De TikTok-battle is dus een heus verdienmodel: een waarde van een gift varieert van 1 cent tot wel 250 euro. En wekelijks worden in Nederland miljoenen gifts gestuurd. Vooral TikTok verdient er een hoop aan, want naar verluidt gaat zeker 70 procent van de donaties naar dat platform.
TikTok gifts zijn virtuele items die je tijdens livestreams kan geven aan een TikTokker. Het kan bijvoorbeeld gaan om een roosje, een verjaardagstaart, een tube zonnecrème … Om zo'n gift te geven, heb je coins nodig. Die koop je via je TikTok-account.
Door de TikTokkers die een boekje open hebben gedaan over hoeveel ze met de populaire app verdienen, weten we dat het geen vetpot is. Schrijver en creator Hank Green vertelde bijvoorbeeld aan Insider dat hij een paar cent krijgt voor elke duizend views.
Sommige makers melden dat ze ongeveer 2-4 cent per duizend weergaven zouden kunnen verdienen. Het betekent dat je ongeveer 20 dollar per 1 miljoen views, per video kunt verdienen.
Je kan op deze manier met het uitzenden van een live stream 20% van de gedane gift verdienen. Dat lijkt niet eens zo heel veel, maar de bedragen kunnen flink oplopen als je veel volgers hebt. Er zijn populaire live streamers die er wekelijks veel geld mee verdienen en dan mag je wel denken aan bedragen van 10.000 euro.
Wat ik wel kan zeggen is dat je per 1000 views gemiddeld zo'n 1,- euro verdiend. Als je dus 1000 views per dag zou hebben, zou je 1,- euro per dag verdienen. YouTubers als EnzoKnol hebben natuurlijk veel meer views, en verdienen dus ook meer.
Met vooral parodieën op trucs die mensen in andere filmpjes laten zien, kreeg hij in ruim twee jaar tijd bijna 144 miljoen volgers op TikTok. Afgelopen week werd Khaby Lame (22) de populairste tiktokker ter wereld.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Net als Instagram en Facebook is het met TikTok ook mogelijk om geld te verdienen, maar zal het zeker niet vanzelf gaan. Je moet namelijk een behoorlijk grote fanbase hebben, wil je wat geld verdienen met TikTok. Het is dus de bedoeling dat je influencer gaat worden – en dus bekend op TikTok te gaan worden.
Het minimum aantal volgers wat je nodig hebt om via TikTok geld te verdienen is 1000. Vanaf dit aantal volgers zal TikTok je namelijk voor livestreams betalen indien er gedoneerd wordt via jouw publiek. De accounts met de meeste interactie hebben vaak tussen de 500K en 1 miljoen volgers.
Een roos kost 1 coin (ongeveer 1,5 cent) maar er zijn ook gifts die wel 30.000 coins (ongeveer 400 euro) kosten. Je kunt jouw idool alleen maar een gift sturen als hij of zij een live video maakt.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
TikTok munten zijn in-app valuta, betaald met echt geld. Met de virtuele valuta kunnen gebruikers cadeaus naar hun favoriete influencers sturen als ze het leuk vonden om naar hun content te kijken. De ontvanger van de cadeaus verdient een percentage van de munten, die ze vervolgens kunnen omzetten in 'diamanten'.
Hoeveel weergaves heb je nodig om geld te verdienen? Het gemiddelde YouTube-kanaal verdient ongeveer 18 dollar per 1.000 advertentieweergaven, wat neerkomt op ongeveer 3 tot 5 dollar per videoweergave, volgens de data van Influencer Marketing Hub. Je zou denken; hoe meer weergaven, hoe meer je verdient.
TikTok is een gratis app voor iOS en Android waar gebruikers zichzelf filmen terwijl ze dansen, playbacken, zingen, of juist humoristische content maken zoals Vine dat ook deed. De video's bewerk je met behulp van effecten en filters.
Het komt er in het kort op neer dat je reclame gaat maken voor producten of diensten van bedrijven. En als mensen via jouw advertenties op TikTok iets kopen dan krijg je er dik geld voor. Soms krijg je zelfs al geld als mensen alleen al klikken op jouw affiliate link. Dat is snel en makkelijk verdiend.
Vandaag de dag is Khaby Lame miljoenen waard. Zijn vermogen wordt volgens Business Insider rond de 2 miljoen dollar. Ook vermeldt de nieuwswebsite dat hij bijna 50.000 dollar in rekening brengt per promotievideo op TikTok.
1k staat voor 1000. 1k volgers op Instagram betekent dus 10000 volgers.
Een snelle rekensom leert ons dat een video die een miljoen keer wordt bekeken, al snel 7.600 dollar kan opleveren. Dat is omgerekend zo'n 6.800 euro.
Volgens data van WebFX zijn dit de mogelijke prijzen voor influencer-marketing op YouTube: 200 dollar per video voor een YouTuber met 10.000 abonnees. 2.000 dollar per video voor een YouTuber met 100.000 abonnees. 20.000 dollar per video voor een YouTuber met 1.000.000 abonnees.
1. Charli D'Amelio – 136.7 miljoen volgers.
1. Scott Hentzepeter (@scottsreality) – 36.3 miljoen volgers.
De 25 populairste TikTokkers wereldwijd
Ten opzichte van juni is de top vijf bijna onveranderd gebleven: alleen Khabane Lame en Addison Rae zijn van plek gewisseld. Charli d'Amelio bezet nog steeds de eerste plek, terwijl Bella Poarch en Zach King de top vijf complementeren.