Ruim drie kwart van de bevolking zegt de noodzaak van duurzame energie in te zien, 11 procent ziet die noodzaak niet, 12 procent staat hier neutraal in (zie tabel B. 5).
Een derde van de Nederlanders zegt sinds de coronacrisis duurzamer te willen gaan leven, en zeven procent zegt dat juist minder te willen gaan doen. Dat blijkt uit een onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, uitgevoerd door Motivaction.
99% van de Nederlanders weet wat duurzaamheid inhoudt
Bijna de helft van de ondervraagde consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven actie ondernemen voor het milieu (48%) en dat duurzaamheid deel uitmaakt van de waarden van een bedrijf (42%).
Wel zijn de 18-34-jarigen het meest bereid om extra geld uit te geven aan duurzame producten en diensten. Bij de 55-plussers is het precies andersom; zij zijn significant minder bereid te betalen voor duurzame producten en diensten, maar leven wel het meest duurzaam.
94 procent van de Nederlanders van 18 jaar of ouder denkt dat het klimaat aan het veranderen is. 60 procent denkt dat dit geheel of vooral door de mens komt. Verder is 75 procent van de Nederlanders van mening dat de mens nog iets tegen de klimaatverandering kan doen.
Maar liefst 90 procent van de volwassen bevolking geeft aan in het algemeen het milieu belangrijk of heel belangrijk te vinden. Verder is 9 procent hier neutraal over en vindt 1 procent het milieu onbelangrijk. Een iets groter deel van de vrouwen (91 procent) vindt het milieu belangrijk dan van de mannen (88 procent).
Duurzaamheid is de laatste jaren steeds meer een hot topic geworden. Dit geldt op allerlei vlakken in de maatschappij. Afvalscheiding gaat steeds verder, vermindering van koopgedrag wordt gepromoot en bedrijven richten zich op duurzaam ondernemen.
Van de groep consumenten die duurzaamheid (heel) belangrijk vinden, koopt 39% vaak tot altijd duurzame producten. Met name in de branches elektronica, bouwmarkten en wonen kiest de consument het meest voor duurzame producten. In de branches drogisterijen en damesmode het minst.
Generatie X het sterkst gemotiveerd duurzaam te beleggen
Uit het onderzoek blijkt ook dat generatie X zich zorgen maakt over de klimaatverandering. Meer dan twee derde (67%) van hen denkt dat de klimaatverandering effect op hun beleggingen heeft of zal hebben.
Bij jongeren gat tussen duurzaam denken en doen
Ook zeggen jongeren minder vaak dat ze altijd het licht uitdoen in kamers waar niemand is. Wel pakken jongeren bij kou vaker een warme trui of warme deken in plaats van de verwarming hoger te zetten dan ouderen.
Nederland werkt aan een energiesysteem waarbij nauwelijks nog CO2 vrij komt. In 2050 moet de energievoorziening bijna helemaal duurzaam en CO2-neutraal zijn. De regeringsleiders van de Europese Unie (EU) hebben in december 2020 afgesproken te streven naar een Europees CO2-reductiedoel van 55%.
In 2013 was 8 procent van de supermarktomzet aan voeding duurzaam. Vanaf 2015 loopt dit aandeel jaarlijks op: tot 12 procent in 2016, 17 procent in 2019 en 19 procent in 2020. Tot en met 2017 is het aandeel gebaseerd op ongeveer 70 procent van de omzet van supermarkten, vanaf 2018 op het totaal van alle supermarkten.
De motivatie van consumenten om verantwoord te consumeren of duurzame producten te kopen is intrinsiek. Ze geven aan vooral te willen bijdragen aan een betere wereld en doen dat in veel mindere mate om er zelf beter van te worden, bijvoorbeeld omdat het extra status oplevert.
Absoluut. In 2018 wekte Nederland slechts 7,4 procent van zijn energie duurzaam op, blijkt uit een door Eurostat gepubliceerd overzicht. Geen enkel EU-land doet het in verhouding slechter. In 2014 wist Nederland Malta en Luxemburg nog onder zich te houden, de laatste jaren alleen Luxemburg.
Driekwart van de Nederlanders vindt dat ze duurzaam leven, bijvoorbeeld omdat ze afval scheiden, de verwarming lager zetten of korter douchen. 62 procent zegt al minder of niet te vliegen en 12 procent is dat van plan (26 procent juist niet).
Renes behandelt verschillende 'giftige' psychologische factoren die ons parten spelen. “Duurzamer gedrag betekent bijvoorbeeld vaak dat we onze routines en automatismen moeten veranderen, en dat vergt veel van onze wilskracht.
Generatie Z is de eerste generatie die zich geen leven meer zonder internet kan voorstellen. Dit zijn de jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Deze generatie is opgegroeid met de iPad in de hand en zijn daarom echte digital natives. In 2020 valt 40 procent van de consumenten binnen deze generatie.
Van landbouwpraktijken en voedselproducten beschouwt Gen Z de groente- en fruitteelt als een van de meest duurzame opties, waarbij 74% zegt dat ze dit duurzaam vinden.
Het is dus belangrijk dat we verantwoorde producten produceren zonder het milieu te veel te belasten. Producten die je langere tijd kunt gebruiken en vaak ook nog eens goedkoper zijn. Op die manier gaan het milieu en onze leefomgeving langer mee.
De eco-perfectionist is extreem bezig met duurzaamheid. Deze doelgroep vindt het geen probleem om extra te betalen voor producten of diensten die afkomstig zijn van bedrijven die aandacht hebben voor maatschappij, het milieu en welzijn van mensen en dieren.
Er is meer vraag naar producten met een duurzaamheidskeurmerk en ook het aanbod stijgt. In totaal gaven consumenten in 2020 8,2 miljard euro uit aan dier-, mens- en milieuvriendelijke producten, een stijging van 7% ten opzichte van 2019.
Het gaat hierbij om economische, sociale en leefomgevingsbehoeften. Voorbeelden zijn een schoon milieu, biodiversiteit in de natuur, een hoogopgeleide en gezonde bevolking, goed werkende sociale netwerken en maatschappelijk vertrouwen.
Alle ontwikkelingen die op technologisch, economisch, ecologisch, politiek of sociaal vlak bijdragen aan een gezonde aarde met welvarende bewoners en goed functionerende ecosystemen, zijn duurzaam. Onder het begrip 'duurzaamheid' kan men veel verstaan.