Uit cijfers van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat consumenten in de afgelopen twee jaar gemiddeld 12,3 procent van de pakketjes terugstuurden.In 2021 was dat nog 11,4 procent. En dat terwijl een derde van de webwinkels inmiddels geld vraagt voor die retouren.
Of gaat het in werkelijkheid om een stuk minder retouren? Volgens de ACM Post- en Pakketmonitor zijn er in 2022 473 miljoen pakketjes verstuurd naar consumenten en is 12,3% daarvan retour gegaan. Voor de meeste productcategorieën liggen de retourpercentages rond de 5%-7%. Kleding komt vaker terug.
Over heel Europa wordt jaarlijks 260 duizend ton van alle kleding vernietigd. Dat gaat om teruggestuurde kleding, maar ook om kleding die nooit verkocht is. Dat is vergelijkbaar met zo'n 3,4 miljard T-shirts.
Vier tot negen procent van alle onverkochte kleding wordt vernietigd. Dat blijkt uit een studie van VITO in opdracht van het Europees Milieuagentschap. Voor teruggestuurde kledingstukken gaat het zelfs om een op de drie.
Hoeveel pakketten worden er naar webwinkels teruggestuurd in Nederland? In 2022 zijn er 473 miljoen pakketten gestuurd naar consumenten. Het aantal retourpakketten was 58 miljoen. In 2022 werd 12,3% van de b2c-pakketten retour gezonden.
Als geretourneerde kleding niet meer kan worden verkocht, kunnen ze worden gerecycled tot nieuwe materialen, zoals vezels voor nieuwe kleding of andere textielproducten. Goede doelen: Sommige merken doneren geretourneerde kleding aan goede doelen of organisaties die ze kunnen verdelen onder mensen in nood.
Statistieken wijzen uit dat de gemiddelde retailonderneming rond een retourpercentage van ongeveer 20% schommelt.
Rendementen als aandeel van alle detailhandelsverkopen in de VS 2012-2023
In 2023 resulteerde ongeveer 14,5 procent van de (in fysieke winkels en online) aankopen in de Verenigde Staten in retourzendingen.
Neem bijvoorbeeld Zalando: daar zeggen ze dat 97 procent terug de winkel ingaat, en volgens het bedrijf wordt slechts 0,05 procent van de retourzendingen vernietigd. De rest belandt in outlets of gaat via opkopers de wereld over.
"Toen we vroegen naar "Meeste geretourneerde online aankopen per categorie", kozen de meeste Amerikaanse respondenten " Kleding " als antwoord. 24 procent deed dat in ons online onderzoek in 2024." Retourneren is niet echt gratis, zoals je zult ontdekken in deze podcast van Planet Money. Gratis retourneren bestaat niet.
Kleding is goed voor 23% van de online retailverkopen in de Verenigde Staten. Het heeft ook het hoogste retourpercentage, met 26% van de kleding, 19% van de tassen en accessoires en 18% van de schoenen die worden geretourneerd.
Meeste kledingstukken gedoneerd aan modewinkels worden vernietigd, niet hergebruikt. Grote modewinkels, waaronder H&M, Zara, C&A, Primark, Nike, The North Face, Uniqlo en M&S, komen hun beloften om gedoneerde kleding te hergebruiken of recyclen niet na, zo blijkt uit het grootste onderzoek in zijn soort.
Totale retouren: 14,5% van de detailhandelsverkopen . Online retouren: 17,6% van de detailhandelsverkopen. Fysieke retouren: 10% van de detailhandelsverkopen.
Een omstreden aanpak, maar het werkt: zo voert Denemarken het strengste asiel- en migratiebeleid van heel Europa. Nergens in Europa gaan ze zo ver om vluchtelingen en migranten te weren als in Denemarken. Het land voert een keihard anti-immigratiebeleid dat zelfs wordt gesteund door de linkse sociaaldemocraten.
Meer dan 125.000 Syriërs zijn naar hun thuisland teruggekeerd sinds de val van dictator Bashar Al Assad. Zij zitten volgens de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR "na jaren van ballingschap vol hoop".
Retourneer met ons DHL of Mondial Relay retourlabel: Het eerste retourlabel is gratis bij uw retourzending voor elke bestelling vanaf 22/3/2021. Elk extra retouretiket voor dezelfde bestelling kost € 4,50, wat van je terugbetaling wordt afgetrokken.
Optie 1: Vaak wordt het product dan gecheckt. Dat wordt gewoon door mensen gedaan. Zij kijken of het product gebruikt of beschadigd is. Optie 2: In andere gevallen wordt het product niet eens gecontroleerd en gelijk doorverkocht aan een opkoper die goedkope kleding opkoopt om het weer door te verkopen.
Het is te duur voor de meeste bedrijven of hun reverse logistics operators om ze weer in de verkoop te doen, dus ze sturen ze gewoon naar de vuilstort . In deze ruimte hebben we veel geschreven over de kwalijke effecten van Fast Fashion, en dit is er nog een.
Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee je de oorspronkelijke transactie hebt verricht, tenzij je uitdrukkelijk anderszins hebt ingestemd; in ieder geval zullen je voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht.
Detailhandelaren gooien de meeste producten die teruggaan naar retourcentra weg, een proces dat 'destroy in field' wordt genoemd. Als fabrikanten niet zijn uitgerust om het volume aan retourzendingen aan te kunnen, zullen ze de producten gewoon vernietigen.
Hoewel het gemiddelde retourpercentage van e-commerce per categorie verschilt, ligt het gemiddelde doorgaans tussen de 5% en 15% . Er zijn andere categorieën, zoals elektronica, kleding en sieraden, waar het retourpercentage kan oplopen tot 40%.
Het overgrote deel van de retourzendingen wordt doorverkocht als nieuw of gebruikt, geretourneerd aan verkooppartners, geliquideerd of gedoneerd . Als een artikel niet voldoet aan de hoge normen van Amazon om terug op de virtuele plank te worden gezet en als nieuw te worden verkocht, kan het in aanmerking komen om tegen een gereduceerde prijs te worden verkocht via Amazon Resale.
Met name kleding wordt vaak teruggestuurd: volgens de ACM komen bij sommige webwinkels tot wel 30 procent van de retourzendingen terug. Voor de meeste productcategorieën geldt dat een retourpercentage tussen de 5 en de 7 procent als normaal wordt beschouwd.
Het nadeel hierbij is dat bederfelijke producten niet retour gestuurd kunnen worden. Om deze reden zijn dit producten die het minst worden geretourneerd. Zijn producten van de koeltransport, bedorven, beschadigd of niet naar wens? Dan hebben klanten de mogelijkheid om hun geld terug te krijgen.
Over het algemeen wordt er gezegd dat 2% tot 5% gemiddeld een goed conversiepercentage is. Zit jij tussen de 1,5% tot 2%? Schrik daar dan niet van, want dat een uitstekend gemiddelde als je online onderneemt. Onthoud ook dat je percentage lager ligt als je net begint.