Dagelijks rijden er 4.160 treinen op het Belgische spoorwegnet. Met zo'n 1.200 treinen per dag is de Brusselse Noord-Zuidverbinding de drukst bereden spoorverbinding van België. In 2015 waren er in totaal 1.518.285 effectieve rijpaden en reden er dagelijks gemiddeld 4.160 treinen op het Belgische spoornet.
Iedere dag rijden er zo'n 5200 treinen door Nederland. Daarvoor zijn per dag 1400 machinisten en 1150 conducteurs nodig.
De NMBS is een autonoom overheidsbedrijf.
Wat is de S-trein? De S-trein is het voorstedelijke treinaanbod van 5 Belgische steden: Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi.
Treinen rijden gemiddeld 84 kilometer per uur, twee jaar geleden ging het nog drie kilometer per uur sneller. Vooral op de lijnen Brugge-Brussel Zuid, Brussel Noord-Luik en Charleroi-Brussel Zuid ben je langer onderweg, zo'n 2 tot 7 minuten naar gelang de verbinding.
Dagelijks rijden er 4.160 treinen op het Belgische spoorwegnet. Met zo'n 1.200 treinen per dag is de Brusselse Noord-Zuidverbinding de drukst bereden spoorverbinding van België.
Opmerkelijk detail: wij Belgen hadden tot zaterdag dus het record van de langste reizigerstrein ter wereld in handen. Op 27 april 1991 zette de NMBS tussen Gent en Oostende een trein in met aan de haak zeventig rijtuigen. De trein was daarmee 1,7 kilometer lang.
Salarissen voor een treinbestuurder in België
Het gemiddelde salaris voor een treinbestuurder in België is € 8.352 per maand. De gemiddelde aanvullende vergoeding voor een treinbestuurder in België is € 5.440, waarbij het bereik uiteenloopt van € 3.680 tot € 10.250.
In 2022 mocht NMBS 227 miljoen reizigers verwelkomen. In vergelijking met 2021 gaat het om een stijging van 32% (+55 miljoen reizigers). Gemiddeld bedraagt het aantal reizigers ongeveer 90% van het reizigersvolume in 2019, vóór de gezondheidscrisis. In 2019 vervoerde NMBS 253 miljoen reizigers.
NMBS telde eind 2022 16.638 medewerkers.
Per dag maakt de NS, dat is kort voor de Nederlandse Spoorwegen, gemiddeld tussen 4000 en 4500 treinritten om alle passagiers naar hun bestemmingen te brengen. Dit zijn dan alleen de treinen van NS. Er rijden óók nog treinen rond van goederenvervoerders en andere passagiersberijven.
5.300 transit treinen door Nederland.
Gemiddeld 10 storingen per dag. Deze treinstoringen duurden bij elkaar 14 jaar, 9 maanden, 4 dagen, 12 uur, 17 minuten. Dit betekent een gemiddelde van 1 dag, 3 uur, 40 minuten aan treinstoringen per dag. De gemiddelde storingsduur binnen deze periode is 2 uur, 39 minuten.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
7 machinisten en 21 monteurs nodig, maar langste trein ter wereld (1,9 kilometer) rijdt. De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn heeft zaterdag een wereldrecord gevestigd door een trein van 1,9 kilometer lang te laten rijden op een bekend traject door de Alpen.
Zwitserland heeft niet alleen het drukste spoorwegnet van Europa, maar ook van de wereld. Na Zwitserland volgt Japan en Nederland staat op de derde plek. In het begin van de eeuw werd het Nederlandse spoor zelfs intensiever gebruikt dan het Japanse spoor.
Het totaal aantal inzetbare treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) moet in 2022 van 2966 naar 4077 gestegen zijn, een toename van 37 procent.
Omdat België voor die eerste spoorlijn met Britten samenwerkte, lieten die Britten de treinen rijden zoals ze dat thuis deden: links, zoals het verkeer op de weg.
Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u. "Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine.
Per dag wordt met een passagierstrein gemiddeld 680 kilometer gereden, zegt woordvoerder Kees Rutten van de NS. „Alle treinen bij elkaar rijden zo'n 500.000 kilometer per dag.
Voor de meeste treinen is dat in Nederland 1500 volt gelijkspanning. De Hogesnelheidslijn-Zuid en de Betuweroute gebruiken 25 kilovolt wisselspanning met 50 hertz. De hoogste magnetische veldsterktes treden op bij het passeren van een trein, dit zijn extreem-laagfrequente velden (wisselvelden).