Een auto moet zijn voorzien van drie remlichten, waarvan er één op het midden van de achterzijde van de auto is aangebracht (auto's in gebruik genomen vóór 1-10-2001 moeten minimaal twee remlichten voeren).
OK, nog één datum dan: een derde remlicht is verplicht vanaf 30 december 2001. Bij auto's van voor die datum mag (maar het hoeft niet) u een derde remlicht hebben indien 'ie maar in het midden van de auto en boven (lees: hoger dan) de originele remlichten gemonteerd zit.
Een voertuig met huifopbouw dient dus wel voorzien te zijn van een derde remlicht. Voertuigen van de categorie N1 moeten voorzien zijn van een derde remlicht. Alleen wanneer het voertuig een open laadruimte heeft hoeft geen derde remlicht gemonteerd te worden.
In Nederland moeten auto's die na 30 september 2001 in gebruik genomen zijn een derde remlicht hebben. Dit derde remlicht moet in het midden geplaatst zijn en hoger zitten dan de twee andere remlichten. In België geldt dat voor auto's die in gebruik zijn genomen na 1 mei 2003.
Een derde remlicht is bedoeld om achterliggers nog beter te waarschuwen wanneer hun voorligger remt.
De achterlichten en mistachterlichten mogen niet anders dan rood stralen. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen. Het derde remlicht mag niet anders dan rood stralen. De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
Bij toegestane verlichting echter wel en spreekt het voor zich dat beiden dan ook moeten branden. Maar met de werkende lamp uitgeschakeld zou de APK geen probleem hoeven zijn omdat deze lampen niet onder de noemer vallen van verplichte verlichting binnen het APK reglement.
Remlichten zijn verplicht, omdat deze duidelijk maken wanneer u remt. Daarnaast moet de kleur van remlichten rood zijn. Bij auto's die vanaf 30 september 2001 in gebruik zijn genomen, is het derde remlicht ook verplicht. Dit is het remlicht dat zich in het midden, boven de achterruit van uw auto bevindt.
Remlichten zijn de drie rode lichten aan de achterkant van de auto die aangaan zodra je remt. Het is belangrijk in het drukke Nederlandse verkeer dat achterliggers kunnen zien als jij op je rem gaat staan.
Een - rood - derde remlicht is verplicht voor auto's die in en na september 2001 op kenteken zijn gezet. Dit remlicht moet tegelijk met de normale remlichten gaan branden.
Hiervoor gebruikt een bestuurder 4 soorten lichten: Er zijn de dimlichten, waarmee men meestal rijdt als het donker is. En de grootlichten, die ook wel eens de verstralers worden genoemd. De meeste wagens hebben vooraan ook mistlichten.
Staat u buiten de bebouwde kom op de rijbaan? Of op parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens langs autosnelwegen en autowegen? Dan moet u in het donker stadslicht en achterlicht voeren. Dit moet ook overdag als het zicht slecht is.
Mistlicht is bedoeld om zichtbaar te zijn in een mistbank en produceert om deze reden zeer fel licht. In andere situaties mag dit licht niet gevoerd worden, omdat de kans groot is dat andere weggebruikers verblind worden.
De lichten die we het vaakst gebruiken, zijn de dimlichten. Deze lichten steken we aan wanneer de avond valt of het donker is. Ook bij regenweer, sneeuw, mist en andere omstandigheden waarbij het onmogelijk is om verder te kijken dan 200 meter is het verplicht om de dimlichten aan te steken.
Formeel maakt één mistachterlicht onderdeel uit van de verplichte verlichting. Vervolgens is er ook nog sprake van toegestane verlichting. Daarbij wordt vermeld dat één extra mistachterlicht toegestaan is. De twee geschakelde mistachterlichten zijn dus toegestaan.
Een auto mag volgens de inrichtingseisen uitsluitend zijn voorzien van een voorruit en zijruiten die geen beschadigingen of verkleuringen (folie) vertonen en mogen niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
De BA15S lamp komt voornamelijk voor als normale verlichting en achteruitrijverlichting en de P21 of BA15S als remlicht. Om zeker te zijn dat je de juiste lamp koopt, kun je het type op de achterkant van het te vervangen lampje aflezen.
Stadslicht is verplicht als je 's nachts (of bij slecht zicht overdag) buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert. Het grootlicht zorgt voor een maximale verlichting van de weg voor de auto. Anders dan bij dimlicht is de lichtbundel verblindend voor medeweggebruikers.
Remlichten blijven branden. De meest bekende oorzaak is de remlichtschakelaar bij je rempedaal. Als deze niet werkt gaan, voor de veiligheid de remlichten branden. Andere oorzaken kunnen zijn een kortsluiting in de remlampjes of je hebt een remlichtlampje vervangen die niet goed is.
Op je dashboard kun je altijd zien welke verlichting je hebt ingeschakeld. Dit zijn de symbolen die daarvoor worden gebruikt: Stadslicht is niet hetzelfde als dagrijverlichting. Bij dagrijverlichting branden de achterlichten niet.
Het is in Nederland niet verplicht om overdag verlichting te voeren, maar kan de zichtbaarheid wel bevorderen. Als u dagrijverlichting heeft, staan niet automatisch uw achterlichten aan.
twee dagrijlichten ; twee bochtlichten; twee hoeklichten ; één manoeuvreerlicht aan elke zijkant van het voertuig.
Om maar gelijk antwoord te geven op die vraag, ja, het is legaal in Nederland. Xenon verlichting installeren in Nederland mag gewoon. Sinds 1 april 2012 is het toegestaan om zelf verlichting in te bouwen in alle auto's die er bestaan op de markt zonder aanpassingen.
De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.