Een stoeltjeslift kost al gauw tussen de 3 en 10 miljoen euro. Wil je een gondel, dan betaal je eerder 14 á 15 miljoen. De prijs is vooral afhankelijk van het comfort, de lengte en hoe makkelijk de afstand te overbruggen is.
De kosten voor de bouw van een skilift lopen zeer uiteen. Een stoeltjeslift kost al gauw tussen de 5 en 10 miljoen euro, terwijl dit bij een gondel al snel oploopt naar meer dan 15 miljoen euro.
Per aanbieder verschilt de prijs voor de aanleg van een personenlift. Doorgaans begint de aanschafprijs bij ongeveer € 18.000. Des te meer verdiepingen een lift heeft, des te hoger de aanschafprijs komt te liggen.
Doppelmayr skilift te koop voor 'maar' $75.000,-
De milieu boosdoeners
Als eerste verbruikt een gemiddelde kabelbaan ontzettend veel stroom. Een koppelbare stoeltjeslift verbruikt bijvoorbeeld 41.000 kWh stroom per seizoen. Voor een skigebied met maar tien liften kost dat per skidag circa 5.000 €.
Alweer een aantal jaar kun je met de Zugspitzbahn bij Garmisch-Partenkirchen naar de 2962 meter hoge Zugspitze. Deze lift heeft maar liefst drie wereldrecords verbroken: de hoogste liftpaal, het grootste hoogteverschil en de grootste afstand tussen twee liftpalen.
Een stoeltjeslift kost al gauw tussen de 3 en 10 miljoen euro. Wil je een gondel, dan betaal je eerder 14 á 15 miljoen. De prijs is vooral afhankelijk van het comfort, de lengte en hoe makkelijk de afstand te overbruggen is.
Personeel, liften, kunstsneeuw en materieel zijn dus de grootste kostenposten van een skigebied.Daarnaast gaat er natuurlijk geld naar zogenaamd klein onderhoud van een skigebied. Denk hierbij aan veiligheidsmatten, netten, kleine aanpassingen en het onderhoud van skipistes.
De te verwachten technische levensduur van een lift is ca. 15 tot 20 jaar.
Elke gondel is ongeveer elf meter lang, anderhalve meter breed en één meter diep. Hij bestaat uit acht verschillende soorten hout en weegt ongeveer 600 kilo. Gondels zijn bewust asymmetrisch gebouwd.
Tussen de gondel en de grond zit op het hoogste punt maar liefst 400 meter. De spectaculaire dubbeldekgondel legt een afstand van 12,5 meter af per seconde (maximumsnelheid 45 km/h) en biedt plaats aan 200 personen per cabine.
De kosten van een sneeuwkanon komen uit rond de €30.000,- per stuk. Dit zijn overigens de kosten exclusief leidingen en de palen waarop de sneeuwkanonnen staan. De kosten zijn dan ook nog een stuk hoger, omdat de desbetreffende bedrijven een aantal dagen bezig zijn met het neerzetten van de apparaten.
De langste kabelbaan ter wereld wordt-ie genoemd. Die van La Paz naar El Alto in Bolivia. Hij is maar liefst 30 kilometer lang en dat is een vermelding in het Guinness Book of Records waard. De kabelbaan moet de verkeerschaos daar oplossen.
Hoe hard gaat een skilift eigenlijk sowieso? De meeste liften draaien, om comfortabel te blijven, goedkoper te draaien en minder te slijten, met een snelheid rond de vier meter per seconde.
Gemiddeld verbranden mannen (die meestal zwaarder zijn) ongeveer 500 calorieën per uur tijdens het skiën.Vrouwen (die gemiddeld lichter zijn dan mannen) verbranden ongeveer 400 calorieën per uur.
Volgens cijfers van TNS NIPO (continue vakantie-onderzoek) zijn de gemiddelde kosten voor een wintersportvakantie 700 euro per persoon. Dus gemiddeld 2800 euro voor een week skiën met een gezin met twee kinderen.
De gronden waarop de pistes liggen zijn vaak van verschillende eigenaren.Dat varieert van gemeenten, de Oostenrijkse staatsbosbeheer, landbouworganisaties tot boeren. De grond wordt van hen gepacht. Het is aan de Bergbahnen of, en welke investeringen er in het skigebied gedaan worden.
De cabines zijn door middel van een hanger verbonden aan een kabel. Om de capaciteit te verhogen moet de omloopsnelheid groter worden. Het in- en uitstappen wordt dan moeilijker. Bij oudere gondelbanen blijven de cabines aan de kabel hangen.
De gondel heeft een lengte van 11 meter en weegt ongeveer 600 kilo. Omdat de kanalen in het oude Venetië zo smal waren en meerdere boten elkaar zonder ongemak moesten kunnen passeren, werden de boten in Venetië niet met twee riemen aan weerszijden van de boot, maar met één riem aan stuurboord (rechts) geroeid.
ski lift zelfst. nw. (bijna altijd gebruikt)
Je moet een pas kopen om de skiliften te kunnen gebruiken. You need to buy a pass to be able to use the ski lifts. minder gebruikelijk: chairlift zelfst.
Als je de lokale bevolking moet geloven, is de “Mur Suisse” de steilste skipiste ter wereld. Een ding is zeker: de één kilometer lange piste is legendarisch en tevens een uitdaging voor wintersporters in het gebied Portes du Soleil.
De Harakiri heeft een hellingsgraad van maar liefst 78% en is hiermee steiler dan sommige skischansen. Op de +/- 2 km lange piste vinden adrenalinejunkies dan ook een uitdaging van formaat.
1. Pitztaler Gletscher (3440 meter) - Oostenrijk.