Re: Marges mtbfool schreef: Gemiddelde marge in de fietsenhandel is 35% en dat is heel normaal.
De kortingen op elektrische fietsen verschillen per merk. Merken als Batavus, Sparta en Koga bieden hun e-bikes aan met extra korting tussen de €200 en €400. Dit komt vaak neer op een korting van 10% of meer. Bij 12GO Biking is die korting is sommige gevallen zelfs nog hoger, waardoor jij optimaal profiteert.
De marges op fietsen zullen ongeveer even groot zijn als de marges op andere producten in de retail, rond de 35%. Op kleding zijn de marges nog groter. Er moet ook rekening gehouden worden met 21% BTW die je moet betalen en waar de fietsenmaker natuurlijk niets aan heeft.
Stel dat je met het Fietsplan een elektrische fiets koopt van € 1.500. Je krijgt 40% belastingkorting op de inkomstenbelasting. Aan het einde van het jaar betaal je dus geen € 1.500 voor je fiets, maar € € 900. Je geniet dus van een voordeel van maar liefst € 600.
Als je voor de elektrische fiets kiest, dan stoot je per kilometer 60 keer minder CO2 uit dan een benzineauto.En ook 20 keer minder dan een elektrische auto. Een flinke besparing dus. Een elektrische fiets is bovendien veel goedkoper in aanschaf en gebruik dan de auto.
Heeft de fiets meer dan 10.000 kilometer gereden, dan weet een koper dat de kans aanwezig is dat er op korte termijn grote uitgaven aankomen. Dit zal invloed hebben op de vraagprijs. Mocht er tijdens het onderhoud van de fiets al materiaal vervangen zijn, dan is het goed daarvan de bonnen te overleggen.
De kosten van het opladen zijn haast te verwaarlozen
De elektrische fiets gebruikt iets meer dan 600 Wh. De rekensom wordt dan: €0,25 : 1000 x 600 = €0,15 per dag, dus €0,75 per week. Op jaarbasis (52 weken) geef je dan €39,- uit aan het opladen van je elektrische fiets.
Hoeveel bedraagt de fietsvergoeding? De werkgever bepaalt vrij hoe hoog de vergoeding is: meestal is het maximum €0,22 per kilometer omdat daarboven belastingen betaald moeten worden (door de werkgever en de ontvanger). Maar in het onderwijs bedraagt de fietsvergoeding bijvoorbeeld slechts €0,15.
Mensen met een minimuminkomen kunnen bij de Fietsenbank een gratis fiets krijgen. Ook worden er fietslessen gegeven, omdat velen van hen nog nooit of nauwelijks gefietst hebben. Wel moeten zij daarvoor een tegenprestatie leveren door vrijwilligerswerk bij de Fietsenbank te doen.
De aanschafkosten
Een simpele standaard fiets is te koop vanaf gemiddeld €400. Wil je een fiets met versnellingen, ga je de fiets elke dag voor grotere afstanden gebruiken of breng je je kinderen elke dag naar school dan kan je beter een duurdere fiets nemen.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
De gemiddelde prijs van een elektrische fiets ligt rond de €2350,-. Wanneer je op zoek bent naar een elektrische fiets die net wat langere afstanden kan afleggen dan de gemiddelde elektrische fiets zit je gebakken met een budget €2500,-. Ook zijn fietsen in deze prijsklasse gegarandeerd erg comfortabel!
Onder het 21%-tarief vallen: reparatie van snorfietsen, bromfietsen en bromscooters. verkoop van (elektrische) fietsen, fietsonderdelen en accessoires. de kosten voor het rijklaar maken van een fiets, ook als de (elektrische) fiets is gekocht via internet en een fietsenhandelaar die (elektrische) fiets rijklaar maakt.
De prijzen lopen, omdat er inmiddels zoveel verschillende modellen zijn, uiteen van pakweg € 1500 voor een fiets uit de budgetklasse tot € 4000 of meer voor een topmodel. Het leeuwendeel van de e-bikes kost zo rond de € 3000.
Een elektrische fiets wordt vaak niet vergoed. Iedere gemeente gaat hier anders mee om. Informeer bij uw gemeente.
Vanaf 1 mei is de fietsvergoeding een plicht voor elke werkgever in de privésector. Het is dus een recht voor de werknemer, en geen gunst.
Huur een OV-fiets op het station voor maar € 4,45 per dag per fiets. Je vindt ze via "In de buurt" in de NS-app. En wist je dat je met één (gratis) abonnement 2 fietsen kunt huren? Je hebt alleen een persoonlijke OV-chipkaart nodig.
Voorwaarden. De fietsvergoeding is een gunst van de werkgever aan de werknemer. De werkgever is niet verplicht ze toe te kennen. Wordt meer dan 0,25 euro toegekend, dan moet de werknemer het bedrag boven de 0,25 euro aangeven in zijn belastingaangifte.
Conclusie: een fiets leasen is voordeliger
Daarbovenop krijg je niet alleen je fiets gemiddeld 40% goedkoper, je geniet ook van hetzelfde fiscaal voordeel op accessoires, onderhoud en verzekeringen. Zo, deze misvatting over fietsleasing is alvast van de baan. Want een fiets leasen i.p.v. kopen: da's een goeie deal!
Voor het jaar 2023 bedraagt de fietsvergoeding 0,27 EUR per met de fiets afgelegde kilometer. De toekenning van de vergoeding wordt echter wel geplafonneerd op een afstand van maximaal 20 kilometer per enkel traject, hetzij een maximale afstand van 40 kilometer per dag.
Kosten per kWh voor het opladen van de accu
Gemiddeld betaal je in 2023 ongeveer 25 cent per kWh. Dit betekent dat als je een uur lang 1000 watt verbruikt, het je ongeveer 25 cent kost.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.