Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Zet je linkerbeen op de grond. Houd je linkerhand aan je linkerhandvat vast en je rechterhand aan je rechterhandvat vast of de buddygrip. Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal.
De accu wordt gebruikt om je scooter elektrisch te starten. Zonder accu of met een slechte accu start je scooter niet. Let op: op een accu zit vaak een beperkte fabrieksgarantie van 1 maand. De importeur kan namelijk niet zien hoe je met jouw accu omgaat.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
Als je scooter een tijd heeft stilgestaan, kan de benzine in de carburateur verdampt zijn. Ook is de accu lang niet zo vol meer. Het is daarom heel belangrijk dat je niet elektrisch je scooter start. Dat kan er namelijk toe leiden dat de accu stuk gaat.
Wat is warm rijden? Warm rijden zorgt ervoor dat de scooter zo min mogelijk beschadigt bij een koude start (starten met een koude motor). Dit betekent dat de scooterrit rustig moet beginnen. Zodra de scooter goed is opgewarmd, is het minder schadelijk voor de scooter om flink gas te geven.
Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
Vraag: Hoe lang duurt het als ik de scooter accu ga opladen? Antwoord: Dat hangt af van hoe krachtig de lader is en om wat voor soort accu het gaat. Sommige accu's hebben maar 2 tot 4 uur nodig tot ze volledig zijn geladen terwijl andere modellen wel 7 tot 12 aan de lader moeten.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Meestal zie je de tellers of verlichting van het dashboard reageren als je contact maakt. Test ook of je toeter het doet en de knipperlichten. Gebeurt er niets dan is het mogelijk dat je accu leeg is of dat er mogelijk een zekering bij de accu kapot is.
Scooter met kickstart starten
Wanneer je scooter een (lange) tijd heeft stilgestaan, is het onverstandig om je scooter elektrisch te starten. De benzine in de carburateur kan verdampt zijn. Ook is de kans aanwezig dat de accu niet meer zo vol zit. Dit kan ervoor zorgen dat de accu kapot gaat.
De benzine verdampt dan uit de vlotterkamer waardoor de scooter de eerste keer zeer slecht start, je moet dan 30 sec tot 1 min elektrisch doorstarten voordat het blokje de aanstalten maakt om aan te springen. Draai je dan gelijk het gas open valt de scooter uit.
Brommerrijden is heel makkelijk te leren. Maar al je jezelf er niet mee vertrouwt, doe dan een proefles op een afgesloten terrein met een instructeur. Het bewijs heb je al en dat pakken ze je niet meer af, en de praktijkervaring is heel fijn om op te doen zonder dat je meteen het risico loopt onder een bus te rijden.
Ons advies is om goede kleding te dragen. Denk daarbij aan handschoenen die je handen en polsen goed bedekken en aan hoge schoenen of laarzen die je enkels bedekken. Daarnaast is het aan te raden we aan dat de jas je bovenarmen bedekt en de broek je benen.
Met het dragen van warme kleding houd je je eigen lichaamswarmte vast. Trek er vervolgens een dikke winterjas overheen en de eerste stap is gezet. Vooral een jas die waterdicht is, is ideaal. Ook een regenbroek of beenkleed kan goed helpen tegen de regen en de kou.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
De motor gooit de overtollige brandstof door de uitlaat naar buiten. De motor zal niet helemaal goed op het gas reageren in het begin. Als de motor staat te pruttelen (niet goed op't gas reageren) als u gestopt bent met aanduwen; Ga dan nog even lopen dan heeft alles wat meer vaart en komt hij ''erdoorheen''.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Het verzuipen van de scooter is eigenlijk niets minder dan dat je scooter de brandstof niet verbrand tijdens het starten. De carburateur zorgt ervoor dat de brandstof aangevoerd blijft waardoor er teveel brandstof in de cilinder blijft zitten.
Zolang de motor niet draait verzuipt die niet als jij alleen gas geeft. Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.
Jazeker, dit is geen probleem! Je kan je motor gewoon starten met behulp van een auto accu.