Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Veel mensen verwachten dat er bij dergelijke auto's regelmatig nieuwe batterijen in moeten, als sprak men van een huishoudelijk apparaat met oplaadbare batterijen. Fabrikanten geven aan dat de accu's tussen de 5 en 20 jaar mee gaan.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
De kosten van de wagen die jij of je vennootschap vóór 1 juli 2023 aanschaft, blijven in dezelfde mate aftrekbaar zoals dat vandaag het geval is. Dat betekent dat hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe lager de aftrekbaarheid van de autokosten. Een hybride heeft een lagere CO2-uitstoot en dus een fiscaal voordeel.
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
Een plug-in hybride, of PHEV, heeft een benzinemotor en een batterij, net als een hybride. Maar behalve dat de batterij wordt opgeladen terwijl je rijdt, kan je een PHEV ook thuis en onderweg opladen. Op deze manier hebben plug-in hybrides een veel groter bereik dan parallel hybride auto's.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
Een paar weken is geen probleem
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto.
Ja, het geven van starthulp aan een Hybride of Plug-In Hybride kan geen kwaad. Mits je uiteraard geen starthulp geeft met een volledig elektrische auto. Gebruik dus een benzine- of dieselauto in combinatie met startkabels om een Plug-In Hybride te starten. Het gebruik van een jumpstarter is ook mogelijk.
Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh. Dan kom je uit op ongeveer € 3,30 voor een volle accu. Opladen langs de snelweg is het duurst.
Ben je zelfstandige of heb je een vennootschap? Dan is de aankoop van een elektrische wagen 100% fiscaal aftrekbaar. Ook de elektriciteit die je gebruikt voor elektrische voertuigen, trek je voor 100% af van je belastingen.
“Een elektrische auto heeft een hogere aanschafprijs en is, vooral door het accupakket, veel zwaarder dan een auto op benzine. Hierdoor is de premie voor de autoverzekering bij elektrische auto's hoger", zo schrijft Geldt.nl. Ook is de schadelast bij elektrische auto's voor verzekeraars groter.
Is de verzekering voor een elektrische auto duurder? Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's.
Een laadpaal kost ongeveer €1.000, een kastje koop je al vanaf €350. Het opladen van je hybride auto is uiteindelijk een stuk goedkoper dan rijden op alleen maar fossiele brandstoffen. Laad je je auto op bij een publieke laadpaal, dan variëren de kosten van €0,25 tot €0,59 per kWh.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Een (plug-in) hybride auto is altijd uitgerust met een automaat. Een uitzondering is een mild hybrid, de derde vorm van hybride auto's. Zoals de Honda CR-Z en de Suzuki Swift. Hierbij dient de elektromotor alleen ter ondersteuning van de verbrandingsmotor.