Sinds de ramp hebben veel vliegtuigmaatschappijen de regel ingevoerd dat er altijd twee mensen in de cockpit moeten zijn. Bij korte vluchten betekent dat dat als één van de piloten de cockpit verlaat, een ander lid van het cabinepersoneel tijdelijk zijn plek inneemt.
Op dit moment is het om operationele redenen (lees: veiligheid) nodig dat de cockpit telkens volledig bezet is. Dat geldt ook op lange vluchten, waar de werkdruk op sommige momenten niet zeer hoog is. Daarom moeten er altijd één of twee extra piloten mee, om zo bij toerbeurt in de cockpit plaats te nemen of te rusten.
Elk verkeersvliegtuig wordt bestuurd door minimaal twee piloten: de "gezagvoerder" (Engels: captain) en de "co-piloot" ofwel de "eerste officier" (Engels: first officer). Op lange afstanden (Engels: long haul) gaat vaak ook een derde en/of vierde vlieger mee.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Naast de 43 procent die nog actief is, is 30 procent werkloos, 17 procent met verlof gestuurd en 10 procent overgestapt naar een andere baan. Van de werkloze piloten willen veruit de meesten wel weer aan de slag als piloot.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
Het gemiddelde salaris voor de functie gezagvoerder in Nederland is € 171.758 per jaar, wat 10% hoger is dan het gemiddelde salaris van € 155.489 per jaar bij KLM voor deze functie.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Zoals gezegd ligt het start salaris van een piloot tussen de 27.00 en 43.000 euro bruto per jaar. Een piloot met 5 jaar ervaring op een Boeing 737 verdiend zo'n 100.000 euro bruto per jaar. Dat is ongeveer 4500 euro netto per maand.
Officieel is er ook geen 'co-piloot', maar wel een 'kapitein' en een 'eerste officier'.
Vrouwelijke piloten vormen bijvoorbeeld nog steeds een uitzondering op de regel in de luchtvaartwereld. Van alle piloten ter wereld is maar 5.3% vrouw. Hoewel vrouwen nu vaker werken in een overwegend mannelijke beroepssector, kiezen de meeste vrouwen voor sociale sectoren zoals de zorg of het onderwijs.
De grootverdieners in Nederland zijn medisch specialisten, huisartsen en directeurs en leidinggevenden. De vermelde salarissen zijn de maximale bruto-maandlonen, op basis van 30 jaar ervaring.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
Minimaal achttien jaar bij begin opleiding; Zeer goede beheersing van de Nederlandse taal; Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een EU-lidstaat.
Volgens de onderzoekers zal vanaf begin 2022 de vraag naar piloten hoger zijn dan het aanbod. En als er geen extra maatregelen worden genomen, loopt het wereldwijde tekort de komende zeven jaar op naar maar liefst 60.000 duizend piloten.
Hoeveel verdient een Piloot bij KLM? Het standaardsalaris voor de functie Piloot bij KLM is € 8.333 per maand. Salarissen voor de functie Piloot bij KLM kunnen uiteenlopen van € 1.245 tot € 23.032 per maand.
Minimum en maximum salaris voor Piloten e.d. - van € 2.648 tot € 6.636 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Op dit moment werken er bij Transavia zo'n 650 piloten.