Personeel. In totaal zijn er 547 FTE in dienst en ingehuurd bij Logius. We werken aan de verhouding interne- externe collega's.
Logius is een agentschap van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. We hebben producten en diensten voor de digitale overheid. Daarnaast beheren we standaarden die alle overheidsorganisaties gebruiken in hun digitale dienstverlening. En zijn we actief betrokken bij meerdere afsprakenstelsels.
Zij kunnen persoonlijke gegevens inzien, post van de overheid ontvangen in de digitale Berichtenbox en de status bekijken van lopende zaken bij de overheid. Logius zorgt voor de beschikbaarheid, juiste werking, continuïteit en beveiliging van MijnOverheid.
Wat doet Logius? Logius zorgt voor de beschikbaarheid, juiste werking, continuïteit en beveiliging van MijnOverheid. Dit is vastgelegd in de Aansluitvoorwaarden en Service Niveau Overeenkomst (SNO). Logius beheert de architectuur van de producten en diensten en ontwikkelt deze verder.
Digipoort is de ICT-centrale waar berichtenverkeer voor de overheid afgehandeld wordt. Digipoort werkt als een elektronisch postkantoor. Digipoort ontvangt het bericht; controleert het bericht op een aantal eisen; bevestigt, desgewenst namens de organisatie, de ontvangst van het bericht.
Peppol is een internationaal afsprakenstelsel tussen providers, dat het voor aangesloten organisaties mogelijk maakt elektronische documenten uit te wisselen. In Nederland is het gebruik van Peppol voor e-facturatie niet verplicht. De Rijksoverheid raadt aan om Peppol hiervoor te gebruiken.
Via Digipoort koppelt u uw digitale personeelsadministratie aan de systemen van UWV. Zodra u een melding invoert in uw systeem gaat deze melding meteen door naar onze administratie. Zo hoeft u geen dubbele administratieve handelingen uit te voeren.
Naast de releasedata vindt er twee keer per maand een DigiD-onderhoudsmoment plaats. Dit is iedere 2e maandag en woensdag van de maand tussen 00.00 en 06.00 uur. Afnemers van DigiD worden via een mailing, website en de Logius-app geïnformeerd over nieuwe DigiD-releases en -onderhoudsmomenten.
De DigiD audit is een assurance assessment en levert (bij positief resultaat) een assurance verklaring op dat door de organisatie aan Logius verstrekt kan worden. Eisen auditor: Uitvoeren door, of onder verantwoordelijkheid van, een Register EDP-auditor.
Inloggen bij Mijn Overheid gebeurt via DigiD. Sinds oktober 2015 is het gebruik van MijnOverheid voor burgers vanaf 14 jaar verplicht. Op dit moment (2017) wordt de BerichtenBox uitgebreid waardoor binnenkort grotere berichten verwerkt kunnen worden.
De Berichtenbox is een persoonlijke brievenbus voor digitale post van de overheid. De digitale post wordt versleuteld via een beveiligde verbinding verstuurd. Ook vertrouwelijke gegevens en berichten met rechtsgevolgen zoals beschikkingen kunnen veilig verstuurd worden.
Inloggen bij MijnOverheid
Log in bij MijnOverheid en open de Berichtenbox. Klik op Inloggen. Vul uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord in en klik op Inloggen. (Of log in met de DigiD-app als u deze geactiveerd hebt.
De Wet digitale overheid regelt dat Nederlandse burgers en bedrijven veilig en betrouwbaar kunnen inloggen bij de (semi-)overheid. Daarmee wordt bedoeld dat burgers elektronische identificatiemiddelen (eID) krijgen met een substantiële of hoge mate van betrouwbaarheid.
Nee, DigiD is persoonsgebonden dus je kunt maar één DigiD-app op je smartphone zetten. Deel je je telefoon of tablet bijvoorbeeld met je partner of gezinslid? Dan kan een van jullie de DigiD-app gebruiken; de ander kan alsnog overheidsinstanties inloggen via bijvoorbeeld sms.
Bel dan de DigiD-helpdesk via 088 123 65 55.
MijnOverheid zorgt ervoor dat niemand toegang tot uw gegevens heeft, behalve uzelf. Wat kunt u zelf aan veilig gebruik doen? Houd uw browser en uw besturingssysteem up to date. Download en installeer altijd de laatste versies en schakel de auto-update functie in.
Kosten Peppol
Aan het gebruik van Peppol zijn geen kosten verbonden. Enkel voor de activatie van Peppol dient u eenmalig € 1,- via iDEAL te betalen.
Je bespaart op accountants, nu de facturen automatisch worden bijgehouden en verwerkt; E-facturen worden sneller betaald. Bij geïntegreerde elektronische facturatie worden facturen automatisch ingelezen en verwerkt door het boekhoudprogramma van de ontvanger.
Een e-factuur is een elektronisch bestand dat per computer wordt aangeleverd. Een e-factuur wordt automatisch verwerkt. Facturen die per e-mail worden gestuurd, bijvoorbeeld als pdf, zijn geen e-facturen. E-facturen worden vaak rechtsreeks gestuurd vanuit administratie- of boekhoudsoftware.
De aangiftebrief inkomstenbelasting waarin u wordt verzocht om aangifte te doen over 2018 ontvangt u begin 2019 nog op papier. In de toekomst ontvangt u de aangiftebrief inkomstenbelasting alleen nog digitaal.
Post van de overheid digitaal ontvangen
Denk bijvoorbeeld aan het bericht van de gemeente waarin staat dat u uw paspoort moet laten verlengen. Of de melding van de RDW dat uw auto gekeurd moet worden. Dit gaat via de Berichtenbox. Voorwaarde is wel dat de overheidsorganisatie is aangesloten op MijnOverheid.
Op MijnOverheid kunt u uw berichten van de overheid ontvangen en uw persoonlijke gegevens inzien. Zo kunt u digitale post van de overheid ontvangen in de Berichtenbox. Bijvoorbeeld een aanslag van de Belastingdienst, of een brief van de gemeente dat het tijd is om uw paspoort te verlengen.
Het e-mailadres van MijnOverheid (noreply@mijn.overheid.nl) toevoegen aan de lijst veilige afzenders in uw mailprogramma.
U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.