Als een website goed in elkaar zit, krijgen de belangrijke pagina's meer Linkjuice. De minder belangrijke pagina's krijgen vervolgens minder Linkjuice. Op deze manier worden de belangrijkste pagina's een hogere waardering in de zoekmachines. Dit noemen we een goede interne linkstructuur.
Een sitestructuur is een opzet van een website waarbij alle pagina's zo goed mogelijk worden gerangschikt waardoor bezoekers op een snelle manier en op de juiste manier op de pagina van bestemming komen.
Een gebruiksvriendelijke website laat dan ook in slechts enkele seconden aan de bezoeker zien wat hij of zij er kan vinden, doen en vragen. Op een zeer gebruiksvriendelijke website wordt de bezoeker 'prettig ontvangen' en soepel door de site begeleid om vervolgens tot actie te worden geprikkeld.
De navigatiestructuur van jullie website geeft het overzicht weer: het is de manier waarop de website gestructureerd is. Een belangrijk onderdeel daarvan is het hoofdmenu, een kruimelpad, de footer en de zoekbalk. Dit zijn onderdelen van de website die bezoekers helpen om bij de juiste pagina terecht te komen.
Om een goede navigatiestructuur te bepalen, moet je weten wie de bezoekers van de website zijn. De vraag is: wat is de doelgroep en waar zijn ze naar op zoek? Het kan gaan om één doelgroep, maar ook om meerdere. Zo kan een website bijvoorbeeld zowel zakelijke als particuliere bezoekers trekken.
Gebruiksvriendelijkheid is een concept dat onder andere door ergonomen wordt bestudeerd. Iets is gebruik(er)svriendelijk wanneer een beoogde eindgebruiker van een product, het effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan gebruiken.
Usability is de Engelse term voor “bruikbaarheid”, het staat voor de wijze waarop een product of website gebruikt wordt. Hierbij wordt gekeken naar de moeite die het kost om een doel te bereiken. Usability maakt onderdeel uit van de “user experience” ofwel de gebruikerservaring.
Een succesvolle website baseert zijn bezoekersaantallen niet te veel op één enkele bron, maar verdeelt het verkeer vanuit verschillende bronnen. Een flink gedeelte zou moeten komen vanuit Google, een gedeelte via direct verkeer, verwijzend verkeer en een portie van social media.
De prijs voor het laten maken van een website start vanaf €500 en kan oplopen tot €15.000 en soms zelfs meer. De gemiddelde prijs voor een professionele website bij Inspira komt op €1.500 tot €3.000 per website.
Website beoordelen: usability
Wordt er rekening gehouden met de verschillende doelgroepen? Is de website overzichtelijk en kan een bezoeker makkelijk zijn doel bereiken? Maak je gebruik van een heldere navigatie op de website? Een call2action is nodig voor de conversie.
Een gebruiksvriendelijke website leidt namelijk tot terugkerende bezoekers (loyaliteit en ambassadeurschap), meer conversies, vertrouwen van en interactie met de klant(zal resulteren in het toevoegen van reviews, testimonials, etcetera).
UX staat voor User Experience, wat letterlijk gebruikers ervaring betekent. Bij user experience draait het dan ook om het maken van een ontwerp dat resulteert in een optimale gebruikerservaring. Hoe sneller een platform erin slaagt om de wensen van de bezoeker te vervullen, hoe beter het UX design geslaagd is.
De System Usability Scale (SUS) is een vragenlijst die de gebruiksvriendelijkheid of usability van een website of app meet, waarbij er rekening wordt gehouden met de context waarin het product wordt gebruikt. Deze wordt dan ook vaak gebruikt bij het uitvoeren van usability-onderzoek en usability testing.
Zowel gebruiksvriendelijk als gebruikersvriendelijk is correct. De nieuwe versie van het besturingsprogramma is veel gebruiksvriendelijker / gebruikersvriendelijker dan de vorige.
De header: het bovenste gedeelte van de site, vaak gebruikt voor een logo of naam. Het menu of navigatie: de manier waarop de bezoeker door de pagina's kan navigeren.
Een balk met hyperlinks op een website. De navigatiebalk laat bezoekers zien wat er zoal op de site te vinden is. Dit werkt als een soort inhoudsopgave voor de site. De links in de navigatiebalk kunnen tekstlinks zijn, maar ook pictogrammen of door tekst.
Het navigatiemenu is vaak het meest gebruikte onderdeel van je website. Hier klikken je bezoekers immers op om naar een specifieke pagina op je website te gaan. Ook wordt het menu vaak gebruikt om snel te zien wat er allemaal te vinden is op een website.
De website van 2022
Zorg dat je website snel laadt en vindbaar is, over goede content beschikt, een duidelijke navigatiestructuur heeft, mobielvriendelijk is, aansluit bij jouw offline bedrijf en een duidelijke call to action bevat.
Een website bestaat in elk geval uit een homepage en vaak verschillende achterliggende webpagina's. Een website kan interactief zijn. Elke website heeft een URL en wordt beheerd door een persoon of organisatie.