Naast het brede scala aan voordelen dat rijden in een CNG wagen biedt, zijn er ook een aantal nadelen aan verbonden. Om te beginnen zijn CNG wagens duurder in aankoop dan voertuigen op benzine. De aanschafprijs van een CNG wagen ligt dichter bij de aankoopprijs van een dieselauto. Ook betaal je meer wegenbelasting.
Na 150.000 km was de motor aan gort. Je kan ook met CNG verbrande kleppen hebben op 100.000 km maar voor hetzelfde geld bol je probleemloos 500.000 km. Het is en blijft een stuk techniek. Ondertussen rij je wel goedkoop en minder mileubelastend.
Wat met de tankstations voor CNG? De verkoop en productie van CNG-modellen loopt gewoon door, maar er zal dus niet meer worden geïnvesteerd in nieuwe CNG-technologie en research. "Voor CNG zitten we met een aflopend verhaal", bevestigt Sebastian Verhelst van UGent. "Er zit geen vernieuwing meer in dit verhaal.
De prijsstijging van CNG is te vergelijken met die van benzine. Diesel is in verhouding ietsje meer gestegen (een kleine 30 procent) sinds september 2016, maar dat is louter te wijten aan de verhoogde accijnzen.
Een CNG-auto stoot zo'n 15% minder CO2 uit dan een auto op benzine. In geval van groengas is dat zelfs 70% minder. Daarnaast stoot CNG ongeveer 85% minder stikstof en fijnstof uit dan een auto op diesel. In gebruik is CNG vergelijkbaar met een zeer zuinige dieselmotor.
Met 1 kg laagcalorisch CNG geraak je even ver als met 1 l diesel. De motor van een CNG-wagen gaat ook langer mee dan de motor van een diesel- of benzineauto. Dat komt omdat de verbranding properder en zuiverder is. De motor trilt minder, wat minder slijtage veroorzaakt.
Ook het tanken is een stuk goedkoper. Waar je bij een auto op benzine of diesel rond de 40 euro betaalt voor een volle tank, betaal je bij een CNG wagen 15 euro bij een tankbeurt. Dit is een aanzienlijk verschil dat je absoluut zult merken in je portemonnee!
Meestal beschikken deze over een 'dual fuel tank'. Hierdoor kunnen ze overschakelen op benzine als de CNG-tank leeg is. Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km.
Verder hebben CNG auto's, net als LPG auto's ook een benzinetank en dus ook een benzineverbruik. Voor een CNG tank is zo rond de 15 kg tankinhoud gangbaar en dan in de regel een gemiddeld praktijkverbruik van ergens tussen de 6 en 7 kg / 100 km.
Maar het afgelopen jaar, 2021, ging de gemiddelde jaarprijs van CNG al flink omhoog: naar ruim 1,20 euro. Nu kost CNG 1,70 euro, en die prijzen zullen morgen nog stijgen, naar 1,99 euro.
Het gas is schadelijk wanneer een deel weglekt, en dat gebeurt bij verwerken en transporteren altijd. Door de hoge uitstoot tijdens de productie komen auto's op CNG onder aan de lijst van meest klimaatonvriendelijke auto's.
CNG is goedkoper dan benzine en diesel, maar duurder dan LPG. Het is maar op een zeer beperkt aantal plekken verkrijgbaar, dus het rijden op CNG vergt enige planning.
Na enig onderzoek is mijn conclusie dat het mogelijk moet zijn een CNG installatie op LPG te laten lopen, mist het release ventiel aangepast wordt, evenals de mengverhouding lucht/ brandstof. Er schijnen kits te zijn die zowel voor CNG als LPG gebruikt kunnen worden.
De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen. Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns. Er zit echter een andere kant aan aardgas, en dat is dat de overheid gebruik daarvan zoveel mogelijk ontmoedigt.
Je kan CNG ook thuis tanken met een “slow fill”-compressor. Die koppel je aan je aardgasaansluiting en kan in een paar uur je tank vullen (bijvoorbeeld 's nachts).
Zoals het bedrijf meldt, kost Bio-CNG 99,9 ct / kg voor de L-gaskwaliteit en 112,9 ct / kg voor het H-type op alle OG-locaties in Duitsland.
Vermits 1 kg aardgas overeenkomt met 1,5liter benzine doe je 9 maal 1,5 per tank; dan kom je uit op +- 13 liter per tank.
Auto's die op CNG rijden stoten veel minder vervuilende deeltjes uit dan een diesel- of benzinewagen. Specifiek gaat het om 90 procent minder stikstofoxide, 77 procent minder fijnstof en tot wel 30 procent minder CO2 of koolstofdioxide dan een benzinewagen.
Om die reden wordt er bij CNG gerekend in kilogrammen. De hoeveelheid energie per kilogram is namelijk altijd hetzelfde. Eén kilogram aardgas komt ongeveer overeen met 1,25 m3 (kubieke meter).
Gemiddeld verbruik is 6,5 liter
In 2017 verbruikte de gemiddelde kleine benzinewagen 6,5 liter per 100 kilometer, tegenover 7,7 liter in 2010.
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.
CNG tanken is compleet vergelijkbaar met een klassieke wagen. Er is een vulzuil, een slang en een pistool. Die zien er iets anders uit dan een gewone tankopstelling, maar de werking is vergelijkbaar. Aan- en afkoppelen van het vulpistool is schoon en eenvoudig.
CNG zelfs duurder dan diesel én benzine
Uit de meest recente brandstofprijsvergelijking van de FOD Economie blijkt dat CNG in België op dit moment gemiddeld de duurste brandstof is. Gemiddeld kost 100 kilometer rijden op CNG 11,1 euro, voor benzine 95 is dat 10,8 euro en voor diesel 9,8 euro.