Wat is de doelgroep van TikTok? De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium. De toon is speels en voornamelijk entertainment.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
Nieuwkomer TikTok heeft momenteel 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. TikTok wordt met name gebruikt door meisjes van 9 t/m 14 jaar om korte muziekvideo's te maken en te delen.
Betekenis: Doelgroep
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
Doelgroepbepaling richt zich op de specifieke wensen en overeenkomsten van potentiële of bestaande klanten. Als je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je hier je product of dienst op aanpassen.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Een doelgroep is een afgebakende groep mensen of organisaties waar een boodschap, product, campagne of bedrijf zich op richt. De karakteristieke overeenkomsten formeren een doelgroep uit een groep individuele mensen. Als deze overeenkomsten passen bij een aanbod van een bedrijf, kan dit worden gezien als een doelgroep.
De grootste doelgroep is tussen de 13 en 18 jaar; een vrij jonge doelgroep dus. In 2021 had TikTok 1,7 miljoen gebruikers in Nederland.
Gebruikers filmen zichzelf of anderen terwijl ze dansen, zingen of playbacken. Je kunt de gemaakte TikTok video's bewerken met een filter of met veel andere elementen. Andere gebruikers kunnen de TikTok filmpjes liken, delen en erop reageren. De video's zijn ook makkelijk op andere social media te delen.
Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
TikTok is een app waarmee je korte video's van maximum 60 seconden opneemt. Net als Snapchat en Instagram is TikTok erg populair bij kinderen en jongeren. Zelfs beroemdheden gebruiken de app om liedjes te verspreiden.
Waarom is TikTok zo verslavend? Het is niet gek dat jongeren zoveel tijd doorbrengen op TikTok; de app is namelijk razend verslavend. Dit komt omdat het algoritme zo is ingesteld dat TikTok precies weet in wat voor filmpjes het kind geïnteresseerd is en wat hij grappig vindt.
Dat social media niet altijd een positieve invloed heeft, bewijst deze hoogleraar met zijn onderzoek over TikTok onder jongeren. Hoewel het onderzoek 'Waarom TikTok slecht kan zijn voor je geheugen' nog in volle gang is, maakt rechtspsychologie Henry Otgaar (38) al wel kans op de Klokhuis Wetenschapsprijs hiervoor.
Aantal Nederlandse TikTok-gebruikers in jaar tijd met 1,3 miljoen gestegen. Het platform TikTok telt op dit moment ongeveer drie miljoen Nederlandse gebruikers. Dit waren er in 2021 nog 1,7 miljoen, blijkt uit een jaarlijks onderzoek van Newcom naar sociale media.
Welke leeftijd hebben de mensen die op Instagram zitten? Uit de gegevens van het “We Are Social 2021” rapport blijkt dat meer dan 50% van de accounts van mensen onder de 35 jaar zijn: 13-17 Jaar: 7,3% 18-24 Jaar: 29,8%.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen.
Fidget Slak
Na de Fidget Spinner en Pop It gaat dit de rage worden van het jaar 2022.
Als je echt zelf plezier hebt in dat wat je maakt, beleven jongeren er ook plezier aan. Alleen met creatieve, bijzondere en spannende dingen spreek je jongeren aan en krijg je hun echte aandacht. Omdat ze zoveel delen op Snapchat, Whatsapp en Instagram krijgt een leuke en goede campagne al snel een sneeuwbaleffect.
Om een doelgroep vast te stellen moet je kijken naar kenmerkende eigenschappen. Denk aan geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomen, etc. Zodra je dat hebt gedefinieerd, heb je een duidelijk herkenbare doelgroep.
' Het segmenteren van de markt is het opdelen van een markt in specifieke segmenten oftewel doelgroepen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op geslacht, leeftijd, beroep of opleiding.