De speling moet circa 1 centimeter zijn. Als dit meer dan 1 cm is gaat u over op het spannen van de fietsketting. Om te beginnen draai de rechter en linker achtermoer één voor één los. In de meeste gevallen doet u dit met steeksleutel 15.
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.
Spanning van je ketting controleren
Zorg dat het achterwiel los van de grond staat en draai het achterwiel rond. Zo kun je het strakste deel van de ketting opzoeken. Zet de motor terug op twee wielen en bepaal de speling van het strakste gedeelte. De ketting mag aan de onderzijde een uitslag van 2 tot 3 cm hebben.
Demonteer je kettingkast. Zodra je dit gedaan hebt kun je direct voelen of de ketting nog goed op spanning staat. In een goed opgespannen ketting zit ongeveer 1 cm speling. Dit betekend dat hij ongeveer 1 cm omhoog en naar beneden bewogen kan worden.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
De ketting spanning is erg belangrijk voor het rijcomfort van de fiets. Als de ketting te slap af te droog is slijten de tandwielen en de ketting bovendien een stuk sneller. If playback doesn't begin shortly, try restarting your device.
"Het feit dat de ketting rechts op de fiets zit heeft een puur technische oorzaak: Het gaat om de richting van de schroefdraad", zo stelt Kees van Wijk van Nationaal Fietsmuseum Velorama in Nijmegen. Stel je een fiets voor, zonder kettingkast. De ketting loopt over twee tandwielen: eentje voor en eentje achter.
Draai aan de kettingspanner tot de ketting een speling heeft van ongeveer 15mm. Draai de moer weer vast en ga achter je tomos zitten. Kijk of het nog recht staat, zo niet dan draai je de moer aan de rechterkant van het wiel los en draai je de kettingspanner aan deze zijde zover totdat het wiel weer recht staat.
Zeer goede kettingsprays in een spuitbus zijn Castrol Chain Spray en de S100 kettingsprays, uiteraard op voorraad in de winkel.
Normaal gesproken staan de tanden van je tandwiel netjes rechtop en zijn de tanden aan alle twee de kanten even dik. Zijn de tanden verbogen en zitten er scherpe punten aan dan zijn de tandwielen versleten.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
De maat van een fietsketting wordt altijd aangegeven met een steekmaat en een breedtemaat b.v. 1/2 x 1/8. Het eerste getal (1/2) in de maat geeft de steek van de ketting aan, dit is de onderlinge afstand tussen 2 pennen van de ketting, deze steek is tegenwoordig bij zo goed als alle kettingen gelijk namelijk 1/2 inch.
Laten we vooraan beginnen: wat betekent 10 speed eigenlijk? Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
Een schakelketting is een beweeglijke reeks van met elkaar verbonden schakels of schalmen, die meestal uit metaal zijn vervaardigd en vaak de vorm van een ring hebben.
Als er echter 5 mm of meer speling in zit, is het noodzakelijk om de ketting in te korten. Dit kun je het beste doen door met behulp van een kettingpons een of mee schakels er tussenuit te halen. Denk eraan dat je voor het inkorten de ketting wel van de fiets afhaalt.
Automatische kettingspanner
Dit wil zeggen dat je nooit meer je ketting hoeft te spannen en nooit meer last hebt van een klapperende ketting in de kettingkast.
Pak je kettingpons of kettingpons tang en draai het pennetje uit de dikke kant van de schakel. Zorg ervoor dat het pennetje nog een beetje vast blijft zitten in de schakel. Je draait hem er dus niet helemaal uit. De dunne kant kun je er gewoon helemaal uit draaien.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.