Bij slangkoppelingen en andere aansluitingen is altijd een geringe mate van lekkage. Aircosystemen kunnen zo jaarlijks tot wel 10 procent koudemiddel met daarin de olie kwijtraken. Als je dus een systeem hebt waar 800 gram koudemiddel in zit, kun je jaarlijks dus 80 gram kwijtraken.
Als uw airconditioning lekt, dan kan een verstopte of vervuilde afvoer de oorzaak zijn. Controleer de afvoer en blaas deze goed door om eventuele vervuilingen en verstoppingen te verwijderen. Schakel de airconditioning opnieuw in.
Lekkages in het koudemiddelcircuit kun je op aantal manieren opsporen. Bijvoorbeeld door contrastvloeistof aan het koudemiddel toe te voegen. Door het airconditioningsysteem met een UV-lamp te controleren, wordt de locatie van de lekkage zichtbaar.
Het is normaal dat de airco van de auto condensvocht lekt. Dit ontstaat wanneer het aircosysteem vocht onttrekt uit de lucht. Wanneer uw auto echter airco vloeistof verliest is dit wel gevaarlijk. Laat dan uw auto airco zo snel mogelijk repareren door een erkende vakgarage.
De airco lekt water, omdat het vocht opneemt uit de lucht. De airco filtert het vocht uit je auto en laat het onder je auto via een rubberen slang weglopen. Dat plasje helder water onder je auto is dus zo bedoeld en absoluut geen reden tot paniek.
Bij mobiele airco's komt het condenswater in een speciaal opvangbakje, dat in het apparaat zit. Dit bakje moet je om de paar uur legen. Een gemiddelde airco produceert namelijk 1 tot 2 liter condenswater per uur.
Het ontvochtigen met airconditiong werkt volgens een eenvoudig principe: De vochtige lucht wordt aangezogen. Vochtige lucht wordt langs een element geleid, hierdoor condenseert het vocht. Het vocht wordt opgevangen in het airconditioning-systeem.
Gemiddeld. Bij de meeste reparaties moeten onderdelen vervangen worden. Veel voorkomende reparaties aan airco's zijn scheurtjes in de slangen of leidingen. De airco reparatiekosten voor dergelijke reparaties zijn gemiddeld tussen de € 145 en € 210.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Een volledig leeg systeem is merkwaardig. Het natuurlijke verlies aan koudemiddel van ongeveer 10 procent op jaarbasis verloopt dus geleidelijk. De gebruiker merkt een geleidelijke afname van het koelend vermogen maar u lijkt een spontaan gebrek te omschrijven zonder klachten vooraf.
Airco lekt water een tijd na de installatie
Om condenswater af te voeren, bevat de binnenunit een waterafvoer naar buiten. Het kan zijn dat er zich na verloop van tijd vuil nestelt in de waterafvoer. Een waterafvoer dat vuilresten bevat blokkeert de afvoer waardoor het niet meer weg kan met lekkage binnen als gevolg.
De wet stelt afpersing verplicht bij een druk van meer dan 0,5 bar. Daar komt een koelsysteem royaal boven, dus moet het leidingsysteem worden afgeperst op 1,1 keer de maximale werkdruk. Voor een systeem met R410A of R32 is de maximale werkdruk bijvoorbeeld 42 bar.
Condenswater is normaalgezien drinkbaar (komt uit de lucht dus is zo zuiver als iets). Maar hou er rekening mee dat dit water van tussen de warmtewisselaar komt (die metalen lamelletjes op je binnen of buitenunit).
Bij verbranding van het middel ontstaat fluorwaterstofzuur, ook wel waterstoffluoridegas. Dit gif kan al binnen een paar minuten dodelijk zijn in een kleine hoeveelheid bij aanraking met de huid.
Een condensor kost tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van de auto - tenminste als je kwaliteitsproducten koopt en bij Carpardoo bestelt. Een origineel reserveonderdeel kost meestal twee keer zoveel.
Kijk de airco regelmatig na
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
En ook als jouw airco volledig naar behoren werkt, verdampt er altijd een deel van het koudemiddel. Je moet daarom regelmatig de airco afvullen. Gemiddeld kun je aanhouden dat de klus 'airco afvullen' eens in de twee jaar moet gebeuren.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
Wat zijn de beste instellingen voor een airconditioning? Over het algemeen is de prettigste instelling 23 graden met de middelste circulatie stand wanneer u aan het koelen bent. Door de ontvochtiging van de lucht is de gevoelstemperatuur dan 21 graden.
Een te groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals verkoudheid. Het advies is om het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet groter dan 6 °C in te stellen. Een paar graden koelen is voldoende, het verbetert het leef- en werkklimaat al enorm.
De ideale temperatuur om te slapen is ongeveer 18 graden. Uiteraard verschilt dit per persoon, maar veel warmer of kouder is niet fijn. Naast de juiste temperatuur, is het belangrijk dat een airco zo min mogelijk geluid maakt in de slaapkamer. Daarom kies je voor een airco die minder dan 30 dB produceert.