Roze auto's: die zijn er toch bijna niet? 'Volgens de Rijksdienst voor wegverkeer zijn er zo'n 3500 roze personenauto's op de weg. De RDW schrijft het trouwens als 'rose'. Waarschijnlijk zijn het er meer, want sinds 2014 moet je een roze auto registreren als rood, wit of paars.
Wit blijft wereldwijd de meest populaire autokleur, maar in Europa gaat grijs sinds dit jaar aan de leiding. Felle kleuren blijven - op enkele uitzonderingen na - een marginale rol spelen in het wereldwijde wagenpark. Blauw is bezig met een sterke opmars.
Daarbij is er een duidelijke winnaar: wit. Afgelopen jaar werd bijna 40 procent van de nieuw verkochte auto's in deze kleur gespoten. Ongeveer een derde was parelmoerwit, twee derde was gewoon wit. Zwart (19 procent), grijs (15 procent) en zilver (9 procent) volgden op ruime afstand.
Precieze aantallen zijn lastig vast te stellen, maar het magische getal op dit moment is 1,4 miljard.
Luxemburg is met 662 personenauto's per duizend inwoners het EU-land met het hoogste autobezit in Europa, gevolgd door Italië met 625 auto's en Malta met 615 auto's per duizend inwoners. Het land met het laagste autobezit is Roemenië met slechts 261 personenauto's per duizend inwoners.
Bijna één op de drie Nederlandse huishoudens bezit geen eigen auto. Bijna de helft van de huishoudens heeft één auto terwijl 19 procent, ofwel één op de vijf huishoudens, twee auto's op zijn/haar naam heeft staan en vier procent zelfs drie auto's in bezit heeft.
Op donkere auto's zijn krassen eerder zichtbaar. Denk aan zwart, donkerblauw, donkerpaars en antraciet. Eigenlijk op alle stijlvolle autokleuren, al is het stijlvolle er natuurlijk wel een beetje af met een flinke kras… Lichtgrijs is de meest ideale kleur; daar zie je het minste op.
De kleur wit is makkelijk en past eigenlijk op elke auto, daarnaast neemt de kleur niet af van de lijnen van een auto. Daarnaast is wit vaak ook de goedkoopste kleur of zelfs de basiskleur bij veel automerken.
Vergelijken we de top 3 populairste autokleuren in Nederland met de rest van de wereld dan zien we dat wereldwijd (net als in Europa) wit de meest populaire autokleur is. Op de tweede plaats staat zwart en op een derde plaats zilver. De kleur 'neutraal' bevat; beige, goud, geel, oranje en bruin.
Paars. Paarse auto's zijn er niet veel in Nederland. Het aandeel van de kleur in occasion is dan ook klein te noemen. Slechts 0,6 procent van de verkochte occasions in Nederland in januari tot en met juli van dit jaar had een paarse tint.
Witte occasions zijn gemiddeld 23,5 procent goedkoper dan identieke tweedehands auto's met een andere kleur. Ook de felle kleuren paars, rood en oranje doen het niet goed op de tweedehands automarkt.
Hou in elk geval ook rekening met de voor- en nadelen van de gekozen kleur: Al valt zwart de laatste jaren erg in de smaak, toch blijft het een gevoelige kleur die minder goed bestand is tegen herhaalde carwashbeurten. Wit wordt sneller vuil. Bij grijze en metaalgrijze tinten vallen krasjes/bulten minder op.
Je vindt de lakkleur van je auto niet op het kenteken, maar op het VIN-plaatje. Dit plaatje wordt ook wel het Voertuig Identificatienummer of chassisnummer genoemd en wordt op iedere geproduceerde auto gedrukt. Dit plaatje is op meerdere plekken in je auto geplakt.
Veel mensen zoeken online op 'autolak op kenteken', maar je kunt de lakkleur niet opzoeken op het kenteken. Dit wordt namelijk niet op die manier geregistreerd. In plaats daarvan krijgt elke auto bij de productie een VIN-plaatje mee, waar je de kleurcode van de originele lak kunt vinden.
Maar rood heeft ook nog een natuurkundig nadeel. Rode kleurstoffen in de lak reflecteren het rode kleuren uit het licht. Kleuren met een korte golflengte (waar ook veel UV-licht in zit) worden geabsorbeerd. Dit zorgt ervoor dat een deel van de rode samenstelling in de lak wordt aangetast.
Wereldwijd wel, in Europa niet. Wit blijft ook in 2020 wereldwijd de populairste lakkleur voor auto's, dat concludeert verffabrikant Axalta in haar Global Automotive Color Popularity Report. Al tien jaar lang is wit de meest gekozen kleur voor nieuwe auto's.
In de praktijk blijkt dat een zwarte auto inderdaad iets warmer wordt dan een witte auto. Maar dit verschil is niet erg groot. Op een zonnige dag met een buitentemperatuur van 25 graden, wordt het na een uur 31 graden in de zwarte en 29 graden in de witte auto. Dus ja, een zwarte auto is warmer.
Vuil en schade
Zwarte en witte auto's zien er sneller vuil uit dan auto's in andere kleuren. Op metaalkleuren is vuil daarentegen veel minder snel zichtbaar.
Brandstoffen. Het mag algemeen bekend zijn dat bijna alle aardolieproducten lakken op acrylbasis kunnen oplossen. Probeer bij het tanken niet te morsen en maak het schoon zodra het wel gebeurt.
Ik denk dat je wel kan zeggen dat het schoonhouden van je lak, bij een witte kleur belangrijker is dan bij andere kleuren. Niet te vergeten dat zwart een hele kwetsbare kleur is. Swirls zul je op een witte auto minder heftig zien dan op een zwarte, maar vervuiling zoals teer zie je eerder op wit dan op zwart.
Bron: CBS. Hoewel het autobezit tussen 2005 en 2015 in Nederland met 10 procent is toegenomen (van 381 naar 420 auto's per 1000 inwoners), zien we de groei vanaf 2013 afvlakken. Inmiddels bezit 75 procent van de huishoudens tenminste 1 auto, bijna een kwart van alle huishoudens heeft twee of meer auto's in bezit.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Ja, dat mag. De verkeersregels kennen geen bepaling over hoeveel auto's 1 persoon op naam mag hebben staan en zolang de auto's niet "verkeerd" staan is er wettelijk gezien niets aan de hand.