Bij LED Matrix-koplampen bestaat het grootlicht uit meerdere segmenten die naar wens in- of uitgeschakeld kunnen worden. Het systeem deactiveert het deel van de lichtbron dat een andere weggebruiker verblindt. De andere segmenten blijven aan en verlichten de weg. Het systeem kan meerdere objecten tegelijk 'ontzien'.”
De digitale matrix-ledkoplampen zijn de geavanceerdste koplampen die Audi te bieden heeft. Met deze innovatieve koplamptechnologie zijn bijzondere lichtanimaties mogelijk, zoals de projectie van een duidelijk zichtbaar rechthoekig lichtvlak op de rijstrook voor de auto, binnen de gebruikelijke lichtbundel.
Wat is Wat zijn adaptieve koplampen? Adaptieve koplampen zijn koplampen die gesynchroniseerd zijn met je besturing. De koplampen bewegen mee met de stuurbewegingen die je als bestuurder maakt.
Met de IQ. Light koplampen bepalen je snelheid, locatie en eigen voorkeuren de juiste lichtfunctie. De matrix LED koplampen bestaan uit afzonderlijk dimbare LEDs per lamp, die de richting van de weg én je stuur volgen. Dus of je nu in de stad rijdt of juist op de snelweg, je zicht is altijd optimaal.
Meet de afstand van het licht tot het plakkertje
Schijnen ze ver onder het plakkertje of zie je je koplampen niet eens op de muur, dan moeten ze wat naar boven. De koplampen moeten idealiter ongeveer 10cm (bij een afstand van 10 meter) onder het streepje uit komen.
De lichten die we het vaakst gebruiken, zijn de dimlichten. Deze lichten steken we aan wanneer de avond valt of het donker is. Ook bij regenweer, sneeuw, mist en andere omstandigheden waarbij het onmogelijk is om verder te kijken dan 200 meter is het verplicht om de dimlichten aan te steken.
Hoewel het mogelijk is de koplampen zonder speciaal apparaat af te stellen, kunnen gemakkelijk fouten worden gemaakt. In een gespecialiseerde garage kan de afstelling meestal binnen enkele minuten worden uitgevoerd en kost deze tussen de 10 en 40 euro.
Automatisch groot licht is een systeem dat met een camerasensor boven aan de voorruit de koplampen van tegenliggers of de achterlichten van voorliggers registreert en automatisch overschakelt van groot licht naar dimlicht. Automatisch groot licht is te activeren met de draairing van de stuurhendel in stand .
In plaats van het in- of uitschakelen van LED-lampjes in verschillende combinaties, past AFL LED zich aan de rijomstandigheden aan door automatisch het lichtpatroon in de koplampen te wijzigen.
De functie heet Adaptieve Verlichting en is beschikbaar met versie 1941132070 van de Hue Bridge-software, meldt iCulture. Als de functie aanstaat, begint de lamp 's ochtends met warme kleuren om vervolgens overdag koelere tinten af te geven. In de avond maken de lampen zichzelf weer wat warmer.
Bij LED Matrix-koplampen bestaat het grootlicht uit meerdere segmenten die naar wens in- of uitgeschakeld kunnen worden. Het systeem deactiveert het deel van de lichtbron dat een andere weggebruiker verblindt. De andere segmenten blijven aan en verlichten de weg. Het systeem kan meerdere objecten tegelijk 'ontzien'.”
DYNAMISCHE BOCHTVERLICHTING: WERKING
De dynamische bochtverlichting wordt gerealiseerd door draaien van het dimlicht, afhankelijk van de zojuist gereden bochtradius. De projectiekoplamp is ingebouwd in een frame dat om de verticale as kan worden gedraaid.
Bochtverlichting dient om de berm en/of de zijkant van de weg beter zichtbaar te maken bij het nemen van een bocht. Het is geen mistlamp of richtingaanwijzer. Bij sommige auto's worden de mistlampen wel ingezet als bochtverlichting, maar hebben ze oorspronkelijk dus een andere functie.
Als uw richtingaanwijzer is ingeschakeld en u afslaat of in een parkeerplek rijdt, verlicht een lamp in het mistlicht (aan de zijde waar u afslaat) automatisch de kant van de weg, zodat u een beter zicht hebt tijdens het afslaan.
Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden.
Kijk bij jouw autodocumentatie. Het ligt al vast voor je auto welke lamp je nodig hebt. Het staat dus gewoon in de documentatie of het instructieboekje van de auto. Je kunt natuurlijk de koplamp opzoeken en dan de lamp zelf checken maar meestal is dat een lastig klusje.
Er zijn de dimlichten, waarmee men meestal rijdt als het donker is. En de grootlichten, die ook wel eens de verstralers worden genoemd. De meeste wagens hebben vooraan ook mistlichten. En tot slot zijn er de standlichten, die het minst licht geven.
Als we kijken in de regeling voertuigen, staat dat auto's twee functionerende koplampen moet hebben die niet anders dan wit of geel mogen uitstralen. Ook in de APK-eisen wordt benoemd dat andere kleuren niet zijn toegestaan.
Minder dan 5 meter mag de afstand niet bedragen. De bovenste rand van het verlichtingsoppervlak van het dimlicht kunt u meten met een wit blad papier en een duimstok.
's Nachts op een lege weg - grootlicht
Het verblindt medeweggebruikers zelfs. Binnen en buiten de bebouwde kom mag u grootlicht gebruiken, als het nacht is en er geen ander verkeer in de buurt is.
De functie van dimlicht is tweeledig: het maakt je zichtbaar voor overige weggebruikers en het geeft je beter zicht op de weg. Dit in tegenstelling tot dagrijverlichting, waarvan het schijnsel te zwak is om de weg voor je te verlichten.
Gebruik dan je dimlicht. Dit zijn de 'standaard' lichten die je inschakelt in de avond. Zo creëer je meer zicht en ben je voor anderen beter zichtbaar. Er is wel een uitzondering: als je de mistlichten aanhebt, hoef je de dimlichten niet in te schakelen.
Def.: lichten ter ondersteuning van de voorgeschreven fluitseinen bij het manoeuvreren. Toelichting: Wit licht, rondom zichtbaar op een afstand van tenminste 5 zeemijlen, in hetzelfde verticale vlak als het toplicht, ten minste twee meter hoger dan het toplicht.
Bij adaptieve bochtverlichting draaien de lampen mee met de stuurbewegingen. Dit betekent dat wanneer u een bocht maakt, de verlichting dezelfde kant op wijst als de richting waarin u rijdt. Op deze manier krijgt u duidelijker zicht en rijdt u verlicht de bocht in.