De verkeerspolitie heeft sinds kort een nieuw wapen in de strijd tegen bellende automobilisten: de monocam. De camera maakt glasheldere foto's van de overtreding en onthult dat noordelingen appen en bellen achter het stuur dat het een lieve lust is.
De weggebruikers werden vandaag het 'slachtoffer' van de zogenaamde MONOcam, die registreert of bestuurders niet afgeleid worden door een mobiele telefoon of ander apparaat. De politie plaatste de camera op een viaduct boven de A6 bij Lelystad.
Deze camera's, ook wel slimme camera's genoemd, kunnen naast het meten van de snelheid (trajectcontrole), ook nummerplaten herkennen van bijvoorbeeld geseinde of gestolen wagens. Via een vast ANPR-netwerk wil de politiezone Voorkempen haar ganse grondgebied in verschillende fasen uitbreiden met deze slimme camera's.
Het apparaat is niet nieuw, meestal staan dit soort apparaten op een viaduct in de regio, aldus een politiewoordvoerder. De eerste MONOcam in Nederland werd in juli 2021 in gebruik genomen. Het apparaat is door de politie zelf ontwikkeld. Het is een mobiele camera die op een driepoot staat.
Waar staan de flitsers voor mobiele telefoon? Flitsers voor mobiele telefoons zitten niet in bermen of auto's, maar bevinden zich juist boven de weg. Meestal zijn ze opgesteld op viaducten.
Telefoon op schoot huidige stand van de jurisprudentie
Het Openbaar Ministerie houdt het erop dat het niet is toegestaan om een mobiel op schoot te hebben in de auto. Een boete voor mobiel bellen is dus toegestaan.
Vanaf vandaag kun je geflitst worden als je rijdend een telefoon gebruikt. Speciale camera's zijn namelijk in staat om die handeling op te merken. Het gebruik van een telefoon tijdens het rijden blijkt al jaren levensgevaarlijk. Automobilisten gaan daardoor meer slingeren en houden hun snelheid niet constant vast.
Tijdens een pilot leerde de camera wanneer er sprake is van een overtreding. Als de MONOcam ziet dat iemand achter het stuur mogelijk een telefoon in de hand heeft, dan geeft hij dit direct door aan een agent van Team Verkeer. Die beoordeelt of de “hit” inderdaad klopt.
De camera's zitten niet in bermen of auto's maar bevinden zich boven de weg. De slimme camera's zijn schuin naar beneden gericht en maken foto's van de overtreding plus het kenteken. Het gezicht van de bestuurder is niet in beeld. Wel in beeld zijn de handen waarop de smartphone in de handen wordt gehouden.
De camera's hebben hun nut al bewezen in het kader van criminaliteitsbestrijding en hebben een preventief effect. En vanaf morgen - woensdag - kunnen er dus ook snelheidsovertredingen mee worden vastgesteld. Bij de trajectcontrole is het de gemiddelde snelheid tussen twee punten die telt.
Daar riskeren zij een boete tot 4.000 euro, en een intrekking van het rijbewijs van 8 dagen tot 5 jaar in de ernstigste gevallen.”
ANPR-camera's (automatic number plate recognition) zijn camera's waarmee de politie automatisch nummerplaten kan lezen.
Zodra je in de lijn (zeg maar in het zicht) komt van de radar kan je worden geflitst. 2, 3 of meer banen maakt echt niets uit, want de bundel komt een stuk verder. Heb je geluk en zit er iemand precies tussen jou en de radar, dan kan de radar jou niet zien en je snelheid meten en dus ook niet flitsen.
De slimme camera moet op een hoger punt staan – bijvoorbeeld op een viaduct – om smartphonegebruikers te kunnen betrappen. De camera maakt een foto van de overtreder en het kenteken van het voertuig. Daarna controleert een politieagent nog of de camera een juiste constatering heeft gedaan.
Lasergun. Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.
De flitsbunker is een relatief nieuw soort flitspaal, die een langere periode wordt neergezet langs de snelweg. Door zijn vorm ziet de flitsbunker er inderdaad uit als een bunker. Officieel heet het ding de Speed Enforcement Trailer en het is in feite een omgebouwde aanhanger.
Niet handheld bellen achter het stuur
U mag niet uw mobiele telefoon, muziekspeler, tablet of navigatiesysteem vasthouden als u uw auto bestuurt. U mag deze apparaten ook niet klemmen tussen uw oor en schouder. Wel mag u uw telefoon bedienen als deze in een houder zit.
De wet zegt niets specifiek over of u mag eten en drinken achter het stuur. Artikel 5 van Wegenverkeerswet zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Maar de echte reden voor een verbod is het gevaar binnenin je telefoon: ,,Als je belt wordt er in je telefoon een soort elektrische verbinding gemaakt en dan kan er een heel klein vonkje ontstaan. Als je tankt hang je met je hoofd boven de opening, daar komen licht ontvlambare dampen vrij.
Een boete met feitcode R545 is een boete voor het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden in de auto, op de fiets of op de scooter. Bij de meeste mensen is het wel bekend dat bellen tijdens het rijden niet is toegestaan en dat u hier een boete voor kunt krijgen.
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Fabel: Er zit een infraroodflitser in de nieuwe flitspaal. Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt. Er zijn nog flitspalen waarbij je de flits wél ziet.
2. Ondergrens voor bekeuren Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens. Hier wordt vanaf 1 km/u te hard bekeurd.
De werking van een roodlicht camera
De tussenruimte is 0,5 0f 1 meter zodat ook de snelheid gemeten kan worden en de set lussen niet door 2 voertuigen gelijktijdig bezet kunnen zijn. Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst.
Naast het kenteken en de foto van het voertuig, worden ook de gegevens over de locatie, de datum en het tijdstip bewaard. Met behulp van deze gegevens is het mogelijk om de aanwezigheid van een voertuig op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats vast te stellen ten behoeve van de opsporing van strafbare feiten.