De hoeveelheid olie in airconditioningsystemen wordt steeds kleiner en bedraagt in sommige gevallen slechts 80 milliliter. Om deze reden is het tijdens airco-onderhoud en het vervangen van onderdelen van groot belang de voorgeschreven hoeveelheid olie te respecteren en goed te controleren.
Je moet net zoveel olie bijvullen als er in de oude condensor zat, leegkieperen dus. Overigens zijn er twee maten condensors voor de 450, Jos kan je vertellen hoe je het verschil ziet. Bij een goed werkende airco zal de meeste olie in de compressor zitten, daar hoort het ook.
In elke auto met airco zit een hoeveelheid van tussen de 350 en de 800 gram koudemiddel. Het koudemiddel wordt door de compressor (1) in gasvorm naar de condensor (3) gepompt. Hierdoor krijgt het gas een hoge druk (10 – 25 bar). In de condensor wordt het gas, wat onder hoge druk staat, afgekoeld door de ventilator (4).
In het airco systeem bevinden zich koudemiddel en compressor olie. Deze worden onder hoge druk in het systeem ingebracht. De compressorolie wordt door het koudemiddel meegenomen door het airco systeem zodat het systeem op de nodige plekken gesmeerd wordt.
Kan ik de auto airco zelf bijvullen? Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
Kijk de airco regelmatig na
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
Hoe lang het duurt om de airco bij te vullen van je auto is natuurlijk afhankelijk van je aircosysteem. Normaal gesproken zal dit niet langer dan een half uur tot een uur in beslag nemen.
En ook als jouw airco volledig naar behoren werkt, verdampt er altijd een deel van het koudemiddel. Je moet daarom regelmatig de airco afvullen. Gemiddeld kun je aanhouden dat de klus 'airco afvullen' eens in de twee jaar moet gebeuren.
Omdat afdichtingen en leidingen van het aircosysteem nooit 100 procent luchtdicht zijn, is er jaarlijks een 'verlies' van ongeveer 10 procent koudemiddel. Vandaar dat airco-onderhoud ook zo belangrijk is.
In het geval van de airco's tot 7 kW is het vulgewicht lager en daarmee toegestaan. Voor een vulling van boven de 150 gram gelden echter wel regels. De 0,1 kg per kW is een kleinere vulling dan bij gangbare koudemiddelen als R410A en R32.
HOE WEET IK MET WELK KOUDEMIDDEL DE AIRCO VAN MIJN AUTO GEVULD IS? Soms is het te controleren middels een sticker onder uw motorkap. Mocht u het niet zeker weten, dan kunnen wij voor u een koudemiddelanalyse uitvoeren. Op die manier voorkomt u dat uw airco wordt gevuld met het verkeerde koudemiddel.
R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER). R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h.
Naast voldoende koudemiddel in het systeem is het op niveau houden van de aanwezige olie belangrijk voor de smering van de bewegende delen in de compressor. Een auto aircosysteem bevat tussen de 350 en 2000 gram R134a. De kleine compacte auto's zoals de Toyota Yaris en de Suzuki Alto bevatten bijvoorbeeld 400 gram.
Afhankelijk van de inhoud van het systeem, wordt 2 tot 10 cc fluor bijgevoegd. Bij een volgende controle kunnen dan eventuele (kleine) lekkages sneller opgespoord worden; De juiste hoeveelheid koudemiddel R134a wordt in het aircosysteem gepompt.
Er wordt in de airconditioning van een auto gebruik gemaakt van het koudemiddel R134A, dit is bij auto's gebruikelijk die voor 2011 zijn geproduceerd. In jongere systemen wordt het gas R1234YF toegepast, omdat dit milieuvriendelijker is.
Als R32 wordt toegepast is dit maximaal 1,22 kg, op basis van 20 m³ x 0,061kg.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Die geel groene vloeistof is fluor dat doen ze in de airco zodat het opsporen van eventuele lekkage zichtbaar is. Zo te zien een slang.
Geluiden, zoals brommen, klapperen of zoemen zijn dan ook de eerste tekenen van een airco compressor die aan zijn laatste fase begint. Het is belangrijk is dat er voldoende smeermiddel beschikbaar is. Dit zit verwerkt in het koelmiddel wat door het hele systeem circuleert.
Op den duur zal de koelvloeistof in uw airco opraken en hierdoor zal het apparaat minder verkoelend werken. Des ondanks dat het systeem gesloten is, zal er drukverlies ontstaan en er zullen gassen ontsnappen uit het systeem.
Laat de airco niet de hele dag aan staan, dat slurpt energie op! Het is beter om de airco alleen aan te zetten in de kamer die je op dat moment gebruikt. Heb je een oudere airco? Let dan wel even op, het koudemiddel (een sterk broeikasgas) in veel oudere airco's is namelijk schadelijk voor het klimaat.
Laat u de airco de hele nacht aanstaan, dan is het verstandig om de koele lucht nooit direct op het lichaam te richten. Daarnaast is het belangrijk om de airco regelmatig te laten onderhouden. Doet u dit niet, dan kunnen schimmels en bacteriën zich ophopen in de filters. En dat is niet goed voor uw gezondheid.
De ideale temperatuur om te slapen is ongeveer 18 graden. Uiteraard verschilt dit per persoon, maar veel warmer of kouder is niet fijn. Naast de juiste temperatuur, is het belangrijk dat een airco zo min mogelijk geluid maakt in de slaapkamer. Daarom kies je voor een airco die minder dan 30 dB produceert.