De Airtop heeft een gemiddeld verbruik van 1,6Ah.
Hoeveel brandstof verbruikt een parkeerverwarming? Natuurlijk zijn de moderne parkeerverwarmingssystemen van Webasto geoptimaliseerd, zodat ze weinig brandstof verbruiken. Ze vereisen op vol vermogen gemiddeld maar 0,6 l/uur – dus 0,3 l gedurende 30 minuten.
Standkachel – Verbruik
De wateromloop pomp (standkachel) wordt in werking gesteld en betrekt zijn stroom direct van de accu. De consumptie is ongeveer 100 watts, welke gelijk is aan de consumptie van een verwarmbaar achtervenster. Ook vraagt de (buiten het contact om bediende) aanjager enige stroom.
WAT VERBRUIKT EEN DIESEL STANDKACHEL? Het verbruik van de meeste standkachels ligt ongeveer rond de 0,24 liter per uur op maximum vermogen en 0,1 liter per uur op minimum vermogen.
Heb je een dieselkachel op de hoogste stand staan, dan verbruikt de kachel ongeveer 12 liter per dag. Heb je een grote tank, dan hoef je dus niet elke dag te tanken. Let wel op dat je niet alle diesel verbruikt om te verwarmen, zodat je nog genoeg diesel hebt om naar het volgende tankstation te rijden!
De dieselverwarming haalt voor zijn verbranding diesel uit een brandstoftank (soms dezelfde als die van de camper, soms is het een extra tank); dat doet een elektrische brandstofpomp. Niet alleen het “opzuigen” van de diesel kost energie, hij moet het ook nog onder druk de verbrandingskamer in sproeien.
Als de standkachel aan staat wordt er door de brandstofpomp diesel of benzine vanuit de tank van het voertuig naar de standkachel gepompt. Hier wordt de brandstof ontstoken door een gloeistift, als er niet direct verbranding ontstaat wordt de opstart procedure automatisch herhaald.
De standkachel is een soort CV-ketel
Een standkachel is feitelijk een soort van CV-ketel. Hij maakt gebruik van de benzine- dan wel diesel uit de tank van de auto om te functioneren.
Qua verwarmingssysteem zijn er twee typen: verwarming via circulerende lucht (gedwongen) en verwarming via circulerende vloeistof. Het systeem van circulerende lucht is veruit het populairst. Zo is 95% van de campers uitgerust met Truma luchtverwarming en 5% met Alde vloeistofverwarming.
Een standkachel is een luchtverwarmer die zorgt voor een aangename warmte bij een uitgeschakelde motor. Ideaal voor zowel campers, bestelwagens als trucks. Een standkachel werkt als volgt: een brandstofpompje haalt diesel uit de tank van uw voertuig. In de verwarming ontsteekt een gloeistift de brandstof.
De voordelen van een standkachel zijn enorm.
Hij verwarmt de motor voor, warmt het interieur op en laat het ijs van de ruiten smelten. Daarvoor hoeft de motor van de wagen niet te worden gestart. De extra verwarming werkt met een eigen brander.
Ook in de zomer biedt een standkachel voordelen. De eerste hete lucht in de voertuig binnenruimte kan door een extra schakeling, samen met de standaard bediening worden weggeblazen wat het koelen van de voertuigbinnenruimte tot effect heeft.
Een standkachel is een kachel voor in de auto. Met deze kachel verwarmt u de auto voor en ontdooit u de ramen, zodat u meteen weg kunt rijden als het heeft gevroren. Een kachel sluit u aan op 230V. U verbruikt dus geen brandstof en het zal uw accu ook niet leeg trekken.
De prijs voor het inbouwen van een standkachel is afhankelijk van het type auto dat u heeft en voor welke bediening er gekozen wordt. Het inbouwen van een standkachel kan al vanaf € 1500. - inclusief btw.
Maar hoe werkt zo'n ding? Wij gingen langs bij Webasto om het uit te zoeken. Eigenlijk is een standkachel een soort kleine cv-ketel in je auto, die je op een door jou te bepalen tijdstip kunt laten inschakelen. Hij zuigt lucht en een beetje brandstof aan, wat vervolgens tot ontbranding wordt gebracht.
Diesel heteluchtkachels.
Een diesel heteluchtkachel is de ideale kachel voor aan boord. Door de hete lucht is het schip snel op temperatuur en de meeste kachels zijn voorzien van een thermostaat voorziening zodat de temperatuur goed te regelen is en de kachel alleen aan slaat als dat nodig is.
De natuurlijke warmtestroom van het centrale verwarmingssysteem van Alde vult langzaam het hele woonoppervlak en verhindert het binnenstromen van koude lucht. Hierdoor verdwijnen de koude zones en worden bovendien de opklapbedden en de wandkasten verwarmd.
Let wel op dat het opwarmen van het water enige tijd in gebruik zal nemen. Aan te bevelen is om de temperatuurkeuze altijd op 60°C te zetten en niet op 40°C. Dit om bacterievorming tegen te gaan. Wanneer de caravan of camper langere tijd niet gebruikt wordt, dan altijd al het water af laten lopen.
Propaan flessen zijn bij caravans en campers het meest gebruikt. Propaan blijft tot -42°C verdampen en is dus vrijwel in alle omstandigheden te gebruiken. Bij LPG is propaan vermengd met butaan. Butaan heeft een kookpunt van rond het vriespunt.
Hoeveel kW heb ik nou eigenlijk nodig, hoe groot moet de kachel zijn? Het antwoord daarop is niet zo simpel en hangt af van een aantal dingen: Hoe groot is de te verwarmen ruimte ( tot ongeveer 12 à 14m³ is 2kW veelal voldoende , wordt het groter dan is de 4kW waarschijnlijk een betere keus)
Een standkachel doet meer dan alleen verwarmen in de winter. In de zomer blaast een standkachel buitenlucht in de geparkeerde auto, waardoor het interieur van het voertuig wordt gekoeld. De ventilatiefunctie voorkomt dat het te warm wordt en dat er zeer hoge binnentemperaturen ontstaan.
Standkachels zijn wel wat prijzig. Je moet toch al gauw denken aan bedragen rond de 1500 euro. Dit geldt zowel voor vooraf ingebouwde kachels als wanneer je het nadien laat doen. De inbouwkosten drukken een hoge prijs op dit product.
Parkeerverwarming werkt op een eigen motortje, verwarmt de lucht en blaast die warme lucht het passagierscompartiment in, waardoor ook de ruiten worden ontdooit (alleen de buitenspiegels niet).
De kachelradiateur van de auto zorgt ervoor dat lucht het verwarmingssysteem ingetrokken wordt. Vervolgens warmt de motor van de auto deze lucht op. De blower blaast de warme lucht de auto in.