarop de akte met alle betrokken partijen wordt voorgelezen en ondertekend. Nu wordt u officieel eigenaar van de woning. En u krijgt ook de sleutel. De notaris registreert uw akte in het registratiekantoor of 'kadaster'.
Van zodra de onderhandse verkoopovereenkomst is afgesloten, moet de notariële akte binnen de vier maanden ondertekend worden. De notaris heeft die tijd nodig om de akte op te stellen. In die periode doet hij ook de nodige controles, opzoekingen of vraagt hij attesten aan.
Zowel het compromis als de akte zijn verkoopovereenkomsten met evenveel waarde. Het is dus niet dat de voorlopige verkoopovereenkomst (compromis) moet 'onderdoen' voor de authentieke verkoopovereenkomst (de akte). Meer nog, in het compromis leg je samen met de verkoper alle details en voorwaarden vast.
De notaris controleert de persoonsgegevens van de verkoper en koper aan de hand van geldige identiteitsbewijzen, te weten een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Zonder een persoonlijke controle op kantoor, kunnen wij niet tot het tekenen van de akte overgaan.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
De eindinspectie is belangrijk, omdat het dan voor beide partijen duidelijk is hoe de staat van de woning is op het moment van de overdracht. Het is gebruikelijk dat de eindinspectie vlak voor de afspraak bij de notaris wordt uitgevoerd. De koper, verkoper en de makelaar zijn bij de eindinspectie aanwezig.
Zowel de koper als de verkoper kunnen het compromis alsnog verbreken of laten ontbinden.
Is een ondertekende compromis verplicht? Het ondertekenen van een onderhandse verkoopovereenkomst of compromis is niet verplicht. De verkoop komt in principe tot stand doordat er een akkoord is over het goed, de prijs en de identiteit van de partijen.
Als de koper geen lening kan krijgen binnen een redelijke termijn, dan gaat de koop niet door en kunt u in principe ook geen schadevergoeding krijgen. Tenzij u kunt aantonen dat de koper niet de nodige inspanningen heeft geleverd om een woningkrediet te bekomen.
Hardop voorlezen. Op dat specifieke tijdstip komen alle betrokken partijen (koper, verkoper, notaris koper, notaris verkoper, eventueel ook makelaar en hypotheekverantwoordelijke) samen op het notariaat van één van de twee notarissen. In de meeste gevallen bij de notaris van de koper.
In gezamenlijk overleg wordt de datum voor de ondertekening van de authentieke akte vastgesteld. Dit zal in de meeste gevallen doorgaan bij de instrumenterende notaris (de notaris van de koper). De datum zal binnen de periode van 4 maanden na ondertekening van de compromis (aankoop-/verkoopbelofte) vallen.
Nieka. Idd, het is de notaris die de datum in onderling overleg gaat bepalen.
Normaal moeten koopaktes binnen de vier maanden na de ondertekening van het compromis bij de notaris ondertekend worden. Dan is ook de registratiebelasting (6% voor uw gezinswoning) verschuldigd. Die termijn wordt met twee maanden verlengd.
Neem altijd uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs mee naar het gesprek.
Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.
Zolang er geen koopcontract is getekend, mag de verkoper zich bedenken. Wordt er meer geboden, dan mag de koper de woning aan deze persoon verkopen. Zelfs als er al mondeling akkoord is gegeven. Het komt niet vaak voor, maar ook de verkoper kan een bedenktermijn in het voorlopig koopcontract laten vastleggen.
Na ondertekening heeft de eigenaar van de woning maximaal 4 maanden de tijd om de akte te laten verlijden.
Voorschot: bij de ondertekening van het compromis wordt er vaak een voorschot betaald door de koper.
Geen vormvereisten voor een bod
“Een bod op mail, per sms, zelfs een mondeling bod, kan bindend zijn”, zegt notaris Carol Bohyn woordvoerder Notaris.be. "Kopers zijn zich daar niet altijd van bewust. Op het moment dat de verkoper je laat weten dat hij je bod aanvaardt, is de verkoop juridisch gesloten.
Tussen de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst en van de notariële akte verlopen maximaal vier maanden. Binnen deze termijn moeten de registratierechten worden betaald.
De makelaar is verplicht jouw bod door te geven aan de verkoper. De meeste makelaars sturen je een bevestiging van jouw bod.
Zonder makelaar je huis zelf verkopen, dat kan. Maar om de notaris kun je niet heen. De notaris heb je nodig om officiële, wettelijke documenten op te stellen. Die documenten maken de overdracht van de woning rechtsgeldig.
De grootste kosten, namelijk de verkooprechten en/of de BTW, de hypotheekrechten, de notariële erelonen en de eigenlijke aktekosten zijn ten laste van de koper.