Sein- en wisselstoringen moeten eerst worden opgelost door een externe partij. Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Zelfmoord(pogingen) op het spoor kosten de NMBS gemiddeld 660.000 euro per jaar.
Dit houdt in dat een persoon op of vlakbij het spoor aangereden is door een trein.
Wat betekent dit voor het treinverkeer? Bij een aanrijding is het treinverkeer tijdelijk gestremd. Hoe lang dat duurt, is afhankelijk van de ernst van het incident. Onze incidentenbestrijders gaan zo snel mogelijk naar de plek van de aanrijding.
Seinen zijn een belangrijk onderdeel van de beveiliging van het Nederlandse spoor. Treinen mogen alleen rijden als het sein dat toestaat, of met toestemming van de verkeersleiding. Meestal is het sein dan groen of geel. Als het sein rood is, mag de trein er niet voorbijrijden.
Een gemiddelde storing duurt twee uur, maar de variatie is enorm. Zo'n 30% van de storingen is binnen een halfuur al opgelost, terwijl 1 op de 10 storingen ook langer dan 4 uur duurt.
Reacties. Even een wat uitgebreider antwoord, het derde frontsein geeft extra diepte bij overwegen en laat seinen en borden boven de 2 mtr langs de baan goed/beter zien. Ook heeft de derde frontsein een soort mistlampfunctie. Dit is vooral handig bij de ICMm waar de cabine hoog boven de rails staat.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
De Veiligheidsbalans die de Inspectie Verkeer en Waterstaat vandaag publiceert, meldt dat vorig jaar 193 mensen een einde aan hun leven maakten door voor de trein te springen. Dat is iets meer dan het jaar ervoor en zelfs aanzienlijk meer dan het vijfjaarlijkse gemiddelde van 180 zelfdodingen op het spoor.
Het beste antwoord. Bij sommige typen materieel kan het wel, bij andere typen niet. Ook als het bij een bepaald type materieel normaal gesproken wel kan, heb je kans dat je net een trein treft waar ze extra meetapparatuur onder hebben gehangen.
Treinbotsing. Twee of meerdere treinen komen in botsing met elkaar. Dit type botsing is vrij zeldzaam omdat treinen door toepassing van het blokstelsel (met uitzondering van rangeerterreinen) nooit op hetzelfde stuk spoor horen te komen.
Buitenshuis gaat het dikwijls over mensen die zich voor een trein werpen. ProRail maakte in 2018 bekend dat jaarlijks op het spoor tussen de 200 en 250 'aanrijdingen met een persoon' gebeuren. Een klein deel van deze personen overleeft de suïcidepoging. In 2017 hadden 215 van de 248 aanrijdingen een dodelijke afloop.
Statistisch is dat echter moeilijk te bewijzen. De kans op een rechtstreekse botsing, vooraan dan wel achteraan, is al bij al redelijk klein bij een trein. Volgens Amerikaanse cijfers heeft een trein eigenlijk negen keer meer kans om te ontsporen dan om te botsen.
Als er een persoon voor de trein springt, duurt het uren voordat er weer treinen rijden. Er ontstaat dan enige chaos en mensen raken hun geduld kwijt. Sven heeft dit zelf ook ervaren. Hierover zegt hij: “Dat reizigers klagen bij zo'n incident heb ik veel onbegrip voor.
Als je van een flat springt is de luchtdruk dus veel groter, zelfs zo groot dat deze fataal kan zijn. Daarom zijn mensen soms (of vaak?) al dood voor ze de grond raken. Die mensen leven nog op het moment dat ze de grond raken.
De helft van de mannen die suïcide pleegt, doet dat door ophanging. Vrouwen nemen verhoudingsgewijs twee keer zo vaak medicijnen in om hun leven te beëindigen. Ook verdrinking en springen van hoogte komt relatief vaker voor bij vrouwen. Alleenstaanden (600) plegen het meest zelfmoord.
150 tot 200 mensen per jaar
Om de twee à drie dagen springt er iemand in ons land voor de trein. Jaarlijks gaat het om 150 à 200 mensen die op die manier zichzelf van het leven willen beroven. Iets meer dan helft van hen slaagt in zijn opzet, bij de overigen mislukt de poging, zo blijkt uit de jongste cijfers.
De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
Wat zijn de baankansen voor een Treinmachinist? Omdat men in Nederland alleen via de NS een baan kan krijgen, is het moeilijk om geselecteerd te worden als Treinmachinist. Ook zijn er niet veel doorgroeimogelijkheden, omdat men steeds bezig blijft met het besturen van treinen.
Knipperend wit licht betekent: veilig, doorrijden. Knipperende rode lichten: onveilig, stoppen.
In combinatie met groen toont een sein alleen de passeersnelheid en in combinatie met geel toont het sein alleen de doelsnelheid. Afbeeldingen en betekenissen van Nederlandse lichtseinen staan in de tabel hieronder. Hoog geplaatst groen licht. Voorbijrijden toegestaan met maximaal de plaatselijke snelheid.
Als de rode lichten uit zijn knippert het witte licht rustig, ten teken dat de overweg veilig is om over te steken.