De personeelskosten voor de werkgever bedragen gemiddeld 65 tot 82% van de totale kosten en 15 tot 36% van de omzet. Onderdeel van de personeelskosten zijn de premies werkgeverslasten. Deze bedragen ongeveer 25 tot 35 procent van het bruto uurloon van een medewerker.
De kosten van personeel kun je eenvoudig berekenen. Per werknemer betaal je bovenop het afgesproken brutosalaris nog zo'n 20 tot 35 procent van dat salaris aan extra kosten. Hoe hoog de kosten van personeel in 2025 precies uitvallen, hangt af van je cao en de individuele afspraken die je met werknemers maakt.
De personeelskosten bestaan uit een optelsom van de directe loonkosten, de indirecte loonkosten en de loonheffingen. Dankzij verschillende subsidies en regelingen kun je besparen op je personeelskosten. De personeelskosten zouden idealiter maximaal tussen de 30% en 60% van de omzet moeten bedragen.
Om je bedrijf financieel gezond te houden mogen je personeelskosten nooit meer dan 60% van de omzet bedragen. Dit kan per branche en bedrijf verschillen (arbeidsintensief of niet), maar het is een goed uitgangspunt voor veel werkgevers.
Het gemiddelde richtgetal voor de horeca is ongeveer 30% voor personeelskosten en 30-35% voor de kostprijs van jouw producten. Dan heb je natuurlijk ook nog het salaris van de eigenaar. Het kengetal daarvan ligt tussen de 5 en 20% van de omzet.
Hoewel er geen universeel gedefinieerd percentage is voor een 'goede' verhouding tussen loonkosten en inkomsten, is een veelgebruikte richtlijn dat arbeidskosten idealiter 15-30% van de totale inkomsten moeten bedragen.
Een gezonde brutomarge voor vaste producten ligt tussen de 70% en 75%.Voor dranken geldt ongeveer 85%. Door ook deze marge in de gaten te houden en te optimaliseren, begrijp je beter welke gerechten of drankjes op je menu het meest bijdragen aan de winstgevendheid van je restaurant.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
Een slecht personeelsverloop, dat meestal boven de 10% uitkomt , betekent dat er vaker personeel vertrekt bij het bedrijf. Dit soort verloop verstoort niet alleen de stabiliteit, maar heeft ook een negatieve impact op het moreel en brengt aanzienlijke kosten met zich mee.
- Jaaromzet gedeeld door het aantal fte's (1,0 fte = 1 voltijdbaan) = de omzet per medewerker.
Horeca kengetallen zijn cijfers die aangeven hoe efficiënt en effectief uw restaurant is. Ze geven inzicht in de kosten, omzet, winst en andere aspecten van je bedrijf.
Gemiddeld genomen is een rendabiliteit van 5 tot 10% een indicatie van een gezond bedrijf.
Het gemiddelde in de sector ligt tussen de 60% en 70%. Dit zijn de kengetallen die worden aangehouden in de horeca: Maximaal 30% inkoopkosten. Maximaal 30% personeelskosten.
Personeelskosten mogen maximaal 28 procent zijn
Zonder goed personeel kan een bedrijf niet excelleren. Personeel kost maximaal 28 procent van je omzet, zo leerde Cees Helder ons al eerder.
Ten opzichte van het voorgaand jaar (2019) is het gemiddeld bedrijfsresultaat is gestegen van 6.4% naar 6.5%.
In 2024 betalen kleine werkgevers een premie van 6,18 procent en grote werkgevers een premie van 7,49 procent.
Normaal gesproken betekent een hoog personeelsverloop dat 28% van uw nieuwe werknemers binnen de eerste 90 dagen van hun dienstverband opstapt . (Nogmaals: dit brengt enorme kosten met zich mee voor bedrijven, omdat ze voortdurend een cyclus van werving, aanname en training van nieuwe mensen moeten herhalen.)
Over het algemeen wordt een jaarlijks personeelsverloop van 10% als gemiddeld beschouwd. Maar dit is natuurlijk wel afhankelijk van de branche waarin je werkt, de grootte van de organisatie en de regio waarin je werkt. Tip: kijk vooral naar het gemiddelde verloop van de afgelopen jaren binnen jouw organisatie.
Om te beginnen is er geen magisch getal als het gaat om personeelsverloop. Volgens Gallup is 10% verloop gezond, maar elke branche en elke organisatie is anders.
De meeste ondernemers weten wel dat de hoeveelheid omzet niet zoveel zegt, de hoeveelheid winst is belangrijker. Maar je moet óók de cashflow goed in de gaten houden, zodat je altijd weet hoeveel geld er in je bedrijf zit en wat je financiële mogelijkheden zijn.
Je kunt jouw bedrijf financieel gezond noemen als er meer eigen vermogen dan vreemd vermogen in het bedrijf zit. Het kengetal dat we hierbij gebruiken, noemen we solvabiliteit. Het geeft aan of je schulden op de lange termijn zal kunnen afbetalen. Dit is een belangrijk meetinstrument voor kredietverstrekkers.
Als mooi streven voor je eerste jaar als ondernemer raden zij in ieder geval een omzet van 35.000 euro aan, op jaarbasis. Dat is dan gelijk aan een modaal inkomen. Wil je daarna ook een praktijkruimte huren, aan je pensioen en gezonde reserves bouwen dan moet je op jaarbasis aan 60.000 á 70.000 euro omzet denken.
Wanneer je iemand te veel hebt op de werkvloer, is dit een extra kost, maar iemand te weinig inplannen kan ook omzetverlies betekenen. Het personeelskosten percentage (PKP) van een gemiddelde horecazaak is vaak 30%. Dit wil zeggen dat bij elke €100 aan omzet, €35 wordt uitgegeven aan jouw personeel.
Veel ondernemers zeggen dat ze streven naar 5 tot 10% marge van de omzet.
Voor de (hoge) inkoopprijs van 25 euro per kilo zijn er uitstekende koffies te krijgen. Bij 100 tot 120 koppen uit een kilo betekent dat een kostprijs van 21 tot 25 cent per kopje. Voor een ondernemer die kiest voor een goedkope koffie van 10 euro per kilo, ligt de kostprijs tussen de 8 en 10 cent.