Het wereldwijd allereerste grotere passagiersvliegtuig (40-80 zitplaatsen) op vloeibare groene waterstof moet in 2028 tussen Nederland en Londen gaan vliegen. Een uniek huzarenstukje: een grote Nederlandse samenwerking bouwt een waterstofsysteem voor vliegtuigen, helemaal groen, van brandstof tot aandrijving.
Om de burgerluchtvaart elektrisch op waterstof te kunnen laten vliegen, moeten vliegtuigen een elektrische vliegtuigmotor hebben met een brandstofcel. Bovendien moet je ook waterstof kunnen tanken op luchthavens.
Waar de brandstof in de huidige vliegtuigen - kerosine - in de vleugels wordt opgeslagen, levert dat bij waterstof te veel complicaties op. Dat gas wordt sterk gekoeld opgeslagen in capsules in de staart. Van daaruit gaat het via leidingen naar de brandstofcellen, die er stroom mee opwekken.
Kerosine is zowel op milieu- (het verbranden van kerosine genereert zestig procent minder roetuitstoot) als op financieel gebied (de prijs van kerosine ligt een stuk lager dan die van diesel) gunstiger in het gebruik.
Nederlandse plannen. Ook in Nederland vliegen sinds kort al enkele elektrische vliegtuigen rond. In 2026 moeten de eerste commerciële elektrische vluchten binnen Nederland plaatsvinden. Overigens gaan er vanaf 2024 ook waterstofvliegtuigen vliegen in ons land.
Accucellen zijn flexibel wat omvang betreft en kunnen op maat worden gemaakt, maar doordat de energiedichtheid per kubieke meter lager is dan bij kerosine, zijn er veel accucellen nodig. Zonder significante toename van de energiedichtheid per kilogram heeft dit ingrijpende gevolgen voor het gewicht van een vliegtuig.
“Batterijen zijn erg zwaar. Zeker in vergelijking met kerosine, dat veel meer energie kan dragen per kilogram. In vergelijking met een traditioneel vliegtuig moet je dus veel meer gewicht aan batterijen meenemen voor dezelfde hoeveelheid energie. Alles bij elkaar zo'n twintig keer meer gewicht.”
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Als je de wc doortrekt in een vliegtuig, dan hoor je een hard zuigend geluid. De poep en plas worden vanuit de wc-pot door het hele vliegtuig gezogen en verzameld in een grote afgesloten afvalbak achterin het vliegtuig.
Het drietal stortte zich op de toepassing van waterstof in traditionele verbrandingsmotoren. Het ontwerp van het voertuig blijft daarmee grotendeels gelijk, maar de brandstof is plotseling emissievrij. Gecombineerd met een grote actieradius en een korte tanktijd is het een zeer efficiënte oplossing.
Sustainable Aviation Fuel, of SAF, wordt gemaakt van hernieuwbare grondstoffen en is een duurzaam alternatief voor fossiele brandstof. Het mengt perfect met traditionele vliegtuigbrandstof en is geschikt voor alle motoren in alle toestellen, zonder dat operationele processen beïnvloed worden.
Synthetische kerosine, gemaakt met duurzaam geproduceerde elektriciteit en CO2 ingevangen uit lucht (direct air capture) of water, is voor de lange termijn verreweg het aantrekkelijkste alternatief voor fossiele kerosine.
Heel simpel: dat zijn er welgeteld twee. Allereerst is er de Toyota Mirai, ten tweede de Hyundai Nexo. Beide modellen staan gewoon in de Nederlandse prijslijsten, voor respectievelijk 80 mille en 83 mille. Je moet er dus een paar centen voor hebben, maar het kán.
Groene waterstof wordt gemaakt met duurzame elektriciteit. Door de elektrische stroom wordt water omgezet in waterstof en zuurstof. Dit heet elektrolyse. Als je waterstof produceert met elektriciteit uit een duurzame energiebron, zoals windmolens en zonnepanelen, komt er geen CO2 vrij.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
Van 1 april t/m 31 december 2022 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd met 21%. Doel is om huishoudens tegemoet te komen in de stijgende brandstofprijzen aan de pomp. Ook andere brandstofgebruikers profiteren van deze maatregel.
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
Ook voor de douanecontroles is men niet in orde, op petroleum (en rode mazout, dit is lichte stookolie met bijna gelijkwaardige eigenschappen als diesel) voor verwarming worden andere taksen toegepast dan op dieselbrandstof voor vervoer zodat het in feite verboden is om met petroleum te rijden.
Het is in principe mogelijk om een benzine motor op petroleum te laten lopen. Wat ik er nog van weet is dat je de petroleum goed moet voorverwarmen, zodat het dun word. Alleen niet alle motoren zijn geschikt daarvoor. Ik denk dat een lage compressie benzinemotor, zoals in onze 404tjes best op petroleum kan draaien.
Daarnaast maken deze propellers minder geluid, zegt de fabrikant. Venturi zegt tegen Luchtvaartnieuws.nl naar verwachting over acht jaar de productie te kunnen starten en een miljard euro nodig te hebben. Een enkele Echelon 01 moet ongeveer 40 miljoen euro kosten.
Het vliegtuig met accu werkt niet anders dan een elektrische auto. "Hij is met accu's aangesloten aan een elektromotor en die drijft de propeller aan. Qua sturen is er ook niet veel verschil. De cockpit ziet er juist wat simpeler uit en heeft minder hendels, aangezien je minder motormanagement hebt."
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
Eigenlijk kun je met kerosine alle kanten uit: ,,Het is een mooie schone brandstof, de mooiste die we hebben.'' Alleen is-ie ook licht ontvlambaar, en daardoor niet geschikt voor een vonkende kettingzaag, of voor de scheepvaart.