Per dag wordt er in Nederland door één miljoen reizigers gebruikgemaakt van het openbaar vervoer. Vijf procent van alle verplaatsingen vinden plaats via het ov. Twee procent verplaatst zich met de trein en drie procent met de bus, tram of metro.
Onder scholieren en studenten was het aandeel ov-gebruikers relatief hoog: 13 procent van hen maakte op een gemiddelde dag ten minste één reis met de trein, bus, tram of metro. Bij studenten met een ov-studentenkaart (weekabonnement) was dit zelfs 41 procent.
Vorig jaar had de NS dagelijks gemiddeld nog zo'n 1,3 miljoen reizigers, in 2020 namen gemiddeld per dag 580.000 mensen de trein. Een aantal dat niemand had kunnen voorspellen, dat in geen enkel scenario was opgenomen. De NS had zwaar te lijden onder de coronacrisis en het massale thuiswerken.
In 2019 was dit meer: 24,1 miljard kilometer met de trein en 6,5 miljard kilometer met bus, tram of metro. In 2020 reisden inwoners van Nederland 8,2 procent van het totaal aantal reizigerskilometers met het openbaar vervoer. Een jaar eerder was dit bijna 14 procent.
Op 10 jaar tijd is het aantal ritten op de metro, tram of bus met de helft gestegen. Daar waar de Brusselse trams, bussen en metro's in 2018 zo'n 417,6 miljoen mensen vervoerden, stijgt het aantal ritten in 2019 naar 433,5 miljoen.
Bus en tram in België
De bus en trams zijn in België eigendom van De Lijn. Een kaartje kost bij de chauffeur € 1,60 en in de voorverkoop bij de automaat € 1,20. Je kan echter ook 10-rittenkaarten kopen bij de supermarkt en kiosken. Deze kosten € 8,- waardoor je maar € 0,80 per rit betaalt.
Het basistarief wordt vanaf volgend jaar € 1,01. Dit basistarief is in heel Nederland gelijk. Voor de concessie Amsterdam (GVB) wordt het kilometertarief 17,9 cent. Dit laatste is de prijs die geldt voor iedere gereden kilometer.
Dagkaarten zijn ideaal wanneer je niet beschikt over een OV-chipkaart en soms zijn ze zelfs voordeliger dan reizen met een OV-chipkaart. Andere voordelen: de dagkaartjes zijn volledig anoniem en meestal gedurende een hele dag geldig. Let goed op: Een aantal dagkaarten zijn pas na 09.00 uur te gebruiken.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Daarna volgt het station van Soest.
De treinstations Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal zijn de drukste stations van Nederland. In de top 20 grootste treinstations van Nederland staan vijf stations van de hoofdstad, namelijk Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid, Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA.
Het grootste station van Nederland is wederom Utrecht Centraal met 194.000 in- en uitstappers en gaat traditioneel nek-aan-nek met Amsterdam Centraal met 192.000.
De studiefinanciering bestaat uit een basisbeurs, een eventuele aanvullende beurs en een ov-studentenkaart. Het aanvragen van studiefinanciering doet u bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Daar vindt u ook informatie en aanvraagformulieren. Een student heeft maximaal vier jaar recht op studiefinanciering.
Een OV kaart voor studenten kost bijna 100 euro per maand. En dat moet je dus allemaal terugbetalen als je niet op tijd afstudeert. Voor alle maanden en jaren dat je een studenten OV kaart hebt gehad.
Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip. De uitstoot door schepen zal tot 2020 nog eens stijgen met 75 procent.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.
Reizen met de bus kan ook zonder OV-chipkaart. Losse kaartjes zijn er in verschillende vormen: een papieren kaartje, een e-ticket en een m-ticket. Een aantal kaartjes hieronder kun je direct als e-ticket bestellen, andere kaartjes zijn alleen te koop bij verkooppunten of bij de buschauffeur.
voor NS, Blauwnet, Qbuzz, Connexxion, Arriva en Keolis. Heb je geen OV-chipkaart of vind je het handig dat het kaartje voor je hele reis in één app zit? Koop dan je treinkaartje via de 9292 app en betaal met iDEAL of creditcard (Visa, Mastercard of American Express).
Met een barcode ticket kun je altijd direct reizen. Dat is ideaal wanneer je geen OV-chipkaart bij je hebt of als er geen verkoopautomaat in de buurt is. Je kunt ermee in- en uitchecken bij alle bussen, trams en metropoortjes van de RET.
Voorheen € 602,- per maand (1e klas), vanaf 2022 € 612,50 per maand. NS Flex Traject Vrij: prijs wordt gemiddeld verhoogd met 1,8% Dal Voordeel jaarabonnement (op saldo): voorheen € 60,- per jaar, vanaf 2022 € 61,20 per jaar.
Makkelijker en goedkoper is het om jouw reis te betalen met een OV-chipkaart. Dit is een pas waarop je saldo, een zogeheten reistegoed, kunt laden. Met de OV-chipkaart betaal je per gereisde kilometer. Je kunt handmatig saldo op OV-chipkaart zetten bij de NS-kaartautomaat of bij een oplaadautomaat in diverse winkels.