Bij koopgedrag zijn kleuren ook erg belangrijk. Zo creëert rood urgentie en oranje roept op tot actie. Deze kleuren zijn daarom zeer bruikbaar om consumenten in beweging te zetten, bijvoorbeeld bij uitverkoop. Een winkel met een rode omgeving levert echter uiteindelijk lagere verkoopaantallen.
De kleur rood is hier een goed voorbeeld van. Deze kleur wordt vaak gebruikt om mensen tot handelen aan te zetten of om meer emotie en urgentie toe te voegen aan een boodschap. Waar rood dus vraagt om aandacht en mensen alert maakt is de kleur blauw met haar kalme en zakelijke uitstraling het tegenovergestelde.
Uit de Britse studie blijkt namelijk dat zowel mannen als vrouwen geel de onaantrekkelijkste kleur vinden. Maar liefst 39% van de ondervraagde mannen en 31% van de vrouwen is het daarmee eens.
In de westerse wereld staat oranje ook voor betaalbaar of waar voor je geld, terwijl deze kleur in Oosterse landen blijdschap en spiritualiteit uitdrukt.
Paars is de kleur van emotie. Paars werkt kalmerend en stimulerend. Daarnaast wordt paars geassocieerd met luxe, intelligentie en magie.
Positieve kleur: geel
Een kleur die door mensen als zeer positief en energiek ervaart wordt is de kleur geel. Geel wordt gezien als een jeugdige, optimistische kleur die de aandacht grijpt. De kleur wordt geassocieerd met energie, zon, lente, zomer, geluk en straal vriendelijkheid uit.
Blauw. Vertrouwen, zekerheid, stabiliteit en verantwoordelijkheid zijn de kernwoorden van de kleur blauw. Het wordt vaak gebruikt door banken, sociale netwerken, verzekeringsmaatschappijen en bijvoorbeeld accountantskantoren. Bedrijven die zekerheid en betrouwbaarheid uit willen stralen.
Bruin. Bruin is de kleur van hout of aarde. Ook wel een donkere variant van oranje. Net zoals in een bruine kroeg geeft de kleur je het gevoel van warmte en gezelligheid.
In een representatieve enquête heeft het Deutsches Lackinstitut (Duits verfinstituut ) ontdekt dat mannen over het algemeen de voorkeur geven aan blauw, maar ook grijs, zwart en bruin mooi vinden. Beide geslachten houden ongeveer evenveel van groen , terwijl vrouwen anders meer houden van rood, geel, beige en oranje.
Gebruik kleuren met een kortere golflengte, zoals blauw en groen, om een positieve indruk van je product of merk te activeren. Heldere kleuren als wit en lichtgrijs zijn hier ook geschikt voor.
De kleur rood trekt snel de aandacht. Rood staat voor opwinding, passie, gevaar, energie en actie. Misschien is het je wel eens opgevallen dat bestel knoppen vaak rood gekleurd zijn of dat deze kleur gebruikt wordt om items in een schap extra te laten opvallen.
Dat groene, gele en rode auto's minder worden gebotst dan bruine, witte en zwarte auto's lijkt logisch. Groen, geel en rood vallen meer op in het verkeer. Maar het is altijd verstandig om goed op te letten als u in de auto zit.
De kleur van de lucht en de zee, de lievelingskleur van veel mensen, wordt geassocieerd met rust en vrede. Het is een kleur die staat voor de geest, intelligentie en verstand. Blauw wordt gezien als de kleur van vertrouwen, duidelijke communicatie en betrouwbaarheid.
Nogmaals een kleine opsomming van de veilige en minder veilige kleuren: Meest veilige kleuren: grijs en blauw. Redelijk veilige kleuren: wit, zwart, groen, bruin en rood. Minder veilige kleuren: paars, oranje, geel en roze.
Betekenis Rood – agressief & passievol
Rood staat voor passie en agressie. Pas dus goed op met deze kleur.
Blauw licht uit beeldschermen van tablets en smartphones is slecht voor het vatten van de slaap. Rood licht maakt het daarentegen makkelijker om in slaap te vallen, ontdekten neurowetenschappers van het Nederlands Herseninstituut.
Groen als symbool
Vertrouwen, groei en kalmte. Maar ook van vruchtbaarheid, vrede en natuur. Het is de kleur van hoop, groei, leven, lente en toekomst.
Bij negatieve, persoonlijke emoties als vijandschap, angst en haat is zwart een passende kleur voor velen.
Het merendeel van de vrouwen geeft de voorkeur aan blauw (35%), gevolgd door paars (23%) en groen (14%). Vrouwen hebben ook minder favoriete kleuren: oranje (33%), bruin (33%) en grijs (17%). Het is opmerkelijk dat roze niet in de top 3 van vrouwen voorkomt.
Rood voegt energie en kracht toe, terwijl blauw stabiliteit en veiligheid toevoegt. Paars roept gevoelens op zoals nobelheid, ambitie, kracht en luxe. Paars wordt geassocieerd met extravagant, welzijn, onafhankelijkheid, spiritualiteit, wijsheid en magie.
Blauw staat voor welzijn en waarheid, ernst, eerlijkheid en creativiteit. Het is wereldwijd de meest populaire kleur - bij mannen en vrouwen. Omdat velen het associëren met loyaliteit, betrouwbaarheid, empathie en vertrouwen, wordt het bijzonder vaak gebruikt in marketing en bedrijfslogo's.
Zwart is in de heterogene subcultuur waarvan hier sprake is en waarvan de aanhangers gothics worden genoemd, niet alleen een kleur, maar ook een levensmotto. Wat alle aanhangers gemeen hebben, is hun voorliefde voor bepaalde soorten muziek en kunst en in het bijzonder de voorkeur voor een bepaalde kleur: zwart.
Grijs heeft iets tegenstrijdigs: het is de kleur van het veranderlijke (mist, rook en wolken) maar het wordt ook geassocieerd met het onvergankelijke en staat voor stabiliteit, elegantie en geborgenheid. Mensen met een voorliefde voor grijs zijn vaak individueel ingesteld.