Levert op: tot wel 8% meer snelheid. Een verbeterde houding is letterlijk gratis snelheid. Door aerodynamischer op je fiets te zitten kan je enorme tijdwinst boeken. Van een rechtop houding naar een houding in de beugels en dan ook nog eens netjes met je hoofd naar beneden zou je zo'n 8% sneller maken.
Dan gaat het over je positie, je kleding, je schoenen en je helm. Voor de overige twintig tot vijftig procent zijn dat je frame en je wielen. Wanneer je op al die punten je aerodynamica verbetert, dan zou dat je zomaar een besparing kunnen opleveren van wel honderd watt.
'Met de kleinste weerstand van alle UCI-conforme racefietsen op de markt is de nieuwe SystemSix gemaakt om rijders moeiteloos sneller te laten rijden.
Aerodynamica. Ok, vooropgesteld: je eigen lichaam vangt het meeste wind op een fiets. Als het dus om luchtweerstand gaat, heb je in je houding het meest te winnen. Maar kun je eenmaal diep zitten, dit volhouden én je vermogen blijven leveren, dan kan een aerobike toch mooi bijdragen aan je snelheid.
Tijdrit frame
Alles bij elkaar is met aanpassingen ongeveer 75 watt te winnen, dat is natuurlijk enorm veel. Dit komt neer op ongeveer 22-24% minder luchtweerstand en houdt in dat wanneer je met een gewone racefiets 40 km/h kan rijden je met een tijdritfiets tot de 43-44 km/h kan komen.
Bij een snelheid van 40 km/h is het aandeel van de rolweerstand in zijn totale vermogen dus 36,5/300 = 12,1%. In de grafiek zien we dat de rolweerstand van Snelle Eddy in de praktijk kan variëren van 10-55 Watt.
Een tijdritframe is oncomfortabel stijf, de geometrie is te steil om een hele dag op door te brengen, en de wendbaarheid is (door de geometrie) een stuk minder. Tijdritsturen en volle wielen zijn verboden in wegwedstrijden, en de frames zijn nog een stukje zwaarder meestal (dus zeker niet lichter).
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
De beste Aero racefiets is de Sensa Giulia G3 Ultegra LTD. Deze populaire fiets van het Nederlandse merk Sansa is verkrijgbaar in verschillende afmontages zodat je precies de fiets kan kiezen die bij je past. Deze LTD versie is voorzien van een Full Shimano Ultegra afmontage die bekend staat om zijn kwaliteit!
Zoek je de beste fiets qua verhouding tussen prijs en kwaliteit? Dan raden we je de Cube Attain SL aan. Voor de beste endurance racefiets selecteren we de Vitus Zenium CRW en voor de beste aero racefiets kiezen we de Cube Litening C:68X Pro.
Om 20 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 1 uur en 11 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 20 km ongeveer 1 uur en 20 minuten, en met wind mee ongeveer 1 uur en 4 minuten. Op een elektrische fiets doe je 48 minuten over 20 km.
Om 30 km/uur te fietsen (uitgaande van geen tegenwind) moet een renner van 70 kg met een fiets van 9 kg ongeveer 172 watt fietsen. Weegt deze renner 80 kg dan komt dit neer op 176 watt en voor iemand van 95 kg 183 watt.
'Voor fietsen is er geen maximumsnelheid. Voor snorfietsen en speedpedelecs is die er wel. En bij gewone elektrische fietsen stopt de ondersteuning bij 25 kilometer per uur.
De verticale ribbels op de aero sokken zorgen ervoor dat de lucht die je raakt soepeler langs je been gaat, waardoor er minder wervelingen ontstaan en de drag sterk wordt verminderd. Al onze initiële aerosokken hebben een dergelijk oppervlak en kunnen je tot 5 watt besparen in vergelijking met normale fietssokken.
Aero stuur
Een aerodynamisch stuur heeft een platte bovenzijde voor het reduceren van de luchtweerstand. Handig als je een paar watts wilt winnen. Een aerodynamisch stuur ligt echter niet makkelijk in de hand, dus als je vaak met de handen bovenop rijdt, is dit stuur minder geschikt.
Over het algemeen gaan carbon wielen jaren mee. Het wiel slijt in principe niet. Bij carbon wielen met velgremmen is er nog wel sprake van slijtage, maar bij wielen met schijfremmen eigenlijk helemaal niet meer. De enige dingen die kapot kunnen gaan zijn de schijfremmen zelf of kleine onderdelen zoals spaken of lagers.
Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
Bovenaan in de racefiets top 10 hebben wij de Carbon Roadrunner 1 van het merk SAVA geplaatst, bestempeld als de beste racefiets tot 3000 euro van 2022. Het aerodynamische frame van de fiets is gemaakt van carbon en heeft de perfecte balans tussen licht gewicht, rendement en vinnigheid.
Ga dus voor de beste investering qua prijs en kwaliteit: kies een instapmodel van een A-merk. Racefietsen van tussen de € 1300 en € 3000 zijn perfect voor je. Maak testritten. Wanneer je een fietsenwinkel binnenstapt, moet je zeker niet alleen afgaan op het advies van de verkoper.
"De prijs van een Tour-fiets schommelt tussen 10.000 en 15.000 euro", valt Sven Nys meteen met de deur in huis. Dat is vast even slikken voor wie hoopt om ooit een topfiets uit de Tour aan te schaffen.
Als we puur naar de prijs- kwaliteitverhouding kijken, is de Triban RC520 één van de beste goedkope wielrenfietsen. Triban bewijst dan ook maar weer eens dat een goede racefiets zeker niet veel hoeft te kosten. Bij deze racefiets van het merk Triban is het vooral het comfort dat hoog in het vaandel staat.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
Weggewerkte remmen op de tijdritfiets
Waar de remmen van een traditionele racefiets meestal zichtbaar voor- en achterop de fiets zitten. Zijn deze bij een tijdritfiets vaak verstopt in de fiets. De meest voorkomende plekken waar remmen verstop worden zijn achter de voorvork en onderaan het bracket.