Amsterdam Muiderpoort – Amsterdam Centraal: 18 treinen per uur. Utrecht Centraal – Utrecht Vaartsche Rijn: 16 treinen per uur. Rotterdam Centraal – Barendrecht: 15 treinen per uur. Utrecht Centraal – Woerden: 14 treinen per uur.
Dat blijkt uit cijfers die spoorbeheerder ProRail woensdag publiceerde. Treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) kwamen afgelopen jaar in 91,6 procent van de gevallen 'op tijd' aan op bestemming. Dat betekent dat ze maximaal 5 minuten vertraging hadden.
Per dag maakt de NS, dat is kort voor de Nederlandse Spoorwegen, gemiddeld tussen 4000 en 4500 treinritten om alle passagiers naar hun bestemmingen te brengen. Dit zijn dan alleen de treinen van NS. Er rijden óók nog treinen rond van goederenvervoerders en andere passagiersberijven.
Gemiddeld vervoert NS 1,1 miljoen reizigers per dag, verdeeld over 4500 treinritten.
In Nederland rijden er per dag gemiddeld 144 treinen per kilometer spoor. Dit is ruim boven het Europees gemiddelde van 54 treinen per dag per kilometer spoor en ook 24,1% meer dan Zwitserland, het op één na drukste netwerk van Europa.
De langste trein ter wereld, bijna 5 kilometer lang, maakt een testrit in de Verenigde Staten. De trein van Union Pacific heeft 580 containers oftewel 1.160 teu aan boord.
Het grootste station van Nederland is wederom Utrecht Centraal met 194.000 in- en uitstappers en gaat traditioneel nek-aan-nek met Amsterdam Centraal met 192.000.
Afgelopen week reden er al minder treinen op vier verschillende trajecten, omdat er te weinig personeel beschikbaar is. Door krapte op de arbeidsmarkt, een hoog ziekteverzuim en een grote uitstroom van werknemers die met pensioen gaan, kampt het bedrijf al een tijd met grote gaten in de roosters.
Het kan voorkomen dat er treinen uitvallen. Als er veel vertragingen zijn en treinen stil staan, dan zorgt dit voor een soort file op het spoor.Door treinen uit de dienstregeling te halen wordt deze file waar mogelijk voorkomen.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u.De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Per dag wordt met een passagierstrein gemiddeld 680 kilometer gereden, zegt woordvoerder Kees Rutten van de NS. „Alle treinen bij elkaar rijden zo'n 500.000 kilometer per dag.
De overheid heeft aandelen in 32 ondernemingen. Er zijn staatsdeelnemingen die in beheer zijn van het ministerie van Financiën, zoals Schiphol en de NS. Daarnaast zijn er beleidsdeelnemingen die door andere ministeries worden beheerd, zoals Prorail.
Per jaar reist hij gemiddeld 40.000 kilometer per spoor.
Landelijk gezien komt de trein gemiddeld steeds vaker te laat. Tussen februari en augustus 2019 rolde nog 95,1 procent van de treinen op tijd en volgens de dienstregeling het station binnen. Dat percentage is in dezelfde maanden van 2022 gekelderd naar 91,2 procent.
Gemiddeld reed 92,6 procent van de treinen in 2021 op tijd, of met een vertraging van maximaal zes minuten. Een jaar eerder was dat nog 93,6 procent.
Rijdt een trein harder dan de toegestane baanvaksnelheid, dan remt de trein automatisch. Want alle treinen die in Nederland rijden, hebben minimaal Automatische Trein Beveiliging (ATB).
Dat komt omdat je bij het springen een enorme luchtweerstand ondervindt. Zolang je met je voeten gewoon op het dak staat, is er geen probleem, al zal je wel voelen dat je je schuin voorover moet bukken om de luchtweerstand te compenseren.
150 tot 200 mensen per jaar
Om de twee à drie dagen springt er iemand in ons land voor de trein. Jaarlijks gaat het om 150 à 200 mensen die op die manier zichzelf van het leven willen beroven. Iets meer dan helft van hen slaagt in zijn opzet, bij de overigen mislukt de poging, zo blijkt uit de jongste cijfers.
Waarom rijdt NS soms een aangepaste dienstregeling? Afgelopen jaren is wel gebleken dat het spoor kwetsbaar is voor weersinvloeden. In Nederland hebben we één van de drukst bereden sporen van de wereld.
Met een gemiddelde snelheid van 317 kilometer per uur is de treinverbinding tussen Beijing en Nanjing verreweg de snelste ter wereld. In Europa is de TGV voor het eerst niet meer de koploper. De HSL van Milaan naar Reggio Emilia gaat net iets harder.
Breda is de stad waar de meeste goederentreinen doorheen denderen. Op een doorsnee dag passeren er 37 van deze beladen treinen. Op jaarbasis gaat het om bijna 14.000 doorkomsten, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Nederland telt twee hoofdroutes voor goederenvervoer over het spoor.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Daarna volgt het station van Soest.
De Transsiberië Express - Rusland
De legendarische treinreis vanuit Moskou die je dwars door Siberië meeneemt naar Vladivostok. Het is de langste treinreis ter wereld, over een lengte van 9.288 kilometer, die je in zeven dagen kunt afleggen.
Tussen Oss en 's-Hertogenbosch-Oost rijden twee van de drukste treinen van het land. De twee sprinters in Oss staan bovenaan in het lijstje waar het, met uitzondering van het weekend, dagelijks zo'n 40 procent drukker is dan het beschikbare aantal plekken in de trein.