De motoren van de Boeing 777 staan voor 175.000 pk. Dit betekent dat dit toestel in slechts 6 seconden van 0 naar 96 km/u kan versnellen, waardoor ze als meest krachtige straalmotoren in het Guinness Book of Records staan.
Een 'gewone' 737-800 kost volgens de prijslijst van Boeing 89,1 miljoen euro. De in grootte vergelijkbare 737 MAX 8, die nog in ontwikkeling is en naar verwachting vanaf 2017 kan worden geleverd, staat voor 100,5 miljoen euro in de catalogus.
Op basis van omrekentabellen kan voor straalmotoren alleen een ruwe schatting worden gemaakt. In het geval van de genoemde Boeing 737-800 leveren de twee motoren van het type CFM56-7B27 op kruishoogte - en met constante snelheid - opgeteld rond de 20.000 pk.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
De motoren van de Boeing 777 staan voor 175.000 pk. Dit betekent dat dit toestel in slechts 6 seconden van 0 naar 96 km/u kan versnellen, waardoor ze als meest krachtige straalmotoren in het Guinness Book of Records staan.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
De Airbus A380 kan een snelheid halen van meer dan 1.000 kilometer per uur! Maar de Boeing 787 Dreamliner (907 km/u) en Boeing 777 (905 km/u) zijn ook niet langzaam te noemen.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
De grootste standaard tanks vind je in de 777-200LR en 777-300ER. Hier zit 181.270 liter in.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Vliegtuigmotoren zijn behoorlijk prijzig. Vliegtuigmaatschappijen kopen hun vliegtuigen altijd inclusief motoren, dus het is lastig om te zeggen hoe duur ze precies zijn. Ook verschilt de prijs per type motor. Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.
Het snelste vliegtuig ooit is ook een onbemand toestel. De Falcon HTV 2 is ontwikkeld om in een paar minuten op een terroristische aanval te kunnen reageren. Het vliegt sneller dan 20.000 km per uur en kan in 1 uur van Sydney in Australië naar Londen in Groot Brittannië vliegen.
De Boeing 737 is een tweemotorig narrow-body passagiersvliegtuig, dat sinds 1967 door Boeing wordt vervaardigd. Met meer dan 10.000 gebouwde toestellen is wereldwijd het bestverkochte verkeersvliegtuig.
Kerosine heeft een energetische waarde van 43,1 MJ/kg, vergelijkbaar met die van dieselolie. De soortelijke massa is 0,78–0,81g/cm3.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.