minimaal 180 vaardagen + minimaal 500 dagen werkervaring aan boord van een zeeschip of. de kwalificatie stuurman + 180 vaardagen.
2º. de maximale vaartijd van het schip bedraagt 12 uur per dag en 50 uur per kalenderweek; 3º. de minimale dagelijkse ononderbroken rusttijd van de schipper bedraagt ten minste 12 uur in elke periode van 24 uur, te rekenen vanaf het einde van iedere rustperiode van ten minste 12 uur; 4º.
Stuurman. minimaal 500 vaardagen als kapitein op een zeeschip, diploma praktijkopleiding en geldig marifooncertificaat.
Afhankelijk van de gevolgde opleiding wordt de termijn van de vermindering bepaald (VMBO/VBO maximaal 2 jaar en MBO maximaal 3 jaar). Er wordt nooit meer vaartijd in mindering gebracht dan de daadwerkelijke duur van de opleiding. Ook vaartijd op zee kan als vaartijd tellen (maximaal 2 jaar).
Opleiding tot matroos plus minimaal een jaar vaartijd
Nadat je je diploma hebt gehaald, kun je solliciteren op vacatures voor matroos. Alles wat je tijdens je opleiding hebt geleerd, breng je dan in de praktijk. Wanneer je 180 vaardagen ofwel een jaar vaartijd hebt, kun je doorstromen naar de functie van volmatroos.
Wat verdien ik na de opleiding Schipper binnenvaart? Na je opleiding start je op ongeveer 2581 euro bruto*.Na 5 jaar verdien je ongeveer 2948 euro bruto per maand.
De benaming kapitein duidt een gezagvoerder van een schip aan. Het kan daarbij zowel over zeeschepen als over de binnenvaart gaan. De eigenaar of gezagvoerder van een klein schip voor de binnenvaart of de visserij is een schipper.
Als je boot langer is dan 15 meter, of als het een snelle motorboot is, dan heb je een vaarbewijs nodig. Snelle motorboten zijn alle boten die sneller kunnen varen dan 20 kilometer per uur.
Wat doe ik als er een vervaldatum op mijn vaarbewijs staat? Als u uw vaarbewijs voor 1 juli 2014 heeft gehaald, kan daar nog een vervaldatum op staan terwijl u geen medische situatie heeft. Ondanks deze vervaldatum is uw vaarbewijs onbeperkt geldig. Dankzij een wetswijziging is uw vaarbewijs onbeperkt geldig.
Of met een pleziervaartuig langer dan 15 meter en korter dan 25 meter? Dan heeft u een Klein Vaarbewijs nodig. Voor het vaarbewijs moet u een examen afleggen.
Een stuurman werkt op een zee- of binnenvaartschip en assisteert de schipper of kapitein. Hij of zij zorgt voor de navigatie, het onderhouden van de navigatie-instrumenten en de radiocommunicatie. Daarnaast is een stuurman ook verantwoordelijk voor het af- en aanmeren van het schip.
U moet hiervoor de juiste diploma's, een marifooncertificaat , minstens 180 vaardagen, een geneeskundige verklaring en een minimumleeftijd van 21 jaar hebben. Het vrijstellingsbewijs is geldig tot 3 maanden na uw 50e verjaardag.
Voor het verkrijgen van een rijnreizenverklaring dient u binnen de laatste drie jaren ten minste drie maal in elke richting. De reizen dienen afgestempeld te zijn/ te worden in uw dienstboekje.
Varen in Nederland met en zonder vaarbewijs
Het mag, zolang je schip niet langer is dan 15 meter en/of sneller kan dan 20 km per uur. Wel is het in alle gevallen verstandig om goed op te hoogte te zijn van de ter plekke geldende regels.
Varen is niet moeilijk en ook niet gevaarlijk maar u moet wel over een stuk nautische basiskennis beschikken. Met opleiding voor het Stuurbrevet leert u de noodzakelijke spelregels op het water en dat is ook noodzakelijk als u met een niet snelle boot vaart.
Door die wielwerking is recht achteruit varen met veel schepen lastig en soms zelfs onmogelijk. Maar gelukkig kun je met wat kunst- en vliegwerk zorgen dat het tóch goed komt. Ook als je geen boeg- of hekschroef hebt. Achteruit varen met een links draaiende schroef: weinig gas geven, met het roer naar bakboord.
Sinds 1 januari 2010 is elk vaarbewijs voor de recreatievaart voorzien van een ICC (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen). Hiermee mag u in de meeste Europese landen varen.
Vaak vallen de schippers zonder vaarbewijs uiteindelijk toch wel door de mand. Zij vallen op door hun vaargedrag. Een vaarbewijs kunt u niet kopen, voor een vaarbewijs moet u leren en examen doen.
De snelste manier om een nieuw vaarbewijs (dat is automatisch ook ICC) aan te vragen is via Mijn CBR. Nu Gezondheidsverklaring recreatievaart aanvragen op Mijn CBRU volgt alle verdere stappen zoals aangegeven.
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
Geen vaarbewijs: €550. Ontbreken van de dodemansknop: €230. Geen reddingsvest aanwezig: €45 tot €220. Varen met een snelle motorboot onder de 18 jaar: €210.
Het tarief van een schipper wordt bepaald aan de hand van het type vaartuig en de eisen aan ervaring, opleidingen en certificaten. Ook de duur van het project en de locatie spelen een rol bij het bepalen van het tarief. De kosten voor het huren van een schipper liggen tussen de €45,- en €65,- excl.btw per uur.
Een Schipper in Nederland verdient gemiddeld € 3.045 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.590 (laag) tot € 3.505 (hoog).
In je driejarige opleiding mbo niveau 3 bbl Schipper binnenvaart leer je het vak vooral in de praktijk aan boord van het binnenvaartschip waarop je werkt. Na het eerste studiejaar studeer je tussentijds af als Matroos (mbo niveau 2). Daarna studeer je nog twee jaar verder voor je diploma Schipper binnenvaart.