Laten we beginnen met de makkelijkste: de Tesla Model 3 Long Range, waarvan we weten dat hij ongeveer 12 kilo lithium in zijn accupakket heeft.
Hoeveel er nodig is voor een autobatterij hangt af van de grootte ervan en dus van de kracht en het bereik, maar de batterij van een Tesla bevat naar schatting 63 kilo lithium.
Hoeveel lithium zit er in een batterij? Allereerst de hoeveelheid: er wordt geschat dat er voor elke kWh aan batterijcapaciteit zo'n 200 gram lithium nodig is. Voor een gemiddelde thuisbatterij van 5 kWh betekent dat een totaal van 1 kg lithium.
In de LR zitten twee modules van 23 x 46 batterijen en twee modules van 25 x 46 batterijen Goed voor 74 kW (bron: electrek).
Het afgelopen jaar 2021 heeft ons dit gegeven
We gebruiken steeds meer accu's en batterijen die hier op werken, maar het wordt ook gebruikt voor de elektrische auto's. Het prijsverschil is erg groot aan het worden, want waar je in 2018 nog lithium kocht voor 28 euro per kg is dit nu inmiddels 250 euro per kg.
'Dendrieten zijn dus gevaarlijk en versnellen bovendien de degradatiereacties, waardoor het actieve lithium nog sneller opraakt en de elektrolyt sneller degradeert', zegt Wagemaker. 'En hoe minder lithium je overhoudt, hoe minder lang de batterij het volhoudt. '
Het meeste lithium in de wereld bevindt zich in alleen een handvol landen. Chili herbergt meer dan de helft van de lithiumreserves ter wereld, met andere grote producenten, waaronder Australië, Argentinië en China. Australië is verreweg de grootste producent van lithium ter wereld.
Op dit moment betaal je voor de Tesla Powerwall 2 7.500 euro, exclusief btw. Daarnaast heb je ondersteunende hardware nodig om de thuisbatterij te laten werken. Reken op ongeveer 740 euro. In totaal mag je dus rekenen op een prijskaartje van 8.440 euro voor de Tesla Powerwall 2, plaatsing niet inbegrepen.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
De schatting is dat er genoeg lithium is voor 400 miljoen elektrische auto's. Voor nu is China belangrijk voor zowel de grondstoffen, als de productie van accu's. Kobalt halen we uit de Democratische Republiek Congo, lithium uit Bolivia, Chili, Argentinië en Australië.
Volgens de Europese Commissie zal de Europese Unie tegen 2030 tot achttien keer zo veel lithium nodig hebben om aan de vraag naar batterijen voor elektrische auto's en energieopslag te voldoen. Tegen 2050 is die voorspelling zelfs opgelopen tot zestig keer de huidige hoeveelheid.
Hoewel oplossingen van lithium niet bijzonder giftig zijn, moet het vanwege zijn medische effecten toch met voorzichtigheid behandeld worden. Het metaal is brandbaar en kan in contact met water tot ontploffingen leiden. Contact met de huid moet vermeden worden.
Omdat lithium batterijen extreem gevaarlijk zijn en in de brand kunnen vliegen bij de geringste schade, is een veilige manier van recyclen noodzakelijk!
In de accu van de ID. 3 bestaat 12 tot 14 procent van de chemische samenstelling uit kobalt, wat ze in de komende paar jaren willen terugdringen tot minder dan 5 procent. Ter vergelijking, bij de eerder aangehaalde Tesla Model 3 ligt dat op dit moment al op slechts 2,8 procent.
In de regel beginnen recyclingprocessen met de handmatige demontage van het lithium-ion-accusysteem. Daarna volgen verdere stappen zoals sorteren, versnipperen en thermisch smelten. Volgens de huidige stand van de techniek kunnen de meeste materialen vandaag al worden gerecycled.
De 'N' van een elektrische auto werkt alleen om de remmen los te koppelen en de auto een paar meter naar de sleepwagenlier te laten duwen (eentje waar de auto op het platform komt te staan, niet met twee wielen op de grond gesleept).
Als de Model 3 langer dan een week geparkeerd heeft gestaan, raadt Tesla u aan om te rijden zoals u normaal zou doen en bij de eerstvolgende gelegenheid 100% op te laden. Bovendien is het raadzaam de Model 3 regelmatig te laten "slapen" door hem indien mogelijk te parkeren met Bewakingsmodus uitgeschakeld.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
De batterij van een Tesla Model S weegt leeg zo'n 750 kilogram. Volgens website 24Auto.de zou hij ongeveer drie nanogram zwaarder moeten zijn als hij volledig is opgeladen. Een nanogram is een miljardste gram.
Er zijn twee soorten chemie die Tesla toepast in hun lithium-ion batterijen: NCA: Nickel, Cobalt en Aluminium. Dit type wordt in de Tesla's gebruikt, omdat deze chemie hogere vermogens aankan bij zowel opladen als ontladen (accelereren). NMC: Nickel, Mangaan en Cobalt.
In Europa kost een Tesla Powerwall 8.240 € (excl. btw). In die prijs zit de batterij, de omvormer en de ondersteunende hardware. Daar komt nog eens tussen 1.100 € en 3.300 € bovenop voor de installatie.
Bij het delven van lithium komen allerlei schadelijke stoffen vrij, vertelt Djurdjevic, zoals teer en kwik. In het verwerkingsproces worden zoutzuur en zwavelzuur gebruikt. Dat kan allemaal in lucht, bodem en water terechtkomen.
Grootste Europese reserves
Als grondstof voor de batterijen van die auto's is lithium nodig. Maar het is een voordeel dat het metaal wereldwijd te vinden is. "Er is geen enkele twijfel. Portugal bezit de grootste Europese reserves lithium die de industrie nodig heeft.
'Dan kun je beter kijken naar het vervangen van lithium door bijvoorbeeld calcium of magnesium. En verder zijn er mogelijke varianten met onder meer zink, lucht en water. '