In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Bij aanschaf van een nieuwe auto kun je onderhandelen over de prijs. Zeker wanneer je geen auto inruilt, is vaak een mooie korting te bedingen. Onderhandel ook over accessoires (gratis of voor een zacht prijsje). Nadat de koop gesloten is, kan er niet meer worden onderhandeld.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Gemiddeld mag u rekenen op 8 à 15 procent korting op de catalogusprijs. Sommige premiummerken geven minder, maar bij de volumespelers kan het zelfs meer zijn. Uiteraard krijgt u meer korting op een model dat het einde van zijn carrière nadert, dan op een auto die nog maar net op de markt is verschenen.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Gelukkig is het wel vaak haalbaar om een voorschot te betalen. Dat bedraagt in het ideale geval zo'n 20% van het totaalbedrag. Bij een auto van € 26.000 (inclusief de eerder benoemde extra kosten) betaal je dan bijvoorbeeld alvast € 5.200.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
Sommige merken hebben de traditie grote kortingen toe te kennen (Citroën), andere merken (zoals het prestigieuze Porsche of het zeer scherp geprijsde Dacia) houden zich strikter aan de catalogusprijzen. In het algemeen is een korting van 10 à 15 procent gebruikelijk.
De top 10 best verdienende automerken van 2020
Met stipt op 1 staat Toyota Group met een jaaromzet van ruim 239 miljard euro. Het bedrijf is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en haalt haar omzet met name uit modellen van Lexus en Toyota.
Het kortingspercentage hangt af van hoe oud het model is. Nieuwe BMW modellen die net zijn uitgebracht beginnen vanaf ongeveer 10% korting, maar het kan in zeldzame gevallen dalen tot ongeveer 5% korting. Oudere BMW modellen, vooral deze die reeds vervangen zijn door een nieuwer model gaan voor maximum 30%.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Kijk even goed naar de rand van de deuren of daar geen beschadigingen zitten. Als ze de auto van de oplegger moeten rijden is er vaak weinig ruimte om de deur te openen en dan komt deze nog wel eens tegen het hekje aan zeg maar.
December is volgens hem de beste maand voor goede kortingen, omdat autofabrikanten en dealers zich dan focussen op de verkoopdoelen van het jaar en ook de voorraad nog eens goed bekijken.
De Mitsubishi Space Star is vandaag de dag de enige auto die je voor minder dan €15.000 kunt bestellen. Als je €14.990 achterlaat bij de Mitsubishi-dealer, krijg je de Space Star als 'Entry' met 71 pk sterke 1.2 driecilinder mee naar huis.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen.
Een auto betalen kan contant, via pinnen, door overschrijven, met een kredietkaart, en op afbetaling - en middels een combinatie van deze mogelijkheden.
Je mag je auto bij een professional tot 3.000 euro cash betalen. Als de prijs van de auto hoger ligt dan 3.000 euro, moet het verschil betaald worden met een cheque, een kredietkaart of elk ander giraal betaalmiddel.
Grote huishoudelijke apparaten: tot 15 procent. Keukens: ruim 25 procent. Bankstellen en slaapkamermeubelen: 10 procent. Stoelen en tuinmeubelen: tot 15 procent.
Bijna overal is afdingen gebruikelijk: in winkels, bij taxiritten, bij de aankoop van souvenirs. De werkelijke prijs van souvenirs ligt ongeveer een derde tot de helft onder de prijs die de verkoper noemt. Vindt u de prijs bizar hoog, loop dan liever weg dan in onderhandeling te gaan.
In Turkije is onderhandelen een nationale sport. Je doet jezelf tekort als je er niet aan meedoet. Meestal kun je wel 40 procent van de prijs af praten. Maar in restaurants en grotere winkels is afdingen niet gebruikelijk.