Bij 120 km/h in de 5e versnelling draait de motor ruim 3700 toeren.
Bij 130 op de KLOK maakt de auto ongeveer 3900 rpm. Stationair tussen de 1100 en 1300 ligt eraan of de motor koud is.
Een normale viertaktmotor van een auto draait met een toerental dat doorgaans varieert tussen 700 en 6500 toeren per minuut, bij racemotoren ligt dat al boven de 10.000.
3000 toeren is geen enkel probleem, het enige punt zou rust of comfort kunnen zijn als je vaak en lang 120 of harder rijdt. Zeker wel, dat toerentallen gelijk staan aan verbruik, niet in alle situaties, belasting speelt ook een grote factor.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Bij moderne motoren wordt het motortoerental automatisch begrensd. Dit gebeurt door middel van een toerentalbegrenzer. Dit voorkomt mogelijke motorschade als gevolg van 'overtoeren'. Als u bij een te hoog toerental terugschakelt of de motor onbelast voluit laat draaien, kunnen de kleppen gaan zweven.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Dat kan bij een warme en goed onderhouden motorblok echt geen kwaad. Gewoon zorgen voor schone olie, voldoende koelvloeistof en goed afgestelde kleppen (zeker i.v.m. aanwezigheid LPG). Ook zo nu en dan doortrekken tot 5000 toeren (of zelfs tot 6000 toeren) kan geen kwaad, als je daarna maar opschakeld.
"Voor de auto's van tegenwoordig is het geen enkel probleem om met lage toerentallen te rijden. Bij benzine- en dieselauto's kunt u het best tussen de 2000 en 2500 toeren doorschakelen. Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn.
Rij je in een te hoge versnellingen (= laag toerental) de berg op dan raakt je motor oververhit. Kies dus een lagere versnelling (= hoog toerental) om oververhitting te voorkomen. Je zit in de juiste versnelling zolang je nog kunt versnellen. Schakel terug als je auto bij vol gas niet meer versnelt of zelfs vertraagt.
Op het moment dat een motor bijvoorbeeld 2000 toeren maakt, dan houdt dit in dat de krukas 2000 keer volledig rondgaat per minuut.
Hoe meer gas je geeft, hoe meer toeren de motor maakt per minuut. Schakelen in een personenauto kun je het beste doen tussen de 1500 en 2000 toeren bij een dieselmotor en bij benzinemotoren tussen de 2000 en 2500 toeren. Houdt dus goed je toerenteller in de gaten om milieubewust en energiezuinig te rijden.
Het toerental van de wasmachine heeft te maken met de snelheid van ronddraaien van de wastrommel tijdens het centrifugeren. Het geeft aan hoeveel rondes er per minuut gemaakt worden. Het toerental van wasmachines kan variëren van 800 tot 2000 per minuut. De meest gebruikte toerentalen zijn 1200, 1400 en 1600.
Het gemiddelde van twee snelheden
Een voorbeeld: Als iemand een afstand van 120 km rijdt met 60 km/u, doet hij daar 2 uur over. Als hij dezelfde afstand terugrijdt met 120 km/u, doet hij daar 1 uur over.
De periode is de tijd die nodig is voor 1 omwenteling. Er passen 7,62 omwentelingen in één seconde, dus de periodetijd is 1/7,62=0,13 sec. Het aantal toeren per minuut is 60 keer zoveel als het aantal toeren per seconde: 60×7,62=457 omwentelingen per minuut.
Volgens Google Maps is dat 11 uur en 26 minuten.
Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Dan hanteert de RDW de volgende basisregel voor personenauto's met elektrische ontsteking en een gewicht van maximaal 3.500 kilo: bij de monding van het uitlaatsysteem mag de auto geen hoger geluidsniveau produceren dan 95 db(A) bij 3.500 toeren per minuut.
Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid met een laag toerental in de hoogste versnelling, waarbij de motor soepel loopt. Dus: 80 km/u in de 5e versnelling, 50 km/u in de 4e versnelling. Voor alle auto's geldt het advies om tussen 2.000 en 2.500 toeren naar een hogere versnelling te schakelen.
Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor. De auto 10 minuten voor wegrijden aan te zetten is geen warmrijden, op deze manier belast u het milieu onnodig en worden niet alle delen goed warm.
De slijtage is dus bij een koude motor het zwaarst en dat geldt niet alleen in de winter. Voor de motor warm is, wordt aanbevolen te schakelen bij 2.500 toeren bij een benzinemotor en 2.000 bij een diesel. Beter nog: pak als het even kan voor korte afstanden de fiets.
Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee.Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer. Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren, ze zijn hierdoor zwaarder en ook van betere kwaliteit.
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
Onderzoek wijst uit dat het verlagen van de snelheid niet alleen aanzienlijk de uitstoot vermindert, maar ook het verbruik. Benzineauto's die zuinig zijn op de snelweg zijn onder meer de Ford Focus, Hyundai i30, Renault Clio, Mazda 2, Peugeot 208, Fiat Punto en Toyota Prius.
Minder je snelheid
Bij een snelheid tussen de 70 en 90 km per uur rijd je het zuinigst. Op een autoweg kun je dus met 90 km per uur benzine besparen. Maar ook op de snelweg kun je zuiniger rijden. Rijd dan bijvoorbeeld 100 in plaats van 120 km per uur, als je de keuze hebt.