Ter inlichting weze hierbij aangestipt dat de klassieke motor van een diesellocomotief van 1.500 tot 2.000 pk met een draaisnelheid gaande van 600 tot 1.000 toeren per minuut, thans 8 tot 10 kgr per pk weegt.
Elke nieuwe trein bestaat uit 8 afzonderlijke rijtuigen en biedt plaats aan maximaal 460 passagiers. Dat zijn er 30 meer dan zijn voorganger kan vervoeren. De hogesnelheidstrein heeft een vermogen van 8000 kilowatt ( ongeveer 11.000 pk) en kan snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken.
In Duitsland was een driedelige dieseltrein van de Deutsche Reichsbahn (DRB) toen al iets sneller. De SVT 137 “Bauart Leipzig” had op 17 februari 1936 een snelheid gehaald van 205 kilometer per uur. Daarmee was de SVT 137 de eerste dieseltrein die een snelheid wist te halen van meer dan 200 kilometer per uur.
Een dieselmotor bouwt oliedruk op waarmee de wielen worden aangedreven. Dit principe wordt vooral gebruikt bij treinstellen en locomotieven met hun oorsprong in Duitsland.
Een dieseltrein rijdt één kilometer op één liter diesel. “Dit betekent voor ons een extra kostenpost van vier miljoen euro per jaar”, zegt directeur Anne Hettinga in de Leeuwarder Courant.
Een BENELUX treinstel heeft een lengte van 51,14 meter, een gewicht van 115 ton en een continu vermogen van ongeveer 490kW. De treinstellen van Plan V hebben jarenlang de ruggegraat gevormd van de stoptreindiensten van de NS, ze zijn vanaf 1964 gebouwd.
Van de Thalys zijn tussen 1995 en 1998 27 treinstellen geleverd, de twee motor wagens hebben een totaal vermogen van meer dan 8800 Kw. Het totaal gewicht van de Thalys is 385 ton bij een lengte van 200 meter. De maximale snelheid (tussen Brussel en Parijs) is 300 Km per uur.
De gloednieuwe trein gaat maar liefst 620 kilometer per uur. Het gevaarte is daarmee de snelste trein ter wereld. Deze week rolde het voertuig na jaren ontwikkelen uit de fabriek. De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation.
Het netwerk in Nederland kan niet overal hoge snelheden aan. Wever: "Een trein weegt honderden tonnen. 200 tot 300 kilometer per uur, betekent veel meer belasting van het spoor dan bij 140 km/u. Een spoor moet dan een stevigere ondergrond hebben."
De treinen worden gevoed door de bovenleidingen en hebben een vermogen van vele honderden kilowatts, per motor. Treinen bevatten van 2 tot 6 motoren, en soms zelfs meer. Per motor leveren ze een vermogen van 50 tot 1200 Kw.
Een ouderwetse stoomtrein drijft met de zuigers rechtstreeks de wielen aan duw 1 versnelling. Dieselelektrische drijven een generator aan en zullen dus ook zonder verdere versnellingen de generator aandrijven. Electrische hebben mogelijk een aandrijving met "planeet tandwielen" en daarmee 2 of meer versnellingen.
Het treinstel is voorzien van vier tractie motoren van CEM Oerlikon(F) type . Elke motor heeft een vermogen van kW ( pk). Het treinstel heeft een totaal vermogen van 1.250 kW ( pk). Deze motoren afgeveerd zijn opgehangen.
De baanvaksnelheid van goederentreinen op grote stations is bijvoorbeeld 40 kilometer per uur. Voor de overige stations 80 kilometer per uur. De baanvaksnelheden voor reizigerstreinen zijn weer anders. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bepaalt de wettelijk toegestane baanvaksnelheden.
Deze panoramatrein verbindt Zermatt in West-Zwitserland met Chur en Sankt Moritz in Graubunden. De Glacier Express staat bekend als langzaamste sneltrein ter wereld. En dat is zeker geen straf. De 291 kilometer lange treinreis duurt bijna acht uur.
ICE hogesnelheidstrein
Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen. De ICE biedt internationale verbindingen naar Denemarken, Nederland, België, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk.
Thalys rijdt op verschillende stukken tussen Amsterdam en Parijs wel 300 km/u! Uitgezonderd is de route tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Antwerpen en Brussel. Op die stukken rijdt de trein 160 km/u.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
Dienstregeling TGV
Met TGV reist u razendsnel naar uw favoriete bestemmingen in Frankrijk. Zak achterover in een comfortabele stoel terwijl u met een snelheid van 320 kilometer per uur reist.
Eurostar rijdt door de Kanaaltunnel met een snelheid van 160 kilometer per uur (100 mph), maar buiten de tunnel halen we een snelheid van 300 kilometer per uur (186 mph).
Per dag maakt de NS, dat is kort voor de Nederlandse Spoorwegen, gemiddeld tussen 4000 en 4500 treinritten om alle passagiers naar hun bestemmingen te brengen.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Het voordeel van uw fiets in de sprinter meenemen, is de hoogte van de sprinter zelf. Deze zijn gelijk met de hoogte van het perron waardoor u de fiets er makkelijk in kunt rijden. Wanneer er te weinig ruimte is kan u gevraagd worden een trein te wachten omdat er anders meer mensen niet mee kunnen.