Er zijn steeds meer influencers actief, blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel (KvK). In 2016 telde het handelsregister nog maar negen influencers en vloggers in heel Nederland, nu zijn dat er bijna duizend. De cijfers zijn een beetje vertekend, zegt Koen Dulfer, mede-eigenaar van #spon Influencer Marketing.
Ze twijfelen aan de waarde van influencer marketing, terwijl cijfers van de KVK een andere indruk geven: het aantal influencers in Nederland neemt toe. Het aantal influencers en vloggers dat zich heeft aangemeld bij het handelsregister is gestegen van 9 in 2016 naar bijna 1.000 in 2021.
Influencen is een gewild beroep, wijst onderzoek uit. In de top 3 van populairste beroepen onder Britse jongeren staat social media influencer op de tweede plek, gevolgd door YouTuber.
Influencers zijn betrouwbaar en geloofwaardig
Uit het onderzoek van Nielsen blijkt dat 92 procent van de consumenten de mening van wildvreemde consumenten online als meer betrouwbaard wordt ervaren dan de informatie op websites van bedrijven. Het vertrouwen van de volgers in de influencers is enorm.
Het zijn vaak 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp of merk uiten op social media. Je bent al een nano influencer als je tussen de 100 en 5.000 volgers hebt. Vaak hebben ze specifieke kennis over een bepaald thema en worden vaak als betrouwbaarder gezien.
Adverteerders zetten social influencers steeds meer in voor het aanprijzen van hun producten of diensten. En met succes! Influencer marketing helpt je naamsbekendheid te vergroten, meer bezoekers naar je website te trekken en aantal leads of sales te verhogen.
Lizzy van der Ligt. Lizzy was misschien wel de eerste influencer van Nederland en zit al vanaf 2012 op Instagram. Haar eerste kiekje kreeg destijds 91 likes, maar inmiddels is dat flink opgelopen.
De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht. Je bent vaak beter af met een 'kleinere' micro- of meso-influencer met zo'n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans. Een kleiner aantal betrokken volgers in een specifieke niche zal je campagne veel effectiever maken.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
De invloed van influencers op sociale media blijft groeien, zo blijkt uit nieuw onderzoek hiernaar. Zo volgt 85 procent van de jongeren minstens één influencer. En ze worden er zéker door beïnvloed, want 1 op 4 kocht de afgelopen drie maanden iets door toedoen van influencers op social media.
Uit onderzoek van CITE Research, gedaan onder 4000 social media gebruikers, is gebleken dat 31% van de consumenten ooit een aankoop heeft gedaan op basis van content van een influencer. Dit laat zien dat influencers dus veel invloed hebben op het aankoopproces van online consumenten.
'Nano influencers' zijn vergelijkbaar met micro influencers. Ze zijn perfect inzetbaar voor merken die een specifieke kleine doelgroep willen bereiken. Het verschil zit hem in het aantal volgers. Nano influencers hebben een volger bestand van ongeveer duizend tot vijf duizend volgers.
Gebruik hashtags bij het plaatsen van je posts die bij de post passen. Volg accounts in dezelfde doelgroep. Repost relevante Instagram posts van grotere accounts & tag hen. Wees actief met je account op soortgelijke accounts (reageer & like)
Een influencer is een persoon die via sociale media diensten of producten aanbeveelt. Bedrijven doen beroep op 'influencer marketing' als alternatief kanaal om hun diensten of producten te promoten. Influencers ontvangen vaak producten als vergoeding voor hun aanbeveling, of ze worden ervoor betaald in geld.
Meer volgers, meer geld
Uiteraard speelt de bereikbaarheid ook een heel grote rol. Hoe meer volgers een influencer heeft, hoe meer hij of zij eraan kan verdienen. «Bij een microinfluencer, iemand die tussen de 5.000 en 10.000 volgers heeft, begint dit bij 150 euro per post.
Micro-influencers hebben tussen de 5.000 en 100.000 volgers en richten zich vaak op een specifiek onderwerp waar ze gepassioneerd over zijn. Kenmerkend is dat ze vaak dezelfde soort volgers hebben met dezelfde specifieke interesses.
Mijn conclusie: is dit platform een aanrader? Als je geld wilt verdienen met je blog, Instagram, Youtube kanaal of TikTok is LinkPizza zeker de moeite waard. Het werkt makkelijk, is betrouwbaar en de mensen achter het platform zijn betrokken en behulpzaam.
De geschiedenis van Influencers
Maar influencers bestaan al veel langer dan dat sociale media bestaan. Deze personen werden toen alleen nog geen influencers genoemd. nd pottenbakker en designer) in 1760 een koninklijke goedkeuring voor zijn pottenmakerij en zette hij dat handig in voor de marketing van zijn bedrijf.
Influencers zijn échte personen die vertrouwen creëren door hun authentieke content. Je kan influencer marketing beschouwen als een moderne vorm van mond-tot-mond reclame: volgers zien de influencer als een vriend(in) en van een vriend(in) neem je nu eenmaal sneller iets aan.
Bedrijven werken graag samen met influencers, omdat zij via hen vaak een doelgroep bereiken, bij wie het via een andere weg niet lukt. Denk bijvoorbeeld aan mensen die hun informatie uitsluitend van het web halen en veel op social media zitten of zij die reguliere televisie hebben ingewisseld voor streamingsdiensten.
Misschien stel je jezelf de vraag: hoeveel is 1k volgers op instagram? 1k staat voor 1000. 1k volgers op Instagram betekent dus 10000 volgers.