In deze dubbele houten achtbaan van 25 meter hoog racen twee strijdwagens (Water en Vuur) ieder een eigen parcours om de snelste tijd én om de draak te verslaan. '600 kubieke meter hout, 90.000 bouten en 162.000 spijkers', somde Eftelingdirecteur Bart de Boer woensdag de ingrediënten van de nieuwe attractie op.
De attractie werd geopend op 1 juli 2010. Joris en de Draak is de opvolger van de Pegasus, die in de zomer van 2009 gesloopt werd vanwege oplopende onderhoudskosten en om plaats te maken voor deze nieuwe baan. De achtbaantrack werd ontworpen en gebouwd door het Amerikaanse Great Coasters International Inc.
De Efteling gooit de onderhoudsplanning overhoop. Houten achtbaan Joris en de Draak gaat veel langer dicht dan vooraf was aangekondigd. De rollercoaster is niet alleen gesloten in november en december 2023, maar ook in januari, februari, maart en april 2024.
Joris vocht voor zijn leven en voor het paard van de koning. Na een paar uur strijd bracht Joris de draak de genadeklap toe en de draak viel kreunend en steunend dood neer. Joris had gewonnen. De koning had als eis gesteld dat Joris één van de hoofden van de draak zou meenemen als bewijs dat de draak echt dood was.
In 2007 opent met een jaar vertraging de attractie De Vliegende Hollander, die vele elementen van een attractie moet samenbrengen en in 2010 volgt de houten racer-achtbaan Joris en de Draak, die de Pegasus uit 1991 vervangt.
De engste achtbaan van de Efteling is waarschijnlijk de Baron 1898, maar de Python is ook behoorlijk eng. Het is een kwestie van smaak welke van deze attracties je het engste vindt.
Baron 1898 dive coaster - Efteling.
video'sKAATSHEUVEL - De Efteling onthult vrijdag en zaterdag de nieuwe, grote attractie Symbolica aan het grote publiek. Symbolica is de duurste attractie uit de geschiedenis van het sprookjespark. De bouw ervan kostte ongeveer 35 miljoen euro.
De Pegasus was een houten achtbaan in Ruigrijk, geopend in 1991 aan de rand van de Kanovijver, op de plek waar nu Joris en de Draak ligt.
In attractiepark De Efteling is maandagavond een storing geweest bij de achtbaan Python, bevestigt een woordvoerder van het attractiepark. Inzittenden moesten uit de wagens worden gehaald. Niemand raakte gewond.
Van 8 januari 2024 tot en met eind april sluit Joris en de Draak dan weer voor het laatste deel van dit grote onderhoud. We proberen zoveel mogelijk onderhoudswerkzaamheden in deze periode af te ronden, zodat we klaar zijn voor de rest van het jaar, op regulier onderhoud na natuurlijk.”
De achtbaan heeft een topsnelheid van 65 kilometer per uur en de maximale g-kracht die men tijdens de rit ervaart is 3,5 g (positief). De baan zelf is 20 meter hoog, met een daling van 19 meter. De top van het gebouw is 25 meter hoog.
Toen de Python in 1981 opende was het niet alleen de eerste achtbaan in de Efteling, maar ook de grootste en meest spectaculaire achtbaan op het Europese vasteland. Inmiddels is de stalen achtbaan 36 jaar oud en heeft de Python in al die jaren een totale afstand van 309.435 km afgelegd.
Het gaat om The Yukon Striker, die zich bevindt in Canada's Wonderland. Als je benieuwd bent hoe je de achtbaan ongeveer ervaart, kun je een video bekijken die het themapark online heeft gezet. The Yukon Striker gaat maar liefst 130 kilometer per uur, is in totaal 1105 meter lang en bereikt een hoogte van wel 75 meter.
Daar wordt komende winter druk gebouwd aan een splinternieuwe achtbaan: de Baron 1898. En die wordt héél eng! In de Baron 1898 donder je met 90 kilometer per uur bijna recht naar beneden. De achtbaan maakt namelijk een vrije val van 37,5 meter.
Kapelaan Rietra en Pastoor De Klijn komen in 1933 met het plan om een sportpark aan te leggen ten zuiden van Kaatsheuvel. Met dit idee werd de basis voor de Efteling geboren. Twee jaar later opent op 19 mei 1935 R.K.Sport- en Wandelpark met een hoofdvoetbalveld, twee oefenvelden en een speelweide.
'Joris en de draak' is een eng boek.
Familieachtbaan Max & Moritz - een dubbele powered coaster - is slechts 6 meter hoog. Dat heeft het attractiepark vandaag bekendgemaakt. De topsnelheid zal 36 kilometer per uur bedragen. Daarmee wordt Max & Moritz de laagste en traagste achtbaan in het hele park.
“De Stichting Natuurpark de Efteling is onze eigenaar, en die heeft de zorg voor de leefomgeving hoog in het vaandel, al vanaf de oprichting in 1952.” Die zorg gaat een stuk verder dan alleen minder uitstoot van CO2. Het pretpark doet aan afvalpreventie, natuurbeheer, biodiversiteit en maatschappelijke betrokkenheid.
De oudste achtbaan van de Efteling opende in 1981: de Python.
De Efteling kwam vermoedelijk aan zijn naam door een hoeve die gebouwd werd in de 16de eeuw en de naam "Ersteling" had. De hoeve verdween, maar de buurtschap kreeg de merkwaardige naam van de hoeve. De naam verwijst waarschijnlijk naar het feit dat deze hoeve de eerste was die op de nieuw ontgonnen grond stond.