Vier boegschroeven met elk 7.500 pk zorgen ervoor dat de gasten vlot van bestemming naar bestemming worden gebracht. Het schip heeft met 2.775 hutten nog meer dan haar voorganger Harmony of the Seas (2.747). Verspreid over de 18 dekken zijn er zeven thema gebieden.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.
De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
In rust verstookt een groot cruiseschip zo'n 700 liter brandstof per uur, net zoveel als honderden vrachtwagens.
De Harmony of the Seas is een bakbeest van 362 meter lang met 6 grote dieselmotoren, die op vol vermogen per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie verbranden van de meest vervuilende soort.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Het schip in beeld
Vier boegschroeven met elk 7.500 pk zorgen ervoor dat de gasten vlot van bestemming naar bestemming worden gebracht. Het schip heeft met 2.775 hutten nog meer dan haar voorganger Harmony of the Seas (2.747).
passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.
Reken er op dat een cruise met hut al gauw 100 euro per persoon per dag is in een standaard hut. Hierbij zitten vaak dan wel de vluchten. Zonder vluchten kost het al gauw 75 euro per dag.
Even een jacht van 600 miljoen vol tanken
Volgens het Instagram-account bedragen de kosten 1,5 miljoen dollar voor 500.000 liter brandstof.
Tegenwoordig komt zeeziekte veel minder voor dan vroeger. Op moderne cruiseschepen is de kans op zeeziekte zeer klein. Hier vindt u meer informatie over zeeziekte en het voorkomen ervan. Het risico om zeeziek te worden wordt door een aantal factoren geminimaliseerd.
Dan wil je misschien meteen stoppen met lezen: cruiseschepen kunnen en zullen zinken, vooral als ze een koraalrif of een ijsberg raken. Gelukkig dat soort cruiseschepen ramp komt niet vaak voor. En als schepen zinken, wil dat niet zeggen dat veel of welke passagiers dan ook gewond zullen raken.
Cruiseschepen varen op zware stookolie, die overblijft bij de productie van benzine en diesel en die erg goedkoop is. Bij de verbranding komt kooldioxide vrij, maar ook zwavel, stikstof en fijnstof.
De rederij Royal Caribbean heeft de Oasis of the Seas te water gelaten. Het gaat om het duurste cruiseschip dat ooit is gemaakt. Het schip heeft 1,4miljard dollar gekost - net geen miljard euro - gekost en er is vijf jaar aan gewerkt.
Symphony of the Seas
De 17 dekken zorgen voor een tonnenmaat van 228.081 gt. Het schip werd, net als nummer 1, gebouwd op de Chantiers de l'Atlantique scheepswerf in Saint Nazaire, Frankrijk. De bouw duurde twee jaar en kostte 1,2 miljard euro. Het schip werd in 2017 gedoopt in Miami.
Wat is inbegrepen bij mijn cruise? In de meeste gevallen is het ontbijt, lunch en diner in de buffet- en hoofdrestaurants inbegrepen. Daarnaast kun je vaak koffie, thee en frisdranken halen tijdens de openingstijden van deze restaurants. Daarbij zijn diverse activiteiten, entertainment en de havengelden inbegrepen.
Een cruisevakantie is een vakantie boordevol luxe en comfort. Dit is één van de redenen, waarom een cruise vaak als een duurdere vakantie wordt gezien. Men wil dan ook niet voor verrassingen komen te staan. Veel van de faciliteiten en diensten waar men gebruik van kan maken, zijn bij de cruise inbegrepen.
Symphony of the Seas Cruises
Met een lengte van 362 meter en een breedte van 47 meter is de Symphony of the Seas van Royal Caribbean het grootste cruiseschip ter wereld. Zij brengt u naar de indrukwekkende bestemmingen aan de Middellandse Zee en het Caribisch gebied.
Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip. De uitstoot door schepen zal tot 2020 nog eens stijgen met 75 procent.
Een ander nadeel is dat de schepen zo'n 20 tot 25 jaar meegaan. Voor de uitbaters van de cruiseschepen goed nieuws, want zij kunnen lang van de schepen gebruik maken.
Een cruise staat erom bekend dat het je veel dingen van de wereld laat zien. Tijdens een cruise worden veel verschillende plekken bezocht. Zo kan er van te voren worden gekeken naar het vaarschema. Maar het belangrijkste is het plezier en de ervaring die het schip biedt.
In de periode 2010 tot 2019 zijn er wereldwijd 39 bulkcarriers verloren gegaan, waarbij 173 zeevarenden het leven hebben verloren. Dat blijkt uit het Bulk Carrier Casualty Report 2019 van brancheorganisatie Intercargo.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.