In Nederland koos de politie een paar jaar geleden echter voor de VW Touran 2.0 TDI Comfortline met 140 pk. Intimiderend.
De snelste auto van de Nederlandse politie is de Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S Tronic. Deze politieauto beschikt over een 286 pk sterke dieselmotor en heeft een topsnelheid van 250 km/u. In 5,6 seconden zit de politie-Audi op de 100 km/u. Deze auto is het snelle interventie voertuig van de politie in Nederland.
Politiebus. Technische gegevens: Mercedes-Benz Vito 116 CDI Tourer lang, automaat, 163PK dieselmotor. Acceleratie (0-100 km/u): 11,30 seconden.
Als we de kentekengegevens rechtstreeks raadplegen bij de RDW dan zien we inderdaad gewoon dat het een 3,0-liter V6 is met 286 pk. Daarmee is de nieuwe A6 nipt sneller dan de oude, want die had 272 pk. De nieuwe 0-100-tijd is 5,5 seconden in plaats van 5,7 seconden. De topsnelheid blijft 250 km/u.
Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet. Die heeft een topsnelheid van 250 km/u en de bestuurders daarvan moeten een speciale rijopleiding volgen om met de extreem hoge rijsnelheden te kunnen omgaan.”
De 0-100-tijd van deze B-klasse is met 8,3 seconden gelijk gebleven en de topsnelheid is 219 km/u, wat 5 km/u langzamer is. De catalogusprijs van de nieuwe politieauto is zo'n 50.000 euro.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene.
De BMW's (BMW R 1200 RT) worden gebruikt voor de verkeerssurveillance, de Yamaha's (type MT-07 Tracer) worden ingezet bij de wijksurveillance. De contracten voor de levering van de nieuwe motorfietsen worden nog deze zomer getekend, maakt de politie dinsdag bekend.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Zo lang gaan banden en remmen van politieauto's mee
Een rij-instructeur van de politie vertelt Doornbos over hoe lang het materieel van de agenten meegaat. Zo mogen de Audi's ongeveer 160.000 kilometer hun blauw-met-rode strepen dragen voordat ze vervangen worden door een nieuw exemplaar.
Nieuwe Audi Nederlandse Politie
Destijds werd gekozen voor de Audi A6 (C7) die toen op het einde van zijn loopbaan zat. Het gaat volgens de Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur Zuid-West om een Audi A6 50 TDI quattro. Deze heeft een 3.0 TDI-motor onder de kap, goed voor 286 pk en 620 Nm.
In Nederland koos de politie een paar jaar geleden echter voor de VW Touran 2.0 TDI Comfortline met 140 pk. Intimiderend.
Het politieteam van Cyprus rijdt sinds 2009 op de Honda CBR Fireblade. De CBR heeft ruime 175 pk onder de tank en behaald een topsnelheid van 285 km/h.
Wanneer zij in burger zijn, kan je hen herkennen aan de feloranje interventiearmband (zie afbeelding) waarop ook weer het logo afgebeeld staat. Politiemensen dragen ook steeds een legitimatiekaart (zie afbeelding) bij zich, vraag gerust om deze kaart te mogen zien alvorens je de persoon binnenlaat.
Er zit niet standaard op alle politieauto's een camera, de camera die je bij wegmisbruikers ziet zit er voornamelijk om bestuurders te kunnen confronteren met hun eigen weggedrag én te dienen als bewijs.
Gebruik blauw zwaailicht
Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.
De zwarte wagen is niet alleen bedoeld om onopvallend te patrouilleren, maar ook om snel tussen te komen waar nodig. “Maar alleen medewerkers die een speciale opleiding volgden, mogen er mee de baan op”, zegt woordvoerder Michaël Vanden Heede.
Een voorrangsvoertuig is te herkennen aan een blauw zwaailicht en een tweetonige sirene. De meest voorkomende in het verkeer zijn de voertuigen van de brandweer, politie en ambulance. Maar ook Rijkswaterstaat, Defensie en orgaan -en bloedtransport hebben de bevoegdheid om met zwaailicht en sirene te mogen rijden.
De meeste auto's zijn namelijk van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Betrekkingen van het Korps Landelijke Politie Diensten (NIET van de rijksrecherche zoals ik hieronder een aantal keer heb zien staan en zeker niet van de rijkspolitie want die bestaat al bijna 20 jaar niet meer).
Vaak wordt gedacht dat de politie alleen met speciale apparatuur zoals een lasergun of radar de snelheid kan meten. Dat klopt niet. Ook met de boordsnelheidsmeter van de dienstauto kan een geldige meting worden uitgevoerd.
De lasergun zendt constant lichtpulsen uit die dan weer worden weerkaatst door de auto of een ander motorrijtuig. Dit gebeurt met de snelheid van het licht (299.792.458 meter/seconde) en omdat die snelheid bekend is, kan de lasergun precies berekenen hoe ver een auto verwijderd is en hoe snel die rijdt.
Een burgerauto wordt ''omgebouwd'' tot een politieauto. In de politieauto zit materiaal dat kogelwerend is. De auto's worden allemaalmet de hand beplakt.