Benzine als motorbrandstof bestaat uit een mengsel van koolwaterstoffen (organisch chemische verbindingen van waterstof (H) en koolstof (C)) met doorgaans 4 tot circa 12 koolstofatomen. Gemiddeld genomen kun je zeggen dat de formule C8H18 (octaan) voldoet voor benzine.
Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen met over het algemeen 4 tot circa 12 koolstofatomen, met name uit vertakte alkanen en moleculen met een benzeenring. Voorbeelden hiervan zoals tolueen en xyleen. Benzine bestaat uit de lichtere destillatiefracties van aardolie en heeft een lage viscositeit.
De samenstelling van dieselolie kan met de formule C14H29 worden weergegeven.
Benzine en diesel zijn beide fossiele brandstoffen die gemaakt worden uit ruwe aardolie. Deze ruwe aardolie is afkomstig van oeroud organisch materiaal zoals planten en dieren. Dat materiaal wordt door miljoenen jaren onder zeer grote druk gevormd tot bruikbare fossiele brandstof.
Benzine in Europa mag maximaal 1 procent benzeen bevatten; in benzine voor Afrika is tot wel 40 procent benzeen aangetroffen. Zo wordt het octaangehalte verhoogd. Dat is beter voor de motor, maar ook benzeen kan kanker veroorzaken.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol. Lang niet elke 98-benzine is ethanolvrij. De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol.
Eigenlijk brouwt de MicroFueler geen benzine, maar (m)ethanol. Het systeem is zeer eenvoudig: door gisting wordt de suiker en het water omgezet in alcohol (wat de courante naam is van ethanol), net zoals bier/wijn wordt gemaakt, alleen dan nu zonder smaak en met de bedoeling de auto erop te laten rijden.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
De zogenoemde MicroFueler sluit je thuis aan op het stopcontact en je gooit er vervolgens gist in en bijvoorbeeld suiker of granen. Overgebleven alcohol kan ook, maar ook zaken als groenafval of de schilletjes van amandelen of pistachenoten. Hou je het apparaat goed gevoed, dan komt er zo'n 19 liter per dag uit.
Keuze voor diesel of benzine medebepaald door omslagpunt
De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan van een benzineauto.
Euro 100+ is volledig ethanol vrij en heeft een octaangetal van meer dan 100. Het hoge octaangetal in 100+ geeft de klopvastheid van de motor aan. Door de hoge klopvastheid heeft de motor een efficiëntere verbranding en meer vermogen in de motor. Daarnaast ontstaat er minder roetvorming in de verbrandingskamer.
De eerste auto met benzinemotor werd per slot van rekening in 1885 uitgevonden door Carl Friedrich Benz (1844-1929). Het is echter louter toeval dat Benz de eerste benzineauto uitvond en de brandstof waarop dit voertuig reed benzine heet.
Het inslikken van een kleine hoeveelheid petroleumproduct zoals benzine of diesel geeft geen algemene vergiftigingsverschijnselen en is niet zo ernstig. Wel moet je volgende voorzorgsmaatregelen nemen: Niet braken. Bij braken kan er een kleine hoeveelheid in de longen komen en leiden tot ernstige longontsteking.
Een liter benzine kost aan de pomp inmiddels (ruim) 2,20 euro. Door de inval van Rusland in Oekraïne kan die prijs de komende weken flink oplopen. Zelfs tot 3 euro per liter, al is dat wel een extreem scenario.
Vanaf 2030 mogen er in Nederland namelijk geen auto's meer worden verkocht die CO2 uitstoten. Dat staat in het Regeerakkoord. Een auto gaat zo'n vijftien jaar mee. Dus rond 2045 zullen de laatste benzine- en dieselauto's van de Nederlandse wegen verdwijnen.
Aan de ene kant van het membraan vloeit waterstof door de gaskanalen en aan de andere kant zuurstof. Wanneer de twee gassen met elkaar reageren ontstaan stoom (water) en elektriciteit. Met de elektriciteit kan een elektromotor van een auto worden aangedreven. Een auto kan zo op waterstof rijden.
Koop je direct 30 liter? Dan mag je rekenen op 2,5 tot 3 euro per liter. Bij kleinere hoeveelheden kan die prijs oplopen tot iets meer dan 5 euro per liter. Er zijn ook goedkopere vloeistoffen, maar die zorgen soms voor een ander vlambeeld of zelfs een onaangename walm.
De import van grondstoffen komt voor twee derde uit Europese landen. Veel fossiele brandstoffen zoals aardolie komen uit Rusland en Noorwegen, zand en grind uit de buurlanden, granen uit Frankrijk. Metaalertsen en sojabonen komen vooral uit Brazilië.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!