De gemeenteraad Almere heeft op 17 december 2020 de Nota Parkeernormen 2020 vastgesteld. Parkeernormen zijn getallen die aangeven hoeveel parkeerplaatsen voor een functie nodig zijn. Een voorbeeld voor woningen is een norm van 2 parkeerplaatsen per woning.
Een parkeernorm is een getal dat aangeeft hoeveel parkeerplaatsen voor een functie nodig zijn bij een bepaalde eenheid: voor woningen bijvoorbeeld kan een norm 1,7 parkeerplaats per woning zijn.
Arbeidsextensieve/ bezoekersextensieve bedrijven 1,2 parkeerplaats per 100 m² b.v.o. arbeidsintensieve/ bezoekersextensieve bedrijven 2,4 parkeerplaatsen per 100 m² b.v.o. Kantoor met baliefunctie (commerciële dienstverlening) 2,5 parkeerplaatsen per 100 m² b.v.o.
Landschapsarchitect Tesse Bijlsma: "Een auto heeft een herkomst en een bestemming, bijvoorbeeld thuis en werk. Daar ben je dus twee parkeerplaatsen aan kwijt. Voor een parkeerplaats wordt een oppervlakte van 5 bij 2,5 meter gerekend, dus dat is twee keer 12,5 vierkante meter aan parkeerruimte voor een auto."
Het aantal parkeerplaatsen kan globaal worden berekend door de lengte van de straat minus hoeken te delen door 4/10 (4 parkeerplaatsen per 10 m) maal 2 (twee zijdig). Denk ook aan de keermogelijkheid bij een doodlopende ontsluiting!
Inleiding. Het aantal parkeerplaatsen dat ten behoeve van een te ontwikkelen functie of gebied dient te worden gerealiseerd wordt bepaald aan de hand van parkeernormen. Een parkeernorm geeft het aantal parkeerplaatsen bij een functie.
Zo kan in het beleid zijn opgenomen dat er voor een winkel in het centrum 3,8 parkeerplaats per 100 m2 vloeroppervlak nodig is. Voor kantoren met een baliefunctie, zoals makelaars of uitzendbureaus is 2,3 parkeerplaats nodig. Voor andere bedrijven gelden veel lagere parkeernormen.
De totale parkeercapaciteit in Nederland is niet precies bekend, maar bedraagt naar schatting 14-18 miljoen plekken. Verreweg de meeste hiervan zijn publieke parkeerplekken op straat. Om het aantal benodigde parkeerplekken te bepalen wordt uitgegaan van de CROW-kengetallen.
Interessanter zijn echter de overwegingen van de Afdeling over de dynamische verwijzing, het toepassen van een correctie op de parkeerbehoefte wegens dubbelgebruik – het gebruik waarbij een parkeerplaats overdag bijvoorbeeld gebruikt wordt door werknemers van een kantoor en in de avond en nachtperiode door bewoners – ...
Wat verstaan we precies onder Parkeren op eigen terrein:
een parkeerplaats in een parkeergarage behorende bij het wooncomplex waarbij bij oplevering van het wooncomplex een parkeerplaats in de parkeergarage is toegewezen aan één van de woningen en voorwaarde is geweest bij de afgifte van de bouwvergunning.
Waar in het oude beleid een minimumverplichting geldt van 0,6 tot 1 parkeerplaats per woning is het voorstel dit terug te brengen naar 0,3 tot 0,6 parkeerplaats per woning. Er komt in de hele stad een maximumparkeernorm van 1 parkeerplaats per woning. Nu geldt in grote delen van de stad geen maximumparkeernorm.
Voor een dure etage in het centrum geldt een parkeernorm van 1,6 parkeerplaats per woning, daarmee wordt de parkeereis 16 parkeerplaatsen. Voor tien etagewoningen moeten minimaal 13 parkeerplaatsen worden gerealiseerd voor de bewoners (1,3 *10 = 13 pp) en 3 parkeerplaatsen voor bezoek van de woningen (0,3*10 = 3 pp).
Een parkeervak parallel aan de weg (langs parkeren) heeft een breedte van minimaal 2,0 m en een lengte van 6,0 m (minimaal 5,0 m als het eerste parkeervak in een strook bijvoorbeeld via een inrit bereikt kan worden). Langs parkeren is niet mogelijk als er sprake is van een doodlopende weg zonder keermogelijkheid.
De parkeerbalans is een verhouding tussen de parkeervraag en het parkeeraanbod. In deze notitie is aangegeven welke uitgangspunten zijn gehanteerd voor het bepalen van de parkeervraag voor het totaal te ontwikkelen gebied de Voorwaarts. Tevens zijn de uitgangspunten met betrekking tot het parkeer aanbod omschreven.
In totaal zijn er in Amsterdam 432.000 parkeerplaatsen, waarvan 265.000 op straat en 167.000 in garages. Dijksma koppelt de vermindering van het aantal parkeerplaatsen aan het herstel van de oevers en kademuren in de grachtengordel, waarvan momenteel grote delen in slechte staat verkeren.
Tarief bij eigen parkeerplek
Zijn er 2 parkeervergunningen toegestaan op uw adres, maar hebt u een eigen parkeerplek? Dan kunt u 1 parkeervergunning aanvragen. U betaalt voor deze parkeervergunning het tarief van een tweede bewonersvergunning.
Een parkeerplaats bij een appartementencomplex, de oprit van een bedrijf of een betegelde voortuin. Dit zijn wat voorbeelden van gebieden die vaak als eigen terrein worden gezien en alleen betreden mogen worden door mensen die hier ook echt iets te zoeken hebben.
Een boete voor parkeren op uw eigen terrein, of de buurman die parkeert op uw parkeerplaats? Het is allemaal mogelijk als u niet oppast. Particulier eigendom kan openbaar zijn en op privéterrein kunnen gewone verkeersregels gelden!
Je mag zoveel auto's in je straat parkeren als jij wil, zolang ze aan alle (belasting)eisen voldoen. Dus verzekerd, zonder grote overtredingen en netjes in een vak of langs de kant. Heeft u een eigen parkeerplek die toegewezen is aan u of op uw naam staat, dan mogen anderen daar niet zonder overleg met u staan.
Een openbare parkeerruimte, waarop behalve markering en eventueel een parkeermeter geen voorzieningen aanwezig zijn, is valt niet onder een categorie van het Borg. En is dus geen inrichting.
In hoger beroep stelt het college dat een parkeerplaats een verkeersbaan is, omdat het een onderdeel vervult voor de afwikkeling van het openbaar verkeer, en dat deze baan wordt gebruikt voor het parkeren door een grote en onbepaalde publieksgroep.
De voortuin scheid je privé van de openbare ruimte. Vaak heb je de mogelijkheid om een duidelijke grens te trekken of te markeren met groen. Niet alleen voor spelende kinderen of dieren maar ook privacy in huis vanaf de openbare ruimte kan je regelen met groen.
In principe behoren ook de parkeergarage en het parkeerterrein tot de openbare weg: de normale regels uit de Wegenverkeerswet gelden hier dus net zo goed als op een woonerf of een snelweg. Dit betekent onder meer dat u zich moet houden aan de aangegeven maximumsnelheid en dat verkeer van rechts voorrang heeft.
Ja, dat mag. De verkeersregels kennen geen bepaling over hoeveel auto's 1 persoon op naam mag hebben staan en zolang de auto's niet "verkeerd" staan is er wettelijk gezien niets aan de hand.