Ontdek Frankrijk met DFDS
Met DFDS is het eenvoudig om van Dover naar Frankrijk te varen. Vanaf Dover is het slechts 90 minuten naar Calais en 2 uur naar Duinkerken. Calais is ideaal voor een bezoek aan Midden- en Zuid-Frankrijk. Duinkerken is geweldig als u op weg bent naar Nederland, België, Duitsland of Oost-Europa.
Frankrijk. Voor een boot korter dan 20 meter met een motor van meer dan 4,5 kW ofwel 6 pk, is een vaarbewijs verplicht. Op de rivieren, de binnenmeren en de kanalen is Vaarbewijs I samen met het ICC (internationaal Vaarbewijs 'for inland waters') voldoende.
Er is immers minimaal 5 weken nodig om een 'rondje Parijs' te varen, en dan nog zul je op heen en terugweg regelmatig behoorlijk lange vaardagen moeten maken.
Het beste antwoord
Een knoop is een zeemijl. De vaart van een schip is dan precies 1,852km/uur Reken je de afstand van de Spaanse haven naar een Nederlandse haven op ongeveer 1500km dan was de vaartijd ongeveer 2,5 tot drie dagen. De vaartijd is afhankelijk van het aantal zeemijlen dat een schip per uur voer.
Routes naar de Middellandse Zee
Bij Port-Saint-Louis-du-Rhône, in de buurt van Marseille, vaar je de weidse Middellandse Zee op. Voor de trip naar de Middellandse Zee moet je minimaal 30-35 dagen uittrekken.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Het ICP is geen bewijs dat u het pleziervaartuig mag besturen buiten Nederland. Hiervoor heeft u een International Certificate of Competence (ICC) nodig. Dit krijgt u automatisch bij een Klein Vaarbewijs of Groot Pleziervaartbewijs.
Uitgestrekt en divers: de 8500 kilometer aan Franse waterwegen verbinden de vijf voornaamste rivieren van het Franse vasteland: de Seine, Loire, Garonne, Rhône en de Rijn. De goed bevaarbare kanalen zorgen daarvoor.
De boot vertrekt van april tot september elke 30 minuten tussen 10.00 – 22.30 uur (behalve om 13.00 en 19.30 uur) en van oktober tot maart elk uur tussen 10.30 – 22.00 uur. Locatie: aan de oever van de Seine direct bij de Eiffeltoren. Druk op de pijltoetsen om te navigeren.
In Italië is op de meren vanaf 5 pk Klein Vaarbewijs I (ICC for inland waters) en het verzekeringsbewijs verplicht. Langs de kust is Klein Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht. Huurt u daarentegen in Italië een schip, dan heeft u pas vanaf 40,8 pk een vaarbewijs nodig.
Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs nodig, wel voor de zeehavens. Het vaarbewijs is ook nuttig als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen. Dat is wel zo veilig.
Vaak vallen de schippers zonder vaarbewijs uiteindelijk toch wel door de mand. Zij vallen op door hun vaargedrag. Een vaarbewijs kunt u niet kopen, voor een vaarbewijs moet u leren en examen doen. Dit geldt voor zowel klein vaarbewijs 1 als klein vaarbewijs 2.
Is een schip langer dan 15 meter, dan moet je een vaarbewijs hebben en bovendien minimaal 16 jaar oud zijn. Ook voor elk schip dat harder dan 20 kilometer per uur vaart, zoals een speedboot, jetski of waterscooter, is een vaarbewijs nodig.
Wil je een motorboot huren van minder dan 6 pk en blijf je in het binnenland? Dan heb je in Frankrijk geen vaarbewijs nodig. Heeft de betreffende boot een motor met meer dan 6 pk (4,5 kw) en is de boot korter dan 20 meter? Dan moet je in het bezit zijn van Vaarbewijs 1 (ICC for inland waters).
U kunt Vaarbewijs 2 halen als u al in het bezit bent van Vaarbewijs 1, óf als u beide examens tegelijkertijd aflegt. Om Vaarbewijs 2 te halen moet u slagen voor de examens KVB1 en KVB2. U mag zelf kiezen om beide examen in één keer achter elkaar af te leggen, of om eerst KVB1 te doen en daarna KVB2.
Het is uitsluitend een theorie examen. Via de website van het CBR kan je direct het examen reserveren, en eventueel later je locatie en het tijdstip wijzigen. Eigenlijk kan je iedere dag het examen afleggen. Het examen vaarbewijs deel 1 bestaat uit 40 meerkeuze vragen.
De Wereldwijde Nederlandse Zeebrief Registratie kost €1750,-. De verplichte eenmalige inspectie wordt buiten deze berekening gelaten, aangezien de kosten hiervan afhangen van de ligplaats van uw boot of jacht. In Europa kost deze inspectie meestal tussen de €750,- en €1000,-.
Het ICP is een officieus eigendomsbewijs hiervoor dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano's, roeiboten, zeilplanken en jetski's. Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip.
De intracommunautaire leveringen (ICL) bestaan uit producten. Het zijn alle producten die aan ondernemingen in andere EU-landen geleverd worden. Levert u aan consumenten in het buitenland, dan hoeft u deze niet mee te nemen in de opgaaf ICP.
In principe mag je overal in Nederland varen zonder vaarbewijs.
De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte. De twee grote zeiljachten in dit onderzoek (24 en 36 meter) besteden zelfs 4745 euro per meter scheepslengte.
Sinds 1 januari 2010 is elk vaarbewijs voor de recreatievaart voorzien van een ICC (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen). Hiermee mag u in de meeste Europese landen varen.
Hoewel de keuze om met de auto naar Ibiza te rijden niet voor de hand ligt, is het zeker wel mogelijk. Je kunt namelijk met de auto op een veerboot stappen in enkele kustplaatsen op het vaste land van Spanje. De overtocht duurt 2,5 tot 8 uur. Dit is afhankelijk vanuit welke plaats je de ferry neemt.
De gevallen bladeren hebben er in de loop van eeuwen wel voor gezorgd dat de diepte van het kanaal is geslonken van 1.80 tot 1.40 meter. Het Canal du Midi heeft een lengte van 240 kilometer en verbindt Toulouse met het Meer van Thau, vlak bij Sète. Het is het oudste kanaal van Europa en nog steeds in gebruik.