Ook kan met stage 1 tuning het rijcomfort verbetert worden. De auto eerder of juist later laten schakelen, de versnellingsbak te chiptunen en het brandstofverbruik hierdoor omlaag laten gaan. Bij de meeste motoren zit er een verschil van tientallen tot wel meer dan honderd PK voor en na chiptuning.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Stage 1 is de optimalisatie van het motormanagement van uw wagen. Een softwarematige aanpassing die geschikt is voor dagelijks gebruik met de standaard onderdelen van de wagen.
Bij stage1+ wordt net als bij stage1 de software van de motorcomputer aangepast, alleen in dit geval precies afgesteld op het maximale wat uw auto kan leveren. Hierbij wordt rekening gehouden met de grenzen van uw auto.
Stage 3 is circa 265 pk en 370 nm koppel.
Stage 4 chiptuning is het aanbrengen van wijzigingen aan het motormanagementsysteem van een auto om meer vermogen uit de motor te halen. Dit omvat meestal het verhogen van de brandstofstroom en het ontstekingstijdstip, evenals het aanpassen van de turbo boost druk.
Bij stage 2 tuning worden verschillende componenten van het voertuig aangepast om de prestaties en het vermogen te verhogen. De belangrijkste wijzigingen omvatten meestal: Chiptuning: Net als bij stage 1 tuning wordt de software van de Electronic Control Unit (ECU) aangepast om de motorparameters te optimaliseren.
Hoe werkt chiptuning stage 1
Chiptuning is in Nederland volledig legaal. Wilt u niet perse het maximale uit uw voertuig halen, maar wilt u wel meer vermogen? Dan kiest u voor deze stage.
Verzekeraars stellen over het algemeen dezelfde regels als de RDW. Als je auto meer dan 20% extra vermogen krijgt na het tunen, zul je dit dus ook met je verzekeraar moeten overleggen. Independer noemt daarnaast dat ze ook na de volgende aanpassingen willen dat je contact met ze opneemt: Let op!
Veel mensen denken dat na de chiptuning van een auto er meer schadelijke stoffen worden uitgestoot. Dit klopt echter niet. Na het chiptunen is er niks veranderd aan de stoffen en de hoeveelheid schadelijke stoffen die vrijkomen bij uitstoot. Hierdoor kunnen er dus geen extra schadelijke stoffen ontstaan.
Chiptuning fase 3 is het proces waarbij de computer van een auto wordt aangepast om meer vermogen uit de motor te halen. Het proces omvat het wijzigen van de manier waarop de motormanagement systeem (ECU) het brandstofmengsel, het ontstekingstijdstip en de laaddruk regelt.
De gemiddelde dealer zal met z'n diagnose apparatuur niet kunnen herkennen dat er chiptuning is toegepast.
Een goede stage 1 chiptuning kost tussen de 200 en 400 euro. Onder de 200 euro is het lastig om goede tuning te doen, aangezien er 2 tot 4 uur duurt om uit te voeren.
Hoe werkt chiptuning stage 2? In Nederland is chiptuning volledig legaal. Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen. Deze stage is vergelijkbaar met stage 1+.
Een stage1 chiptuning duurt voor de meeste auto's 1 a 2 uur. Een stage1+ en stage2 chiptuning duurt gemiddeld 3 a 4 uur. Aanpassingen van de DSG / S-tronic tuning valt binnen de tijdsopgave van de motortuning. Tuningen van deze merken dienen altijd minimaal één dag neergezet en achtergelaten te worden.
Als je 14 of 15 jaar bent mag je onder voorwaarden stage lopen. Je mag dan maximaal 7 uur per dag werken. En in totaal 35 uur per week. De tijd dat je naar school gaat, telt mee als arbeidstijd.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Ja, chiptuning is legaal.Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht.Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Met stage 2 chiptuning worden hardware gerelateerde aanpassingen aan de auto gedaan. De chiptuning specialisten van Transtune optimaliseren de ontsteking en brandstofinjectie wat ervoor zorgt dat de motor meer vermogen levert. Daarnaast kan er gekozen worden voor extra hardware aanpassingen zoals een downpipe.
Stage 2 Chiptuning €399,-
Dat kan met stage 2 chiptuning in combinatie met mechanische aanpassingen aan uw auto. Om het vermogen van uw auto – op een veilige manier – met meer dan 20 pk te verhogen, zijn mechanische aanpassingen aan de auto vereist. Enkele voorbeelden hiervan leest u hieronder.
Mijn auto heeft geen turbo, kan ik deze dan wel laten chippen? Bij motoren zonder turbo is de winst na chiptuning meestal gering (enkele procenten) en daarom wordt het niet vaak uitgevoerd. Het kan echter ook dat het vermogen af-fabriek is gereduceerd, en dan kan het wel lonen.
Stage 1, 2 of 3 tuning zijn de verschillende tuning manieren waarop er extra vermogen uit motoren wordt gehaald. De keuze hiervoor is afhankelijk van de chiptuning wensen voor het motorvermogen van de auto.
De Stage V wetgeving werd voorgesteld in 2014 en afgerond in 2016. De normen zijn in voege getreden in 2019 voor motoren met minder dan 56 kW en meer dan 130 kW. Vanaf 2020 gelden ze ook voor motoren van 56 tot 130 kW. Stage V werd bovendien uitgebreid tot een aantal motoren dat vroeger niet gereglementeerd werd.
Stage V voor de binnenvaart zijn de nieuwe emissie eisen voor binnenvaartschepen. In eerste instantie gelden de stage V normen voor hoofdmotoren en hulpmotoren die nieuw aangeschaft worden. De motoren met een vermogen van minder dan 300 kW moeten per 1 januari 2019 voldoen aan de norm.