Hoe hoger de energie (Wh), hoe minder vaak je je e-bike hoeft op te laden en dus langer kan genieten van de vele fiets ritjes. De accucapaciteit van een gemiddelde WATT e-bike is 314 Watt uur (met een 36V – 10.5Ah batterij). Dit betekent dat als je de accu volledig wilt opladen, je hier 314 Watt in moet stoppen.
Capaciteit van de accu
De gemiddelde accu capaciteit ligt rond de 300 wattuur (Wh). Daarbij moet gezegd worden dat de gemiddelde accu geen rendement heeft van 100 procent. Ongeveer 25 procent van de elektriciteit gaat verloren aan warmte. U laadt daarom altijd iets meer, zeg 400 Wh.
Een 400 Wattuur accu is de populairste accu bij elektrische fietsen. Dit betekent dat de accu één uur lang 400 watt kan leveren of 4 uur lang 100 watt. Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen.
De laadstroom
Een vuistregel voor Gel en AGM accu's zegt dat de minimale laadstroom 15 tot 25 % van de accucapaciteit moet zijn. Tijdens het laden wordt meestal ook de aangesloten apparatuur gevoed, het stroomverbruik van deze apparatuur wordt bij de genoemde 15-25 % opgeteld.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
Zorg dat een fietsaccu in ieder geval opgeladen is als je hem voor een langere periode opbergt. Als hij helemaal leeg is, werkt dat namelijk diepontlading in de hand. Een diep ontladen accu kan niet meer opgeladen worden en moet je vervangen. Ook kan de garantie bij een diep ontladen accu komen te vervallen.
Je kunt de accu gerust na elke keer dat je hebt gefietst opladen. Dit wordt vaak zelfs aanbevolen. Om precies te weten hoe je het beste de accu van je e-bike kunt opladen, is het verstandig de handleiding eerst te lezen en de veiligheidinstructies.
Veiligheidstips opladen accu e-bike
Uw fietsbatterij is een Lithium Ion batterij. Bij dit type batterij hoort ook een speciaal type batterijlader. Laad de batterij nooit op met een andere oplader dan de originele oplader. Gebruik dus altijd een oplader van 100% hetzelfde type en merk.
Hoe groter de actieradius, hoe verder je zonder op te laden kunt fietsen met een volle accu. Onder ideale omstandigheden kun je met een fietsaccu van 400 wattuur zo'n 60 kilometer fietsen.
Als je de stroomsterkte vermenigvuldigt met het voltage krijg je de hoeveelheid energie in Wattuur voor een volledig opgeladen batterij. Bijvoorbeeld: een batterij van 10 Ampère-uur bij 36 Volt heeft een capaciteit van 360 Wattuur (10Ah X 36V = 360 Wh).
De accu heeft dus een Wh waarde van 601,2 Wh. De accu kan dus ongeveer 6 uur lang 100Wh leveren of een uur lang ongeveer 600Wh.
De oplader voelt dan nog warm aan. Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Voor een fietsaccu van 36V is een acculader van 42V nodig. Voor een fietsaccu van 24V is een 29.4V fiets oplader nodig. Het amperage kan op een andere manier afwijken per lader, de standaard elektrische fiets oplader heeft een amperage tussen de 1.5A en 3A. Hoe hoger het amperage des te sneller de accu oplaadt.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
De elektrische fiets is vergeleken met de auto goedkoop in aanschaf en vooral gebruik. Een kilometer rijden in een benzineauto kost al snel vijftig eurocent. Een elektrische fiets kost per kilometer vrijwel niets, zelfs als u de afschrijving van de accu daarin meeneemt.
Aan één oplaadbeurt van de speedpedelec kleeft een prijskaartje van 0,28 euro. Na 150 herlaadbeurten dikt uw energiefactuur met 42 euro aan of 10 euro meer dan het voordeligste stroomcontract.
Dat de nieuwste accu's tot wel 1000 maal opgeladen kunnen worden is helemaal waar, wat de heren fabrikanten er alleen niet bij vertellen is dat je dit wel binnen een jaar of 5 moet doen. Dat komt dus neer op 12.000km fietsen per jaar….. dat is best veel.
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar, als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
Als je onderweg bent op je elektrische fiets en je hebt een flinke tocht voor de boeg, zal je ongeveer tussen de 200 en 300 calorieën per uur verbranden.
Hoe lang fiets je over 20 km? Om 20 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 1 uur en 11 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 20 km ongeveer 1 uur en 20 minuten, en met wind mee ongeveer 1 uur en 4 minuten. Op een elektrische fiets doe je 48 minuten over 20 km.