Je intervisiegroep moet minimaal 4 en maximaal 8 deelnemers hebben volgens de SKJ. Zorg dat je groep bestaat uit 5 of 6 deelnemers, dan kunnen de bijeenkomsten ook doorgaan als er een keer iemand ziek of met vakantie is.
Intervisie is een soort 'zelfhulpmethode' voor een vaste groep vakgenoten met vergelijkbare achtergrond. Met elkaar bespreekt deze groep op gezette tijden, een door een van de deelnemers ingebracht (werk)probleem. Het doel is om van elkaars deskundigheid en kennis te leren.
Een effectieve bijeenkomst duurt meestal zo tussen de 2 ½ en 3 uur. En ook hier geldt dat goede voorbereiding het halve werk is. Zeker in het begin kan het nog wat zoeken zijn hoe je een intervisiebijeenkomst inricht.
De ideale intervisiegroep voldoet aan (de meeste van) de volgende voorwaarden: Gelijkwaardigheid van gezag, ervaring en inzet: Er zijn geen gezagsverhoudingen binnen de groep, in die zin dat er geen leidinggevenden van deelnemers aanwezig zijn. Ook zijn de deelnemers van ongeveer hetzelfde kennis- of ervaringsniveau.
Een facilitator begeleidt de bijeenkomst en gebruikt een intervisiemethode. Aan het einde van de intervisiebijeenkomst wordt door alle deelnemers gereflecteerd op de inhoud van de casus.
Wat is het verschil tussen supervisie en intervisie? Intervisie en supervisie lijken op elkaar, maar supervisie is nog meer gericht op de persoon van de inbrenger, de groep is kleiner, de begeleiding van de supervisor is intensiever en er zijn meer bijeenkomsten in een korte periode.
De Balint-methode is een methode waarin je één casus behandelt, waarvan de meeste mensen denken iets te kunnen leren. De Balint-methode is geschikt voor (ervaren) intervisiegroepen met minimaal 5 deelnemers. Een belangrijke voorwaarde is dat de deelnemers elkaar goed kennen en vertrouwd zijn met elkaar.
De onderwerpen kunnen o.a. zijn: het inhoudelijke werk, problematische vraagstukken, professionele ervaringen, belemmerende gevoelens - overtuigingen, organisatie veranderingen en de ontwikkeling vragen eromheen.
Ideaal is minimaal 4 tot maximaal 8 personen. Hoe meer leden, hoe kleiner de kans dat je iets in kunt brengen en voldoende aandacht krijgt. Bij minder dan 4 deelnemers ontbreekt het aan variatie van aanwezige visies.
De incidentmethode is een methode waarbij, in een aantal fases, een gebeurtenis wordt besproken, die één van de deelnemers heeft meegemaakt. De methode heeft ten doel het doen toenemen van het situatieve denken, dat wil zeggen, het leren herkennen en met elkaar in verband zien van aspecten van een beroepsgebeurtenis.
Wat is intervisie? Bij intervisie bespreken collega's op een methodische manier vraagstukken uit de eigen werkpraktijk. Deelnemers leren elkaar te consulteren over eigen werkvragen en deze op een niet oordelende, maar lerende manier te behandelen.
Intervisie is een krachtige methode om hulpverleners inzicht te geven in het eigen denken en handelen met betrekking tot problemen die zich op het werk voordoen. Het doel van intervisie is om door zelfreflectie te komen tot een aantal gedragsalternatieven om toekomstige lastige situaties het hoofd te bieden.
Zou jij willen vertellen wat dit onderwerp belangrijk maakt voor jou? Wat is wat jou betreft belangrijk voor ons om te weten? Hoe zou je willen dat het zou zijn? Waaraan/hoe zou je merken dat het probleem is opgelost?
De oplossingsgerichte intervisiemethode helpt de groep te focussen op oplossingen in plaats van problemen. De inbrenger wordt gevraagd wat lastig is aan zijn situatie en hoe de gewenste situatie er uit ziet. De groep onderzoekt wat eerder al heeft gewerkt. Daardoor wordt de inbrenger zich bewust van zijn mogelijkheden.
Inspiratievragen voor coaching supervisie
Welke casus wil ik brengen in de supervisie? Waar voelde ik aarzelingen? Welke dilemma's kwam ik tegen? Wat vind ik uitdagende situaties / een moeilijke 'soort' klant om mee om te gaan?
Dat mag als je NVO of NIP supervisor bent, of een GZ, OG, KJ of SKJ post-master registratie hebt én 5 jaar werkervaring als zodanig hebt. Er is geen cursus of opleiding verplicht. We raden je altijd aan om een cursus te volgen, zodat je leert hoe je collega's op een goede manier laat leren door te reflecteren.
Wat is een Supervisor? 'Supervisor' is in de oorspronkelijke zin van het woord een titel die iemand krijgt wanneer hij of zij leiding geeft aan anderen en ook de verantwoordelijkheid heeft over de acties van anderen. Het is een Engelse term die in het Nederlands lang niet overal gebruikt wordt.
Hoe vaak kom je bij elkaar? “Intervisie kan lang doorgaan. Zo'n zes bijeenkomsten per jaar is gebruikelijk. Het eerste jaar gaat onder begeleiding, vooral om deelnemers te leren hoe zo'n intervisiemethode werkt.
Deze methode kenmerkt zich door een probleemoplossende insteek, waarin het leren van zowel inbrenger als andere groepsleden centraal staat. De inbrenger krijgt allerlei inhoudelijke adviezen en de anderen krijgen feedback op hun analyse van de vraag.
De structuur van de methode biedt zekerheid en veiligheid en voldoende openheid, rust en tijd om verhaal te doen. De incidentmethode werkt goed om in een beperkte tijdsspanne, doelmatig en effectief aan een situatie / probleem te werken. Deze methode is zeer geschikt voor professionals op mbo- en hbo-niveau.
Wat is intervisie?:
Intervisie biedt een gestructureerde vorm van intercollegiaal contact en geeft de deelnemers gelegenheid elkaar te bevragen, te ondersteunen en feedback te geven. Op deze manier kan men op professionele basis van en met elkaar leren.
Is het de of het incident
In de Nederlandse taal gebruiken wij het incident.