De vergoeding is maximaal € 600 Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.
Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur is, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
U heeft vanaf 2 uur vertraging bijvoorbeeld recht op gratis eten en drinken. Na 3 uur vertraging krijgt u vaak een schadevergoeding. Vanaf 5 uur vertraging mag u de vlucht annuleren en uw geld terugvragen. Bekijk op deze pagina waar u recht op heeft in uw situatie.
Als je recht hebt op een vergoeding kun je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Als je een reis- en/of annuleringsverzekering hebt afgesloten dan raden wij bij een vertreksvertraging van meer dan 8 uur aan om te controleren of je recht hebt op een vergoeding.
De vertraging wordt berekend door het verschil tussen de aankomsttijd op uw ticket te nemen en de tijd dat de deur van het vliegtuig opengaat aan de gate. Het is dus niet de landingstijd welke door vele luchtvaartmaatschappijen wordt gebruikt.
U kunt een compensatie claimen als uw vlucht drie uur of later aankomt op de plaats van bestemming. Als uw vlucht met meer dan drie uur vertraging vertrekt, maar aankomt met een vertraging van minder dan drie uur heeft u geen recht op compensatie. Mogelijk heeft u wel recht op een compensatie voor eten en drinken.
Als uw vlucht een vertraging heeft van meer dan 3 uur, kunt u gebruikmaken van uw rechten als EU-passagier. Dat betekent dat u in veel gevallen recht heeft op in ieder geval bijstand, maar ook eventueel een terugbetaling of een terugvlucht.
Je ontvangt binnen 10 werkdagen de terugbetaling. Gaat het om een los TUI vliegticket dan ontvang je de terugbetaling binnen 7 dagen.
TUI heeft bijna wekelijks te maken met vertraging of annulering. Vaak komt dit vanwege slechte planning of technische mankementen met de toestellen. Soms worden hierdoor vluchten van TUI geannuleerd.
Op verre vluchten serveren wij onze Comfort en Economy passagiers gratis maaltijden, snack en soft drinks. Overige snacks en alcoholische drankjes zijn tegen betaling te verkrijgen uit het TUI Café. Voor Deluxe passagiers zijn maaltijden, tussendoortjes en (alcoholische) drankjes inclusief.
Voorbeelden van buitengewone omstandigheden
Extreme weersomstandigheden, zoals storm tijdens de vlucht of dichte mist bij het opstijgen en/of landen. Natuurrampen, zoals een aswolk. Stakingen van derden, zoals de luchtverkeersleiding en bagage afhandelaren. Medische noodlandingen.
Trustpilot review vlucht-vertraagd
Op Trustpilot hebben 3.903 mensen een review achtergelaten. De gemiddelde score die daaruit is gekomen is een 4.4 van 5. Ongeveer 72% van de mensen die een review hebben achtergelaten geven de claim service 5 sterren, wat staat voor uitstekende service.
Je hoeft alleen de succesfee af te staan aan EUclaim als het gelukt is om de kosten te verhalen. Deze fee bedraagt 29% van de vlucht claim + € 26,- administratiekosten per passagier. De fee is een vast bedrag, zelfs als er een rechtszaak voor nodig is om de compensatie van de luchtvaartmaatschappij te ontvangen.
Aviclaim werkt op basis van 'No Cure, No Pay'. Bij een succesvolle claim houden we 29% in.Er zijn geen bijkomende administratiekosten en/of BTW.Lukt het niet, dan zijn er voor u geen kosten.
Op basis van de eerder genoemde Europese Verordening heb je recht op: €250 voor vluchten tot en met 1.500 kilometer. €400 voor vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer. €400 voor vluchten buiten de Europese Unie tussen de 1.500 en 3.500 kilometer.
U heeft recht op verzorging als de luchtvaartmaatschappij verwacht dat de vertraging op gaat lopen tot: Twee uur of meer bij vluchten van 1500 km of minder. Drie uur of meer bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km. Vier uur of meer bij alle andere vluchten.
UTRECHT - De luchtvaartmaatschappij met de grootste kans op vertragingen op vluchten vanuit Nederland is EgyptAir. Het afgelopen jaar vertrok 78 procent van de vluchten van de Egyptische luchtvaartmaatschappij te laat, zo blijkt uit gegevens van claimbureau AirHelp.
TUI zelf komt oorspronkelijk uit Duitsland, zo vertelt Frans Leenaars. De naam is een afkorting van Touristik Union International.
Een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij kan in de meeste gevallen via de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Mocht dit niet zo zijn dan kunt u een brief sturen naar de betreffende luchtvaartmaatschappij.
Indien een rekening niet volledig is betaald op de vervaldag heeft TUI het recht om de reis na ingebrekestelling te annuleren. In dat geval is de annuleringsvergoeding voorzien in artikel 6 verschuldigd door de reiziger, onder voorbehoud van het recht van TUI om bijkomende schadevergoeding en interesten te vorderen.
Veelgestelde vragen
De TUI reisleiding staat 24 uur per dag, 7 dagen per week online in het Nederlands via onze TUI app voor je klaar. Ook met klachten en opmerkingen kun je hier eenvoudig terecht of telefonisch of via sms. Zij zullen altijd proberen om je probleem zo snel mogelijk op te lossen.
EU-claim heeft op trustpilot een review ontvangen van 12.351 mensen. De gemiddelde score die zij ontvangen is een 4.5 van de 5. Ongeveer 66% van de mensen geeft trustpilot 5 sterren wat staat voor een uitstekende service.
Vlucht geannuleerd door staking
Bij een annulering van uw vlucht door een staking heeft u recht op een nieuwe vlucht. De luchtvaartmaatschappij moet u de eerst mogelijke vlucht aanbieden. U kunt er ook voor kiezen om de vlucht te weigeren, de luchtvaartmaatschappij moet dan uw ticket terug betalen.