U kunt vanaf 2 januari 2023 9:00 uur weer SEPP aanvragen voor uw gebruikte elektrische personenauto met een koop- of leaseovereenkomst die u heeft afgesloten op of na 1 januari 2023. Voor een nieuwe auto is het subsidiebedrag in 2023 € 2.950 en voor een gebruikte auto € 2.000.
Beide subsidiepotten zijn nu echter leeg. Per 2 januari 2023 is inschrijven weer mogelijk voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's waarvan de koopovereenkomst is afgesloten op of na die datum. In 2023 zakt het subsidiebedrag voor een nieuwe auto wel naar € 2.950. Voor een occasion blijft het subsidiebedrag € 2.000.
In 2022 zit er ruim 228 miljoen euro in de pot. Deze subsidie kan benut worden voor warmtepompen, zonneboilers en isolatiemaatregelen. Ook zakelijke partijen, zoals kantoorpanden en particulieren investeerders kunnen gebruik maken van de subsidie op warmtepompen en zonneboilers.
Nieuw subsidiebudget in 2023
Voor gebruikte elektrische personenauto's is het budget voor 2023 €32,4 mln (€2.000 per auto, dus in totaal kunnen aanvragen voor maximaal 16.200 auto's worden toegekend). Alleen koop- en leasecontracten die getekend zijn in 2023 komen weer in aanmerking voor subsidie.
Voor occasions blijft het net zoals dit jaar € 2.000. Voor gebruikte elektrische auto's is er in 2022 wel nog subsidie beschikbaar - zie de laatste alinea op deze pagina.
In 2022 is het subsidiebedrag € 2.000 als u een gebruikte elektrische personenauto koopt.
Let op: voor nieuwe en gebruikte elektrische personenauto's (koop en lease) is er voor 2022 geen budget meer. Het budget voor nieuwe auto's is per 1 juni 2022 op. Alle volledig ingediende en positief beoordeelde aanvragen tot en met 31 mei 2022 krijgen subsidie.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Koop of private lease je een nieuwe elektrische auto, dan kun je in 2023 een subsidie krijgen van 2950 euro. Dat was dit jaar nog 3350 euro. Voor een tweedehands stekkermodel betaalt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland je 2000 euro uit.
In Duitsland krijg je op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een vanafprijs van maximaal €40.000 een financiële tegemoetkoming van maar liefst €6.000. Dat bedrag wordt met ingang van 2023 teruggeschroefd naar €4.500, zo melden diverse Duitse media.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Sinds 1 januari 2022 kan u onder voorwaarden 30% subsidie krijgen als u uw koophuis isoleert. Ook verenigingen van Eigenaren (VvE's) kunnen subsidie aanvragen. Huiseigenaren en VvE's kunnen ook tegen lagere rente geld lenen om hun woning te isoleren.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Voor een gebruikte elektrische auto gelden dezelfde eisen als voor een nieuwe: de catalogusprijs mag niet hoger zijn dan 45.000 euro, de actieradius is minimaal 120 kilometer en de auto is geleverd als een elektrisch model en dus niet later omgebouwd. Aanvullend moet de auto gekocht zijn bij een autobedrijf.
Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn.
De subsidie wordt uitbetaald als de auto geleverd is en het kenteken op naam van de subsidie-ontvanger staat. Let op: de beschikbare subsidie vanuit de overheid is beperkt voor 2020 en 2021. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk na het ondertekenen van de koopovereenkomst je subsidieaanvraag doet.
Na aflevering van de auto vraag je uitbetaling van de subsidie aan. Je doet dat zodra je de brief 'subsidieverlening' heeft ontvangen en de auto in het kentekenregister van de RDW op je naam staat. Dit kan binnen 18 maanden na de subsidieaanvraag.
Hoeveel een elektrische auto na een aantal jaar nog waard is, hangt af van het gebruik en model. Maar een goede vuistregel is dat de auto na vier jaar nog ongeveer 40 tot 55% van de nieuwprijs waard is. Dat is vergelijkbaar met een benzineauto.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Om in aanmerking te komen voor de subsidie moet jouw aangekochte elektrische auto aan een paar voorwaarden voldoen. Zo moet de auto 100% elektrisch zijn en mag de catalogusprijs van de elektrische auto niet lager zijn dan € 12.000,- en niet hoger zijn dan € 45.000,-.
Hoe lang duurt het voordat ik een besluit op mijn aanvraag krijg? Op een aanvraag wordt doorgaans binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag beslist.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.