Een chauffeur mag buiten Nederland 2 weken een verkorte wekelijkse rusttijd nemen. Een verkorte wekelijkse rust duurt minimaal 24 en maximaal 45 uur. Deze verkorte rust moet gecompenseerd worden door een verlengde normale wekelijkse rust.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden; per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Na 6 uur onafgebroken werken bent u verplicht een pauze te nemen. Indien u tussen de 6 en 9 uur onafgebroken werkt op één dag, bent u verplicht 30 minuten pauze te nemen. Indien u langer dan 9 uur onafgebroken werkt, moet u een pauze nemen van minstens 45 minuten.
Uw chauffeurs mogen per week maximaal 56 uur rijden en per twee weken maximaal 90 uur rijden. Indien nodig kunt u de werkweek verlengen tot maximaal 60 uur. Dit kan alleen als uw werknemers over een periode van 4 maanden gemiddeld niet meer dan 48 uur per week werken.
Bij het maken van lange autoritten wordt geadviseerd: twee uur rijden, een kwartiertje rust. Om de twee uur even 15 minuten pauze nemen bevordert de verkeersveiligheid. Zo blijven bestuurders scherp en geconcentreerd en veroorzaken ze minder ongevallen.
De Arbeidstijdenwet bevat geen voorschriften over het maximale aantal te werken weekenden per jaar. De Arbeidstijdenwet bevat wel regelgeving met betrekking tot zondagarbeid: Op zondag wordt geen arbeid verricht, tenzij het tegendeel is bedongen en uit de aard van de arbeid voortvloeit (zoals in de gezondheidszorg).
Het bruto salaris van een Vrachtwagenchauffeur ligt volgens de CAO beroepsgoederenvervoer 2021/2022 tussen de €1966 en €3015 bruto per maand. Hierbij geldt wel dat men extra betaald krijgt voor overwerk, werk in het buitenland, werk in het weekend, enzovoorts.
Binnen een periode van 24 uur moet er een rusttijd genomen worden van minstens 11 uur. De chauffeur heeft ook hier weer de keuze om deze pauze in één deel op te nemen, of om deze op te splitsen in twee delen (ononderbroken pauze van minstens 3 uur en een tweede ononderbroken pauze van minstens 9 uur).
Heeft u een cao (of bedrijfsregeling) waarin iets is geregeld over pauzes? Dan mag er in die cao van de wet worden afgeweken. Maar geldt nog steeds: minimaal 1 pauze van 15 minuten na 5,5 uur werken. U mag een werkdag niet beginnen of eindigen met een pauze.
Op zondagen in de zomer van juni tot en met september geldt een rijverbod van 07.00 tot 24.00 uur. Op feestdagen en zaterdagen geldt een rijverbod, doorgaans vanaf 07.00 of 16.00 tot 23.00 of 24.00 uur, dit is per feestdag en zaterdag verschillend.
Zo kan de nachttoeslag voor ééndaagse nachtritten oplopen tot € 21,28 per nacht. Dit was voor iedereen gelijk. Intussen is dit veranderd in een vergoeding van 19% van het uurloon. Dat houdt in dat er nu verschillen kunnen optreden per chauffeur.
Na een werkdag mag u minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken. De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk. Standaard is er een wekelijkse rust van 36 uur aaneengesloten in elke periode van 7 maal 24 uur.
De toeslag voor overuren is 30%. Omdat overuren voor een werknemer, niet zijnde een oproepkracht, pas boven de 40 uur worden gemaakt, heb je voor de gewerkte tijd boven de 40 uur ook nog recht op een vergoeding van 100% van je uurloon.
Of het nu gaat om die lange vakantierit of de file onderweg naar huis na een zware werkdag: lang achter elkaar rijden, is erg vermoeiend. En dat is gevaarlijk, want maar liefst 1 op de 5 ernstige verkeersongelukken wordt veroorzaakt door vermoeidheid. Zware ogen, verminderde concentratie.
Staffelpauzes werken niet in praktijksituaties. Laad- en loslocaties zijn tijdgebonden. Een chauffeur kan hierdoor vaak zijn wagen niet 2 uur aan de kant zetten. Een dag heeft 24 uur en je bent verplicht om minimaal 9 uur aaneengesloten rust te hebben genoten.
Pauze nemen is verplicht. Na 5,5 uur werken heb je officieel recht op pauze. Deze 5,5 uur werken is eigenlijk het maximaal aantal uur dat je mag werken zonder pauze, omdat je anders je scherpte verliest. Wanneer je langer dan 5,5 uur werkt, heb je recht op minimaal 30 minuten pauze.
Je bent niet verplicht om in het weekend te werken. Behalve als je dit vooraf met je werkgever hebt afgesproken. Werk je wel in het weekend, dan heb je ieder jaar recht op tenminste 13 vrije zondagen. Je mag in ieder geval weigeren om meer dan 40 zondagen te werken.
Uw werkgever mag uw werktijden veranderen als dit in uw contract, cao of bedrijfsregeling staat. Deze afspraak heet een wijzigingsbeding. Het betekent dat uw werkgever zonder uw toestemming uw werktijden mag veranderen. Hij moet daar wel een belangrijke reden voor hebben, bijvoorbeeld een verplichte reorganisatie.
U hoeft niet op zondag te werken. Behalve als u dit vooraf met uw werkgever heeft afgesproken. En als dit nodig is voor het werk, bijvoorbeeld als u bij de politie of in een ziekenhuis werkt.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete.
Elke vrachtwagenchauffeur in het beroepsgoederenvervoer moet in het bezit zijn van een verklaring van dienstbetrekking. Deze wordt ook wel de werkgeversverklaring genoemd. Een transportondernemer is verplicht deze verklaring te geven aan alle chauffeurs die bij de ondernemer in loondienst zijn.
een normale wekelijkse rust. Dit is een rust die tenminste 45 uur achterelkaar duurt; een verkorte wekelijkse rust. De verkorte wekelijkse rust is korter dan 45 uur, maar tenminste 24 uur achter elkaar.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
EIGEN RIJDER VERDIENT GEMIDDELD € 47.500
Op basis van dat onderzoek wordt gesteld dat het jaarsalaris van eigen rijders 11,9 procent lager zou liggen dan wat zij als een chauffeur in loondienst zouden hebben verdiend.