Het eerste getal (5) staat voor de viscositeit (oliedikte) bij een koude motor. Het tweede getal (30) staat voor de viscositeit (oliedikte) bij een warme motor. Hoe hoger het getal is, des te dikker is de olie. De 'W' staat voor winter.
Voor 5w40-olie
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Zodoende wordt de aanduiding bijvoorbeeld: SAE: 5W30 olie, 10W40 olie, 5W40 olie etc. Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts).
Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W.
Het eerste cijfer 5W40 is steeds de viscositeit bij een koude toestand. Hoe lager dit eerste cijfer hoe dunner de olie is bij koude temperaturen. Bij koude temperaturen zal het voertuig dus makkelijker en soepeler starten.
In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.
Antwoord van Erik Jan
10W40 half synthetisch wordt niet voorgeschreven voor deze auto en hoort er simpelweg niet in. De viscositeit 5W20 of 5W30 is specifiek voor deze motor door Ford uitgekozen en bewust géén 10W40.
5w30 is een motorolie die veel wordt gebruikt in lichte benzine- en dieselmotoren. Zoals de meeste motoroliën die tegenwoordig worden geproduceerd, is 5w30 een olie met meerdere kwaliteiten. Dit betekent dat het varieert van een lagere viscositeitsklasse van 5 tot een hogere viscositeitsklasse van 30.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
De motorolie 5W30 is een zogenaamde multigrade olie en kan in de zomer en in de winter gebruikt worden. Deze olie is geschikt voor zowel benzine- als dieselmotoren. De 5W olie kun je in de winter gebruiken tot een temperatuur van ongeveer -25 °C.
Na het eerste getal staat altijd de letter 'W' (voor Winter). Deze aanduiding heeft betrekking op de weerstand tegen stromen van olie wanneer die koud is, zoals bij een koude start. Het tweede getal is bepaald door hoe een olie stroomt bij normale bedrijfstemperaturen van de motor.
10W40 is vrijwel gelijk aan 10W30 met dat verschil dat het bij 10°C hogere buitentemperaturen nog steeds dezelfde dikte houdt. Daardoor dus beter geschikt voor onze zomers. Wijk verder niet af van de geadviseerde viscositeit. Te dikke of te dunne olie is schadelijk voor je motor.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
De Mobil 1 Mobil Super™ 3000 Formula V 5W-30 is een van de hoogst presterende motorolie met een erg laag asgehalte. Hierdoor voldoet de motorolie aan de veeleisende vereisten voor een langere levensduur. Ook zorgt deze motorolie voor brandstofbesparing en een goede motor reinheid.
De motor kan in principe draaien op 10w40. Vol en half synthetisch mengen kan volgens Pon geen kwaad.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
MPM 10W40 olie voor gebruik bij hoge km stand.
Verkeerde olie kan schadelijk zijn voor de motor. Gebruik de olie die de autofabrikant adviseert. De auto is namelijk gebouwd met het idee dat hij op deze specifieke oliesoort rijdt.
Het is natuurlijk niet aan te raden gelijksoortige oliën van verschillende kwaliteit met elkaar te mengen, aangezien men dan afbreuk doet aan de kwaliteit van de olie. Het mengen van motorolie en hydraulische olie bijvoorbeeld kan ernstige schade aan de machines toebrengen, onder andere door schuimvorming van de olie.
Maar nooit gemengd gebruiken.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
De minerale olie wordt doorgaans gebruikt voor oudere motoren. Doorgaans is deze motorolie goedkoper dan de synthetische variant. De minerale olie vloeit langzaam door de motor waardoor het voertuig meer brandstof gebruikt. Daarnaast moet je een minerale olie sneller vervangen dan de synthetische variant.
Valvoline Syn Power 5W-40 4-takt olie is een vol synthetische motorolie welke te gebruiken is bij natte koppelingen zoals bij motorfietsen. Deze olie heeft uitstekende eigenschappen die voor een goede smering en bescherming van de motor zorgen zowel bij lage en zeer hoge temperaturen.