Klantloyaliteit is een voortdurende emotionele relatie tussen u en uw klant die tot uiting komt in de mate waarin een klant bereid is om zich te binden aan u en herhaaldelijk aankopen te doen bij u in vergelijking met uw concurrenten.
Klantloyaliteit leidt tot tevredenheid. Loyaliteit, dat wil zeggen de emotionele binding, is niet te koop met prijsverlagingen of extra's maar vergt langdurige klant ondersteuning. Loyaliteit wordt gecreëerd door merkbeleving, dialoog, interactie, gevoel van waarde, vertrouwen en tevredenheid.
Dit is de mate waarin een klant jou trouw blijft bij het doen van aankopen. Loyaliteitsdrijver = een invloedsfactor op de klantloyaliteit.
De definitie van klantloyaliteit
Klantloyaliteit is een voortdurende emotionele relatie tussen u en uw klant die tot uiting komt in de mate waarin een klant bereid is om zich te binden aan u en herhaaldelijk aankopen te doen bij u in vergelijking met uw concurrenten.
Over-loyaal of té loyaal is een valkuil
Te loyaal zijn is een valkuil. In feite ga je voorbij aan jezelf. Je nodigt de ander uit om over jouw grenzen heen te gaan. Je gaat dingen doen die je eigenlijk niet wilt.
Waarom is het belangrijk om klantrelaties te onderhouden? Een van de belangrijkste redenen om klantrelaties te onderhouden, is het bevorderen van klantloyaliteit. Tevreden klanten hebben de neiging om terug te keren en herhaalaankopen te doen, waardoor de omzet en winstgevendheid van een bedrijf worden gestimuleerd.
Door klantgerichter te zijn, kan je meer waarde creëren voor je klant. De klant is daarvoor weer bereid een hogere prijs te betalen. Uit onderzoek is gebleken dat 81% van de klanten bereid is meer te betalen voor goede beleving (wat vaak een gevolg is van een klantgerichte cultuur).
Loyaliteit is een belangrijk kenmerk van zaken als het om zaken gaat. Trouwe klanten aanmoedigen betekent plannen voor de lange termijn met positieve relaties en de gunst terugbetalen door een merk te zijn dat trouw is aan de behoeften en verwachtingen van de klant.
Loyaliteitsprogramma's worden meestal geëxploiteerd om bestaande klanten te behouden en daardoor ver- koopcijfers, marges en winst op peil te houden, de loyaliteit en de potentiële waarde van bestaande klanten te vergroten en bestaande klanten te verleiden tot de aankoop van andere (extra) producten (Dowling & Uncles, ...
Er zijn ook nog aspecten die klanten 'zeer belangrijk' vinden. Zoals afspraken nakomen en snelheid van reageren. Dat vinden klanten het allerbelangrijkst. Het zijn aspecten die niets te maken hebben met vakkennis, producten, techniek of prijsstelling.
De competentie Klantgerichtheid valt onder de categorie persoonlijke vaardigheden. De persoonlijke vaardigheden waarover je beschikt bij klantgerichtheid zijn een verstandhouding opbouwen, informatie van de klant verkrijgen, toont duidelijk begrip voor de wensen en belangen van een klant.
De klant moet nog altijd de controle hebben over zijn/haar dienst/product die zijn van jou afneemt, al gaat het om retouren, het wijzigen van (abonnement)details, voorwaarden, etc. Opties Soms heeft je klant keuzes nodig, bijvoorbeeld in product, abonnement en betalingsopties.
De gegevens
Welke informatie kun je opslaan in een klantendatabase en wat kun je hiermee? Deze database omvat alle gegevens van jouw klanten zoals: naam, adres etc. Wanneer deze informatie op een structurele wijze wordt verzameld, ingevoerd en bijgehouden creëer je inzichten die helpen de klant beter te begrijpen.
Een klantenbestand is een soort database. De bedoeling is dan ook hetzelfde als bij een database: snel kunnen beschikken over informatie van je klanten, die centraal op één plaats bewaard wordt. Dit soort database wordt ook wel vaker bestempeld als een CRM systeem.
Kinderen worden hierdoor beïnvloed en kunnen loyaliteitsproblemen krijgen. We noemen het een loyaliteitsconflict als een kind om wat voor reden dan ook een innerlijke strijd heeft, omdat hij/zij het gevoel heeft niet trouw te kunnen zijn of te kunnen blijven aan één van de ouders.
Onzichtbare loyaliteit gaat spelen wanneer de ene ouder de loyaliteit aan de andere ouder niet erkent. Dit kan door het bestaan van de band te ontkennen, openlijk de andere ouder te bekritiseren en/of te diskwalificeren of door de jeugdige op te zetten tegen de andere ouder.